Gå til innhold

er "grønsakspure" fra nestle middag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk på dette, men på hs sa de at jeg kan begynne med smaksprøver. Er det de middagsglassene fra nestle som står "grønnsakspure"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, d er middag;o)

Jenta mi likte de ikke no særlig, men er jo ikke så mye å velge i til å begynne me... Hipp har også noen fra 4 mnd man evnt kan prøve...;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææ, synes ikke det er en smaksprøve. En smaksprøve for en som ikke vet at det finnes fast føde, er f.eks en teskje moset potet iblandet morsmelk eller -erstatning. Bananmos eller søtpotet er andre fine alternativerer, og da forstatt bare en teskje til å begynne med. Med min førstefødte tok det ganske lang tid før jeg begynte med disse glassene - du skal jo helst ha forsøkt alle ingrediensene hver for seg først eller i alle fall introdusere bare én ny av gangen (for å kunne vite hva barnet reagerer på hvis det skulle være allergisk mot en mattype). Har tenkt å gjøre det likt med andremann. Dette står nå forresten i det heftet du sikkert har fått på Helsestasjonen, "Mat for spedbarn".

 

Altså, smaksprøver er bare nettopp det - en bitteliten smak av noe annet enn melk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at du absolutt ikke trenger å kjøpe smaksprøvene i ferdigmoset tilstand, det er mye bedre å lage dette selv. Da slipper du salt og andre tilsetningsstoffer. Dessuten er det jo så enormt lite disse småingene skal ha til å begynne med. Så, gi bæng i disse ferdigproduktene, i alle fall til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange ingrediensene i disse glassene, bare 2-3 forskjellige grønnsaker, og salt er d heller ikke så d er ikke noe farlig å la barnet smake på disse glassene. betyr jo ikke at man skal spise hele glasset, men smake litt og litt mer..

Man må jo få bestemme selv om man vil kjøpe ferdig eller ei, men ferdig er ikke farlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nå le litt av svaret ditt, hvem er det som sier at ferdig er farlig? Utrolig bra... Om man trenger en skje moset, kokt potet, virker det bare noget tungvint, og ja, ganske rart, å smelle til med et helt glass med flere mosete ingredienser, når det er én du egentlig skal ha, er én ingredienssom første smaksprøve. Det blir vel litt som å kjøpe en pizza margarita når du trenger et par skiver tomat, men selvsagt, suit yourself, for dem som liker tungvinte omveier er det jo bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skrev vel ikke direkte at du mente d var FARLIG, men at d var mye bedre me hjemmelaget da d er så mye salt i ferdigglassene noe d ikke er!!!

Og er da vel ikke tungvint å kjøpe et glass du kan ha stående i kjøleskapet i 3 dager å gi en skje eller to av d???

Og hvem har sagt at d bare må være EN ingrediens? Smaksprøve er jo før at man skal introdusere d for barnet og tror ikke d er skadelig om smaksprøven inneholder 3 mosede grønnsaker istedenfor 1... skjønner ikke hvordan d kan være tungvint, men vi ser tydeligvis forskjellig på d...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei, det skal visst ikke være lett. Så absurd å krangle om slikt. INGEN har sagt at ferdig er farlig, det er bare utrolig mye mer praktisk.

 

Og hvem som sier det skal være én ingrediens? Det er mange, det. Det sies i det ovenfornevnte heftet, f.eks. Helsesøster sier det. Helsedirektoratet sier det. Sistnevnte skriver f.eks på sidene sine: "Introduksjonen av fast føde bør fortrinnsvis skje mens barnet fortsatt ammes. Nye matvarer bør introduseres en og en. Til å begynne med gis små smaksporsjoner. Det er ingen bestemt regel for hvilken mat du skal begynne med å gi barnet ditt. Det kan være naturlig å begynne med tynn grøt, moset potet eller moste grønnsaker som kan blandes med morsmelk ev. morsmelkerstatning. Om det blir grøt, potet- eller grønnsakmos er opp til deg, men introdusér bare en matvare av gangen. Nye enzymsystemer i barnets kropp skal settes i gang for å fordøye den faste føden."

 

Altså, "Nye matvarer bør introduseres en og en" og "introdusér bare en matvare av gangen."

 

Hva du gjør med ditt barn får vel bli opp til deg, men i Norge anbefales det altså én ingrediens av gangen, enten du liker det eller ikke.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, falt ut noen ord, der helt øverst. Skulle stått: INGEN har sagt at ferdig er farlig, det er bare utrolig mye mer praktisk med hjemmelaget/hjemmekokt om den porsjonen du skal ha er stor som en flis.

 

Jepp, og da er i alle fall jeg ferdig med kranglingen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke sett på d som krangling jeg, så d må d være du som gjør. sier meg bare ikke helt enig med d du sa... men gidder heller ikke å "krangle" om det jeg heller..

men de glassene er fra 4 mnd og er da tilrettelagt for så små barn. strår smaksprøve og at ingrediensene er nøye utvalgt for å venne barnet til fast føde! men alle får da gjøre som de vil!!! ferdig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...