enik<3M06&L08<3 Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 nå har jeg ammet med skjold lenge pga veldig såre/sprukkende brystvorter, men så skulle jeg kunne ut skjolda nå, siden det er blitt bra igjen.. og jeg finner ingen feil med sugeteknikken hans, når han har sugd på den og jeg tar den ut, ser jeg at han har hatt mye bryst i munn, Og det er haka hans som går opp og ned når han suger. men nå, etter bare 3 amminger, er jeg sår igjen(har ikke sprukket opp igjen enda men) Og jeg la merke til at tuppen på brystvorta var helt blå etter han hadde spist istad... hva gjør jeg? hvordan skal jeg få til dette?
Synnøve_Solbakken Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Kanskje du kan kontakte ammehjelpen der du bor. www.ammehjelepen.no. Prøv også å legge han andre veien, i tvillingleie, da forandrer du stedet som får mest trykk. Lurt å smøre brystene med en eller annen salve. Han ligger godt inntil deg, sånn at det ikke blir noe drag i puppen?
Skravlefruen med huleboer Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Hva gjør du når du er ferdig å amme? Jeg vil anbefale at du kniper ut noen dråper melk, og smører dette på brystvorten. Deretter lar du puppene lufttørke, slik at det ikke er fuktig når du kler på deg igjen. Bytt ammeinnlegg ofte dersom du lekker mye, og bruk gjerne ullinnlegg for å holde dem varme. Vet ikke så mye om dette med ammeteknikk, har du tatt det opp med helsesøster? Det kan høres ut som om han kniper gommene igjen når han suger. Gjør det vondt når du ikke er sår? Føler du at han "biter"?
Skravlefruen med huleboer Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 En reseptfri ØYEsalve (som jeg desverre ikke husker navnet på) er helt super for såre brystvorter. Forhør deg på apotek, de vet sikkert hvilken jeg mener.
ifie Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 Brystvorta må vel bli herdet også!? Jeg hadde en stor sprekk i ene brystvorta, så for at det ikke skulle blø måtte jeg bruke ammeskjold. Hver gang såret hadde grodd så pass at det ikke blødde, tok jeg av skjoldet. Måtte flere ganger ta det på igjen også! Også brukte jeg myye salve! (Brystvortecreme - kjøpt på apoteket) God bedring!
enik<3M06&L08<3 Skrevet 14. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. august 2008 nei, det gjør ikke vondt når han suger, føler ikke at han biter sammen nei.. ja jeg klemmer ut melk og lar det luft tørke, uten hell dessverre... brystvorta har faktisk en blemme på tuppen nå etter at han har sugd uten amme skjold... Jeg har vært i kontakt med helsestasjonen, hun sa jeg skulle brette ut leppene hans når han hadde sugd tak, jeg gjør det, men han bretter de inn igjen like fort, jeg får han ikke til og ha begge brettet ut... noen ganger er under leppa brettet, men da ikke overleppa og motsatt, det er eneste feilen jeg finner, men den klarer jeg ikke gjøre noe med!! er så sliten av det her nå.. vil så gjerne få det til uten amme skjold å, for er sliten nok, om jeg ikke skal måtte styre med koking osv hele tiden, da kunne jeg jo likegodt gitt flaske da:(
Synnøve_Solbakken Skrevet 14. august 2008 #8 Skrevet 14. august 2008 Skjoldet trenger bare å kokes en gang i døgnet, de andre gangene skyller du i kaldt vann etter amming. Syns absolutt su skal kontakte ammehjrlpen, de kan observere og korrigere. Husk at dersom man kun bruker skjold, er det lurt å pumpe utenom pga at melkemengden avtar ofte ellers. Hvor gammel er han?
Gurine Skrevet 14. august 2008 #9 Skrevet 14. august 2008 Kan vel egentlig ikke hjelpe deg men. Høres jo ut som om du får til teknikken ganske greit, men sikkert greit å snakke med ammehjelpa. Vil bare si at jeg også fikk en del sprekker og såre vorter i starten når jeg ammet mine to. Fikk nesten alltid blemmer for hver gang jeg ammet i starten, og brystvortene ble helt blåhvite. Men jeg hadde aldri så store sår at jeg trengte skjold. Men det var vondt å amme med sår. Men det gikk egentlig ikke mange ukene før huden grodde og jeg sluttet helt å få såre vorter. Da ble ammingen bare kos etterpå. Så tror nok brystvortene trenger en stund på å herdes før de slutter å sprekke opp og gjøre vondt. Håper det ordner seg raskt for deg i hvertfall, det er kos med ammingen, når man slipper det vonde
enik<3M06&L08<3 Skrevet 14. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. august 2008 Kajsa han er 6 uker... ja jeg har funnet ut at melke mengden minker:( skjønt nå at det kanskje kan ha noe og gjøre med at han spiser så ofte... enda en grunn til at jeg vil bli kvitt de... slit og pumpe også... sist jeg pumpa ble faktisk også brystvorta blå og vond! det er det jeg ikke skjønner, var aldri sann med nr en.. ble aldri blå! jeg sprakk med han også, men klarte og komme meg gjennom det, og som du sier Gurine, så grodde det etter hvert... trur kanskje ammehjelpen er min eneste sjanse ja... får nå er jeg lei.. jeg hadde så godt mot idag når jeg la amme skjolda i skapet, endelig var det ikke sårt lengre, og nå skulle vi få det til.. men nei da:(
Skravlefruen med huleboer Skrevet 14. august 2008 #11 Skrevet 14. august 2008 Jeg var også kjempesår i starten. Blødde på og rundt brystvortene. Var helt forferdelig og gjorde kjempevondt når melken kom (refleksen). Brukte aldri skjold, men ble igjen herdet veldig fort. Husker ikke hvor lenge jeg var sår. Jeg var UTROLIG nøye med dette med lufttøring, og smurte ofte med simplex øyesalve. Den er forresten helt ufarlig for barnet å "spise", og setter ikke smak verken på melk eller pupp. Bruker du salve?
Skravlefruen med huleboer Skrevet 14. august 2008 #12 Skrevet 14. august 2008 ps. som noen andre anbefalte - bytt ammeteknikk jevnlig. Veksle mellom å ligge, sitte og gjerne "bakfra", altså den såkalte tvillingteknikken. Kjenner du til den? Pass på at barnet ikke "henger" i brystet, men ay han er godt støttet, slik at ikke det blir drag i puppen. Har erfart med min at han ofte dro inn overleppen, jeg så ikke noe gale i det.. det viktigste er at underleppen er ute. Jeg måtte i starten alltid vippe den ut! Håper det ordner seg for deg.. kanskje lurt som noen andre nevner her.. å kontakte ammehjelpen ! Lykke lykke til
Gjest Skrevet 14. august 2008 #13 Skrevet 14. august 2008 Jeg ammet med skjold i over 6 mnd, det gikk fint det. Hvis du ikke får til å amme uten kan man altså amme lenge med skjold Uansett, lykke til.
tvilling73, 05/07 Skrevet 14. august 2008 #14 Skrevet 14. august 2008 Huff og huff, den ammingen er noe dritt i starten!!! Mine erfaringer er som følgende: Barn nr 1, lå på nyfødt pga gulsot. Hun ble sløv og ville ikke suge.. det endte med svært såre brystvorter som deg, og de kom med skjold, som jeg fikk streng beskjed om å koke ved hvert bruk. Jeg kjøpte mange skjold.. og kokte hver kveld. Etter 7 uker klarte hun ikke å suge på puppen uten skjold og jeg hadde hatt henne i tvillingstilling, så hun ville ikke vendes. Jeg begynte da å pumpe, og gav henne kun mm på flaske til hun var 4 mnd. Da var jeg på poliklinikken å forlangte at de sjekka armen hennes, fikk til slutt komme inn. Det viste seg at hun hadde en refleks som gjorde vondt i ammestilling... hun hylte jo for hvert måltid også, når hun ble amma.. Fortsatte å pumpe men gav også en del mme helt til jeg slutta pumpingen da hun var 6 mnd. Barn nr 2 var jeg veldig innstilt på å få til ammingen. Det stod i fødselspapirene mine fra jordmor at jeg hadde hatt problem og fikk spesial behandling på sykehuset av 3 supre barnepleiere. Jeg var der i 4 dager og de var langt fra sikre på hvordan dette skulle gå for hun la lite på seg.. jeg ringte min jordmor som har ammekurs, hun kom på hjemmebesøk 2 ganger den første uka etter jeg kom hjem.. super service. Dette hjalp utrolig, og det vil jeg anbefale deg også. Ring jordmora om du likte henne, eller helsesøstre, mine helsesøstre har også gått ammekurs. De er kjempeflinke. Smør deg med purelan salve, den fås kjøpt på apoteket og er helt suveren. Har du prøvd å ligge? Det fikk jeg aldri til med nr 1 for da fulgte jeg tegningene.. nr 2 var jeg så f.... over ammingen at i fortvilesen la jeg meg ned og jeg slapp og hjelpe henne, hun hang bare fast!!! Får du det ikke til så husk at nesen skal være i høyde/lengde med knoppen, berøre litt så blir han inspirert og åpner munnen, da smokker du han på. Men han må gape høyt!! Du skal høre at han svelger, små klukkelyder som du sikkert vet he he.. Du forresten! Det er ikke trøske/sopp du har? Sjekk han for hvite prikker på innsiden av kinnene og på gommene. Da gjør det sinnsykt vondt! Nei nå ble det så langt at jeg gir meg før jeg blir helt hekta her he he he..
Den lille prinsesse Skrevet 14. august 2008 #15 Skrevet 14. august 2008 Du må nok bare herdes! Jeg var sår i 3 mnd med første, gikk seg til til slutt. Og ja det var drit vondt å amme, men bet tenna sammen og når brystvortene var herdet gikk det som en drøm!
enik<3M06&L08<3 Skrevet 14. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 14. august 2008 jeg har prøvd alt av salver, purelan, avent +mange fra helsekost, eneste jeg ikke har prøvd er den øyesalva... jeg ligger alltid og ammer om natten, sitter om dagen, bruker da vanlig og tvillingstilling, men tvillingstillingen sliter jeg med, så blir ikke så ofte, har prøvd og bygge opp med puter osv,men får det bare ikke til! jeg luft tørker masse, sover uten bh første del av natten og som sagt smører.. jeg har fått medisin mot sopp, for helsesøster mente det kunne være det, jeg er veldig rød(mini har ikke noe jeg kan se i munn,men det kan være fordi jeg bruker skjolda at han ikke har fått det så ille, men gir han medinsinen også! jeg også bet tenna sammen de første 3 ukene(før jeg fant frem skjolda) men da da var jeg så sprukken, at det blødde... virker ikke som om han henger i puppen(han bare drar litt i den på slutten) men da holder jeg han inntil og tar bort hånda så han ikke skal få spenne i fra!
tvilling73, 05/07 Skrevet 14. august 2008 #17 Skrevet 14. august 2008 Hos mor kan soppinfeksjon på brystknoppene gi en stikkende eller brennende smerte i brystet, under og spesielt etter amming. Huden kan være litt rødere enn vanlig og blank, flassende, med eventuelt småprikkete utslett Jeg hadde det spesielt rett etter amming... hjalp med den mycostatin i en god mnd og ofte skifte ammeinnlegg...
tvilling73, 05/07 Skrevet 14. august 2008 #18 Skrevet 14. august 2008 http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=31 eller les denne.. det høres jo litt likt ut, du gjør jo alt rett..
enik<3M06&L08<3 Skrevet 14. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 14. august 2008 ja, har lest den før:) er den medisinen du nevnte jeg bruker:) men visst jeg gjør alt rett, så er det vel ikke håp da, da må jeg vel bare være sår da? jeg skal iallfall bruke skjold om natta nå, når jeg sovner får jeg jo ikke fulgt med på hvordan han suger... trudde man skulle være litt herda 2 gang jeg men:( trudde iallfall ikke jeg skulle slite mer denne gang en første gang...
tvilling73, 05/07 Skrevet 14. august 2008 #20 Skrevet 14. august 2008 Nei, derfor må du høre med jordmora di.. jeg hadde bare en mm feil og da jeg fikk justert det ordna det seg..
Den lille prinsesse Skrevet 14. august 2008 #21 Skrevet 14. august 2008 Trodde det var førstemann jeg, ja det var litt rart at du er mer sår nå. Jeg ble ikke sår denne gangen med lille, var liksom ferdig herdet... Høres ut som du gjør alt riktig, så kanskje du bare må være sår litt... På meg hjalp det ikke med kremer eller andre ting som hold brystvortene fuktig. Eneste som hjalp var å smøre mm og la det lufttørke! Har du prød ammeskjell? Slike skjell du legger på brystvorta...
enik<3M06&L08<3 Skrevet 14. august 2008 Forfatter #22 Skrevet 14. august 2008 Den lille prinsesse jepp, har prøvd det å.. hehe trur faktisk jeg har prøvd alt, hehe.. men jeg skal gjøre et siste forsøk på og reise ned på helsestasjonen og få de til og se om de mener han suger riktig nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå