Gjest dagdrømmer Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 På 4-årskontrollen leverte vi inn et spørreskjema til et forskningsprosjekt i byen vår. Vi ble trukket ut til å bli med på dette prosjektet, og jeg ble bedt om å komme på et intervju som handlet om barnet og oppdragelsen. Mange tildels inngående spørsmål. I neste runde skal barnet intervjues, uten meg til stede. Seansen skal være preget av lek, hvor reaksjonene på ulike situasjoner skal observeres. Jeg får se alt på video etterpå om jeg ønsker det Nå har jeg en litt ekkel magefølelse. Jeg synes prosjektet er kjempebra, da resultatene av dette skal brukes til å forbedre nettverket rundt unger med behov for litt oppfølging. Jeg får muligheten til å se ungen min og oppdragelsen med litt andre øyne, og som bonus får vi tilbud om et "foreldrekurs", med middag og barnevakt. Men jeg skal faktisk gjøre ungen min til et objekt for observasjon, uten å ha gitt sitt eget samtykke til dette. I en alder av 4 -5 så føler jeg at det blir ren utlevering. Jeg har bestemt meg for å hoppe av undersøkelsen, til tross for all anonymisering av materialer o.l. Jeg bidrar ellers gjerne til forskning, er ikke redd for å gi opplysninger om meg selv til slike formål, men jeg fatter rekkevidden av informasjonen jeg gir og kan holde igjen. Hva mener dere er greit å utlevere om barnet deres i liknende situasjoner?
Mille** Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Jeg skjønner deg godt, ville nok følt det litt ekkelt selv. Har prøvd å bidra til forskning selv igjennom tvillingundersøkelsen og mor og barn undersøkelsen, men det er jo bare spørreskjema. Vet ikke om jeg ville følt meg så vel med direkte observasjon. Samtidig er det jo viktig at noen vil stille opp på sånt.......Vanskelig det der ja.
Gjest dagdrømmer Skrevet 15. august 2008 #4 Skrevet 15. august 2008 Joda, i utgangspunktet er det jo ganske uskyldig. Og ungen skal jo forholde seg til en person, så på en måte er det jo en "offentlig" situasjon da. Men jeg er selv en ganske privat person som liker å tro at jeg har kontroll på hva andre vet om meg, og vi er ganske like der, tror jeg. Er litt sånn delt når det kommer til slike ting; støtter veldig gjerne formålet, men liker ikke å bli sett i ett og alt, være seg overvåkningskameraer, rapportsystemer på jobb ol. Det har jo mye for seg, men kommer litt tett innpå livet iblant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå