Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Kommer sikkert an på hvor tette, vi har litt under to år mellom våre. Har i grunnen merket lite ulemper som ikke ville kunne vært der med større aldersforskjell også. I hvert fall ikke som jeg har tenkt over. For det meste går alt veldig bra :-) Men nå har vi vært heldige da, og ingen av barna har f.eks hatt kolikk. De første månedene kunne sikkert vært ganske tøffe i så fall. Å ha to bleiebarn nevnes vel ofte som en ulempe, men så lettvint som det er med bleier i våre dager skjønner jeg ikke helt den. De har allerede mye glede av hverandre (8 måneder og 2,5 år), men det ville de jo sikkert hatt om det var større avstand mellom dem også. En ulempe er jo at det kan være tøft for kroppen din med to tette svangerskap, men på den annen side blir man vel sannsynligvis ikke gravid igjen før kroppen er sånn noenlunde klar til det.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Jeg har 16 mnd mellom mine,minste er 2 mnd. Jeg synes det er utrolig slitsomt. Storesøster er så krevende og raser ifra seg hele tiden når hun er våken,så det blir bare kjefting på henne. Synes synd i henne jeg,hun blir ganske så nedprioritert siden jeg må ta meg av babyen først og fremst. Hadde jeg valgt selv ville jeg hatt 3 år mellom dem hvertfall...
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Jeg har 18 mnd mellom nr.1 og nr.2 og 20 mnd mellom nr.2 og nr.3. De to eldste leker veldig mye sammen nå (3,5 og 2 år) og det var egentlig veldig lite sjalusi i begynnelsen. Jeg merker at eldste som er plaget av at hun er veldig sjenert har god hjelp av å ha en lillesøster som absolutt ikke er sjenert. Når lillesøster tør ting, så tør storesøster også. Og så har hun lettere for å komme i kontakt med andre når hun har med lillesøster som hun må "passe på" Viss de kjeder seg så har de alltid hverandre å leke med og de er veldig glade i hverandre:) Å ha 3 tette har vært litt verre enn å ha to tette da mellomste er en del sjalu. Hun krever nesten mer enn før fordi hun vil at vi skal bære henne hele tiden. Hun vil være baby hun også og det får hun jo lov til så langt det går, for det blir jo så fort kjedelig for henne. Men det kan være litt slitsomt. Spesielt viss babyen gråter og mellomste begynner å gråte fordi hun også vil bli båret.. osv.. Ulempen med å få to tette kan kanskje også være at man lettere tenker at den som har blitt storesøster/storebror er større enn h*n er, og dermed behandle han/henne annerledes enn man ville gjort dersom h*n var minst.. Når man får alle barna samtidig så får man hele småbarnsperioden samtidig. Noen vil kanskje se på det som en fordel å ta alt på en gang, mens andre kanskje heller vil ha lange småbarnsperioder. Vi valgte å få barna tett (siste var ikke helt planlagt da) fordi vi tror at de kommer til å få mer glede av hverandre enn om vi hadde valgt å få dem med 3 eller flere år mellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå