Gå til innhold

stockholmstjei

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er innom en gang om dagen for å se hvem som har født men klarer ikke å la være å engasjere meg i historien. Synes så synd at du ikke får hjelp!

Har ikke fått foreslått av lege el. jm om å få en 2nd opinion hos voss sykehus? De har kjempedyktige leger/jmer der også og mange sier de møter større forståelse der.KK kan være utrolig forkantet på regler

Eller hva med å få noen å snakke med gjennom hs? Vår har en psykolog som er tilgjengelig for gravide og i tiden etterpå, noen som kan sette ting litt i perspektiv for deg?

Ønsker deg all mulig lykke til!

Videoannonse
Annonse
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=)
Skrevet

va snillt av deg at tenka på meg=)

kanske jeg ska snakke med de på voss i steden...

ja de virker veldigt vansklige på KK...

men jeg venter til min termin 16 augusti så ringer jeg på mandag til voss viss ikke jeg har født.

og håper de er bedre der.

takk så mye for dine råd=)

Skrevet

Bare en liten digresjon ang Voss: Jeg har fått høre at noe av grunnen til at de er ettergivne, utfører KS og setter igang fødsel på alle som ønsker det, er at de vil trekke kvinner dit for å føde. Hvorfor skulle de det? Fordi de har hatt et fødselssnitt på 3-400 fødsler i året (utolig få i forhold til Haukeland), noe som gjør at de har for få fødsler i året til å kunne forsvare bevilningene de har. Noen som har fått med seg at det er foreslått å gjøre om alle fødeavdelinger som har mindre enn 500 fødsler i året, til rene jordmorstyrte fødestuer, uten legedekning? Er det da rart at det plutselig har dukket opp en slags rekruteringskampanje blant gravide på helsestasjonene rundt omkring, og at de forsøker å trekke opp fødselstallet på Voss? Det handler om å unngå nedskjæringer, ikke nødvendvigvis luksusbehandling av gravide. Kompetansen er desto høyere og bedre på Haukeland, pga tusentalls fødsler per år. Vil du ha en lege/jordmor som tar imot få eller mange barn i løpet av året? Noe å ha i bakhodet når man skal ta viktige beslutninger...

Skrevet

Jeg vil bare legge til at jeg var selv til en 2nd opinion på voss grunnet seteleie på førstemann. Var vettskremt etter et møte med Haukeland der jeg ble fortalt av en arrogant lege på en kjapp og lettvint måte hvordan jeg skulle føde. Dro til Voss og møtte en fantastisk voksen erfaren dansk lege som rolig forklarte,svarte på alle dumme og gode spm og overtalte meg til å føde på Haukeland! Så han rekrutterte meg ikke, noe han enkelt kunne gjort. Voss framstod som utrolig profesjonelt og og jeg vet at de har et dyktig legeteam som rullerer som alle er uhyre erfarne leger fra Danmark (ikke spør meg hvorfor) og de har god kompetanse. Grunnen til at jeg foreslo dette er at man gjerne trenger å snakke med flere når man føler at man har møtt en vegg. Kanskje de også sier det samme men da er det lettere å forholde seg ...

Skrevet

På vegne av alle kvinner som ikke skal føde på universitetsklinikk: Det er ikke alltid det er mulig for en fødeavdeling å ha "tusentalls" fødsler per år pga folketallet, men likevel kan man få god behandling, også på et mindre sykehus. Jeg er enig i at det er nødvendig med et visst antall fødsler for at personalet skal få god nok trening i situasjoner hvor ting ikke går helt som det skal, men jeg har ikke noe grunnlag for å si hva denne grensen skal være. Jeg bor på Helgeland, hvor akkurat dette med sykehusstruktur og fødeavdelinger vs fødestuer er et stadig tilbakevendende tema. Hvis det blir satt strikse grenser på 400-500 fødsler per år for at det skal kunne kalles en fødeavdeling, med tilhørende døgnkontinuerlig gyn-vakt og mulighet for haste/katastrofe-ks, hadde det ikke vært igjen en eneste fødeavdeling på Helgeland - dvs de nærmeste alternativene hadde vært Bodø eller Levanger! Evt Namsos, men den ville vel også bli gjort om til fødestue da. Det er fullstendig uforsvarlig med transporttid på kanskje opptil 6-7 timer, det sier seg selv. Geografi er geografi, slik er det bare. Situasjonen vil være den samme i store deler av Nord-Norge, og sikkert også mange steder på Vestlandet.

Hvordan situasjonen er med bevilgninger til Voss vs Haukeland vet jeg ikke noe om, men jeg hadde også vurdert en second opinion på et annet sykehus, uavhengig av hvilket det var, hvis jeg var i stockholmstjejs situasjon. Alle kan ikke føde på universitetsklinikkene i Norge, slik er det bare. Det betyr ikke at vi andre, vel og merke med normale svangerskap, nødvendigvis får et radikalt dårligere fødetilbud. Det viktigste synes jeg er å ta et velinformert valg når det gjelder fødested, og å være trygg på valget sitt.

Skrevet

Må si meg enig i det du skriver meg80 med oktoberbaby.

Jeg som faktisk bor på Østlandet velger å føde på vårt sykehus fremfor riksen og ullevål. De har riktignok 800 fødsler i året, men det er jo ikke tusenvis. Jeg ser på det som en styrke at det ikke er så hektisk som jeg skjønner det kan være på de store sykehusene

For det første så kan nettopp disse med tusenvis av fødsler bli for travle og arrogante mens steder som har bedre tid også yter en bedre service

Jeg hadde også om jeg var i hennes situasjon vurdert å snakke med et annet sykehus så jeg syns det var et godt forslag. Om Voss har en "baktanke" med å være behjelpelig så har uansett ikke du noe å tape på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...