Gå til innhold

Snakk om maks stressfaktor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

4 dag på jobb, som lærer, første dag med elever og tror aldri jeg har vært så stresset før! Hehe... Men det er deilig også da, og endelig være i gang. I dag ca en time før jeg måtte gå begynte jeg endelig å få hode litt over vannoverfalten følte jeg, hadde aldri trodd de første dagene kunne være så jæ*** slitsomme, forvirrende, stressende og lett angstfylte. Alt skal jo ordnes og koordineres med en gang, klasserom ordnes, bøker lokaliseres, IOP'er helst leses _før_ elevene kommer (men har ikke hatt tid til å lese mer enn en av fjorten...phu...), mange lærere som skal ha spesialundervisningen fikk først det meste av timeplanen i dag, jeg aner ikke hvilke elever jeg skal ha inne og ute av klassen, glemte sikkert å gi minst fem viktige beskjeder til klassen min, for ikke å snakke om at jeg knapt har hatt tid til å sette meg ned å så mye som tenke på halvtårsplaner og årsplaner (som jeg må lage alene) og likevel skal ha opplegg og ukeplan klar til i morgen.... Jadda... Og de andre påstår dette er heeeeelt normal. Og at det går bra. Så får vel tro dem :-) Har nå fått snekret sammen et utkast til en årsplan i ett fag i det minste i kveld, samt laget noenlunde opplegg til i morgen. Nå er jeg utslitt og orker bare ikke jobbe mer.

Andre lærere som er lettere stresset her? Eller det bare jeg? Og ER dette virkelig normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he, ja det er jo hektisk og mye å sette seg inn i, men du stresser ikke så mye når du får litt erfaring.

Jeg har hatt første dag i dag og koser meg :-D

Skrevet

Hehe.. Skjønner godt at du blir litt stressa, ja;)

Men.. eh.. Har barna begynt på skolen allerede??

Skrevet

Jeg koste meg på første planleggingsdag, og andre, men på tredje begynte jeg å få lettere panikk. Tenkte å forberede meg, men måtte i møte i flere timer med sosiallærer pga _mange_ spesialelever i klassene jeg skal ha, møte med assistenen som skal ha hun med Downs syndrom osv og så gikk det meste resten av dagen på å flytte pulter, kateter, bokhyller, jakte på bøker osv og vips så var det nestenpå tide å hente ungene og jeg hadde ikke fått forberedt en ting. Da fikk jeg litt småpanikk, hehe...

Tror det er vesentlig mye mindre samarbeid på vår skole enn din, det finnes ikke noen fordeling av kompetansemålene f.eks, jeg må selv utarbeide 5 årsplaner uten hjelp for flere trinn osv. To av dem for fag som jeg ikke har studert og derfor også må lese meg opp på, så det merkes. Men du verden så gøy det er også da! Har faktisk mer energi når jeg kommer hjem nå (adrealin?) enn når jeg bare har sullet hjemme med unger og studier ;-)

Håper du får en fin mandag når du møter dine elever da!

Skrevet

Her har de det :-)

Min eldste begynte i 1.klasse i dag!

Skrevet

PJUHHHH, jeg kjenner jeg blir stressa bare med tanken.....

Er så glad jeg ikke jobber som lærer lenger. Klarer ikke det og være en uthvilt, hengivende mor/kone i tillegg.

Lykke til! Noen takler det heldigvis bedre enn andre!

Skrevet

Ja, det er jo mye, men de forventer nok ikke at du skal gjøre alt perfekt når du er helt ny.

Be om råd og hjelp, sånn at du ikke sliter deg helt ut. Jeg har også fått en klasse med mange spesielle elever, men det fører jo til mer ressurser og færre elever i klassen (bare 28, he he)

Lykke til i morgen da :-D

Skrevet

yes!!

Du har min FULLE sympati. Er lærer selv, og disse dagene nå er forferdelige. Dagen i dag har gått med til møter og fjas og mas, og det ser det ut til at dagen i morgen også gjør. NÅR skal jeg lage planer, når skal jeg finne fram alle bøker, når skal jeg ordne klasserommet?? Osv....jaja, blir bedre i september en gang....hehe :)

Og ja, det er normalt....:)

Skrevet

Takk for det :-) Gikk ganske bra i dag da, klassen var veldig grei. Det er jo en liten skole så det er små klasser, men i "min" klasse har faktisk 80% av dem en eller annen diagnose og har krav på opplæring etter den 5.1 paragrafen, og det er jo litt i overkant av normalt. Men de virket fryktelig søte og snille da når de først tinte litt opp og turde å snakke ;-)

Jeg har bedt om masser åd og hjelp, og fått det, kollegaene mine er kjempehyggelige. Fristen for å lever årsplaner er langt unna, men for min egen del vil jeg ha dem klar, synes det er kjempevanskelig å planlegge undervisningen uten å ha en oversikt å gå etter. Må vel bare klare å fire litt på egne forventinger ja, hehe... Verste er at jeg storkoser meg med dette, tror jeg har godt av å bli lit stresset etter flere år med slaraffenliv ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...