blond Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Eldste er snart 6 år og har en aktivitet i uken. I pressen skrives det om barn som er stresset fordi de har for mange aktiviteter. Hvor mener dere grensen går for aktiviteter i uken og alder på barna? Hvordan vurderer dere det?
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Det kommer jo an på barnets alder, og hva barna vil gjøre...men syns det er VELDIG viktig at de har aktiviteter på fritiden...men da når de blir litt eldre,sånn fra 10 år.... de som ikke intresserer seg for noe, har en tendens for å "falle" utenfor...' men fra 4-8 år holder det med 1 til 2 aktiviteter i uka:)
~~DoraDora~~ Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Jeg leste en gang i bladet Foreldre & Barn at barn under skolealder ikke burde gå på aktiviteter. De hadde mer behov for lek og fantasi. Og så sto det at skolebarn bør gå på en aktivitet, men høyst to. Det pga at de trenger ro og hvile også. Med sfo, lekser og masse aktiviteter å gå på, kunne føre til stress og utbrenthet. Jeg har latt de eldste mine gå på allidrett og fotball. De blir litt stresset de dagene de i tillegg har vært i barnehagen, så det ligger nok noe i det jeg leste den gang. Synes det er vanskelig å vurdere. En må nesten bare se hva ungene selv synes.
metaMORfose Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Jeg synes at barn fra 4 år og oppover bare har godt av å ha en aktivitet eller flere. Det er så mye fokus på at barn blir slitne for ditt og datt, og jeg synes ikke noe om den debatten. Om barna er slitne når de legger seg, men uthvilte dagen etter så ser jeg ingen grunn til bekymring. Så lenge det er lystbetont, og de synes aktiviteten er gøy, så er det bare å kjøre på. Men jeg er ganske striks på at dersom de begynner på noe, så skal det fullføres. Det er ikke snakk om velge at denne uken kommer jeg på trening, men den andre uka kommer jeg. Er man en del av noe, så skal det følges opp. Jeg tror barn blir mer stresset av andre ting, ting de ikke kan styre. Faste ting de går på og gleder seg over er det bare å kjøre på med! Unger er ikke skjøre porselensfigurer som ikke tåler noe. Mange foreldre bekymrer seg for at ungene blir slitne, men jeg tror det er mer ødeleggende å la den tida gå til tv-titting og passivitet.
blond Skrevet 14. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. august 2008 Jeg tror også at forutsigbarheten skaper trygghet og med det reduserer stress, f.eks i forbindelse med aktiviteter. Og du har et stort poeng i at passivitet kan gi slitenhet også og at det ikke er noe galt i det om man er "sunn" sliten om kvelden så lenge man er i form igjen dagen etter. Fra myndighetens side skrikes det om overvekt og livsstilssykdommer. Jeg antar at utfordringen ligger i foreldres vurderingsevne. Hvor mye aktivitet som er nok må man prøve, vurdere og ta stilling til. Man lærer vel så lenge man lever, til og med oss foreldre... Godt å høre hva andre mener og hva andre erfarer!
boble <3 Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 Lillejenta vår har vi hatt på svømming en kveld i uken og kommer til å forstsette med det. Hun elsker å være i vannet, og det blir litt hennes tid sammen mamma og pappa. Gutten på 10 går på fotball og det går med to til tre kvelder i uken der, alt ettersom om det er sonecup eller ikke. Han har fått tilbudet om å prøve andre aktiviteter og, men det vil han ikke. Så lenge barna er fornøyde med aktivitetene sine for de holde på. Men vi har masser av tid til leking itillegg:0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå