nurket4a Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Er litt usikker på dette med feber, hvor høy og hvor lenge skal de små ha feber før vi kontakter lege? Mini er 1 år, og har vært veldig slapp i ettermiddag og kveld. Målte han rundt kl 17 og da hadde han 39.5, fikk da en paracet og i 20 tiden var den 38.7. Tenkte litt på at det kan være tenner som plager, da han styrer mye med tunga, men kan ikke kjenne noen kuler. Han er til vanlig en aktiv gutt som ikke sitter mye i ro, men i dag har fanget vært det beste. Han har også noen gråtetokter innimellom, så det er tydelig at han har vondt.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Man får ikke feber av å få frem tenner, det er bare en gammel myte. Tennene kan komme frem når barnet har feber fordi tannkjøttet blir mykere da. Når allmenn tilstanden er dårlig og høy feber skal man gå til legen.
Gjest Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Etter tre dager med feber sies det. Har også hørt at de ikke får feber av å få tenner, men at feber ofte framskynder tenner. Det er veldig vanlig at små barn har så pass høy feber. Men er du bekymret, ringer du legen og spør om de vil at dere skal komme en tur.
Solskinnsjenta Skrevet 15. august 2008 #4 Skrevet 15. august 2008 Så det var bare helt tilfeldig at jeg selv fikk feber da visdomsjekslene brøt frem? Mener ikke å være krass, men hvor har du det fra at dette er en myte? Begge mine tvillinger har hatt både feber og dårlig mage i forbindelse med tannfrembrudd, jeg har litt vanskelig for å tro at dette er tilfeldig da de pleier å være friske og gode i magen ellers. Til HI: Hvis barnet har feber i 3 dager skal man kontakte lege. Er allmenntilstanden dårlig kan du ringe tidligere. Er du bekymret kan du ringe helsesøster (på dagtid) eller legevakten (på kveldstid), de vil kunne veilede deg på telefon og hjelpe deg å vurdere om lege er nødvendig eller ikke. Gi barnet rikelig med drikke, pass på at det ikke blir for varmt eller for kaldt. Mye kroppskontakt kan være bra, det roer ned barnet og gir stabil og jevnere puls. God bedring til din lille skatt!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #5 Skrevet 15. august 2008 Solskinnsjenta : Jo det var to leger som fortalte meg det, de var så lei av at folk fremdeles hadde den myten i bakhodet. Fordi den stemmer ikke. Trodde det selv jeg oså da jeg nevnte det til dem, men fikk det fort avvist.Kroppen har en infeksjon når man har feber, det er kroppen som prøver å kvitte seg med den, derfor får vi feber...har ikke noe med å få tenner å gjøre.
*mamma*til*markus* Skrevet 15. august 2008 #6 Skrevet 15. august 2008 Det er vanlig at dem kan få feber i forbindelse med tenner... men hvis han har hatt det lengre enn 3 døgn skal du kontake legen, for da vil det si at han har en infeksjon som kroppen hans ikke klarer å bli kvitt på egenhånd... men hvis du i tillegg føler at allmenntilstanden ikke er den samme, kan du kontakte lege...( det vil ikke si slapphet osv), for det blir man uansett når man er syk...
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #7 Skrevet 15. august 2008 det er nok tennene.hadde alltid mine også på samme måten.kontakta legen ei gang jeg da.går jo over,men de sier man ska kontakte legen vis ikke feberen har forsvunnet på 3 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå