Gå til innhold

spelt mel vs vanlig hvetemel

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er det som gjør spelt mel sunnere enn hvetemel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen verdens ting. Var nylig en artikkel om spelt mel i A-magasinet, og det er veldig hypet opp. Er ikke noe dokumentasjon på at det er sunnere enn hvetemel, så det er mest en motegreie. Men jeg synes det smaker bedre enn hvetemel, så jeg kjøper fortsatt speltbrød.

Skrevet

Fordeler jeg ser og har lest, er; Krever ikke på langt nær så mye elting som hvetemel, virker mindre "limete" enn hvete(bare tenk på dette i magen og fordøyelsen din:)).

Og ikke minst; i hvetekorn sitter alle vitaminer og mineraler i kliet(dvs det en fjerner før en maler hvetekornet, mens i spelt er disse næringsbestanddelene i hele kornet, dvs også i melet.

Dette er grunnene til at jeg bruker spelt, både i brød, vafler, pannekaker, sausjevning osv osv:)

Skrevet

Vet ikke om det bare er tilfeldig. Men jeg blitt helt fin i magen etter at jeg gikk over til rent speltbrød. Har hatt "trøbbelmage" siden jeg ble født omtrent og magen har oppført seg eksemplarisk siden jeg begynte å spise speltbrød. Selv som gravid har jeg ingen problem med magen.

Skrevet

For meg, så er fordøyelsen mye mye bedre.

Merker klar forskjell!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...