Gå til innhold

Hva tenker dere om feks dette navnet?


Frustrert76

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vel, det hørtes ut som en 80 år gammel dame, og ikke en liten baby... Jeg har aldri likt navnet Astrid, selv om jeg kjenner kjekke jenter som heter det, og Jutta er ikke pent uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker :

Astrid - fornavn

Jutta - mellomnavn (etternavn)

Mathisen - etternavn

 

Man kan visst ikke ha mer enn ett etternavn. Men hvis det hadde vært med bindestrek, Jutta-Mathisen, hadde det vært ett etternavn.

 

Jeg liker Astrid godt, forresten : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud i himmelen - som du skråler om det navnet. Jutta ER et fornavn - feminint sådan. Så da er alt klart. Når det er sagt så er det kallenavnet til en finsk fyr jeg kjenner som heter Jonah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, må le av deg, Siklerotte :-) Du er morsom!

 

Når det er sagt, liker jeg ikke Jutta, hva det nå enn skal forestille;- mellomnavn (eller det heter vel andre fornavn) eller etternavn (kan man riktignok ikke velge) eller fornavn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en rollefigur i en komedie..

Synes hverken Astrid eller Jutta er fine navn. Og for å svare på spørsmålet ditt så er det "vet ikke".. Aldri hørt Jutta før... Men om jeg tenker på det høres det ut som et kallenavn på et fornavn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Man kan visst ikke ha mer enn ett etternavn. Men hvis det hadde vært med bindestrek, Jutta-Mathisen, hadde det vært ett etternavn."

 

Hvem sier man bare kan ha ett etternavn?? Jeg har da virkelig to!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan bare ha ett etternavn.

 

Heter du Anne Olsen Jensen, er Olsen mellomnavn og Jensen etternavn.

 

Heter du Anne Olsen-Jensen, er Olsen-Jensen ett etternavn - sammensatt av to.

 

Du kan selvfølgelig hete Anne Berg Olsen-Jensen, men da er Berg mellomnavn og Olsen-Jensen etternavn.

 

Eller Anne Kari Berg Olsen-Jensen - da er Kari andre fornavn og Berg mellomnavn.

 

Eller - siden jeg nå er i farta - Anne-Kari Berg Olsen-Jensen - da er Anne-Kari ett fornavn, Berg fortsatt mellomnavn og Olsen-Jensen ett etternavn.

 

Puuh...; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har to etternavn vil faktisk kun det siste være etternavn på papiret. Det andre etternavnet blir kallt mellomnavn. Du har kanskje lagt merke til når papirer fylles ut osv. så vil du skrive siste etternavn under etternavn og det andre bak fornavnet ditt under fornavn, det er iallfall juridisk riktig. Har du derimot bindestrek mellom etternavna blir det karakterisert som et etternavn.

 

I denne sammenhengen vil Jutta være mellomnavn hvis det er et etternavn tatt fra f.eks mor eller far eller andre fornavn hvis det er et fornavn brukt som mellomnavn. Gjerne litt vanskelig å forstå, men Jutta er altså ikke et etternavn.

 

Jeg er desverre også en av de som ikke liker Astrid så godt, men smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid Jutta Mathisen høres for meg ut som en 75+ år gammel dame, en koselig vel og merke. Og Jutta både er og høres finsk ut, og det er vel et finsk fornavn, vil jeg tro? Altså jeg mener at hun kunne like så godt het Jutta Astrid Mathisen. Jeg synes ikke Jutta er fint, men heller litt sånn "stygg-tøft"! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...