Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 hva er det som gjør spelt mel sunnere enn hvetemel?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Ingen verdens ting. Var nylig en artikkel om spelt mel i A-magasinet, og det er veldig hypet opp. Er ikke noe dokumentasjon på at det er sunnere enn hvetemel, så det er mest en motegreie. Men jeg synes det smaker bedre enn hvetemel, så jeg kjøper fortsatt speltbrød.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Fordeler jeg ser og har lest, er; Krever ikke på langt nær så mye elting som hvetemel, virker mindre "limete" enn hvete(bare tenk på dette i magen og fordøyelsen din:)). Og ikke minst; i hvetekorn sitter alle vitaminer og mineraler i kliet(dvs det en fjerner før en maler hvetekornet, mens i spelt er disse næringsbestanddelene i hele kornet, dvs også i melet. Dette er grunnene til at jeg bruker spelt, både i brød, vafler, pannekaker, sausjevning osv osv:)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Vet ikke om det bare er tilfeldig. Men jeg blitt helt fin i magen etter at jeg gikk over til rent speltbrød. Har hatt "trøbbelmage" siden jeg ble født omtrent og magen har oppført seg eksemplarisk siden jeg begynte å spise speltbrød. Selv som gravid har jeg ingen problem med magen.
blirjegsnartmamma Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 For meg, så er fordøyelsen mye mye bedre. Merker klar forskjell!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå