Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 jeg var jo og snakke med en øverlege igår som sikker ni fleste har fått med er her inne... Men han ville jo ikke sette i gang meg...vem ska jeg snakke med nå? de er vel bara en øverlege som får ta de beslutet eller? de hjelper vell ikke at jeg ringer in til føden og snakker med de? er bare så redd for at de ska bli sinte på meg for jeg maser sånn men jeg må få noe gjort før jeg sover jo ikke lengre. Jeg er bare så redd for at gå over termin og for at føde i de hele tatt. noen som har varit til øverlege og fått nei men fått ja ettrpå?
mamarama og lille banan Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 jeg har ingen erfaring med dette jeg da, men hvis du ringer føden eller jm/lege vil du jo ikke treffe denne overlegen i telefonen. hvis du forklarer situasjonen, og sier at du begynner å bli desperat, at du er redd osv. MÅ jo noen ta deg på alvor! får helt vondt av dette...hvis du ringer til føden og sier at du vil ha vurdering av noen andre enn denne overlegen må vel dette la seg ordne...ikke gi deg! forklar hvor redd du er, og hvorfor du er redd!
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Tror du skal forsøke å innstille deg på at du har gjort det du kan for å få hjelp. Det vil ikke hjelpe å ringe føden, de vil se jorunalnotatet etter overlegen og overstyrer neppe hans besluttning, med mindre det har skjedd noe i mellomtiden (noe nytt i forhold til det du drøftet i går). Du kan i så fall be føden om hjelp til å sove, om du kan få et mildt preparat, slik at du får til å sove. Ellers er dettte noe som fastlegen din kan hjelpe med. Jeg skjønner at dette er fryktelig vanskelig for deg, og at du er dypt fortvilet. Jeg stiller meg bare undrende til hvorfor du ikke har gått gjevnlig til samtaler på KK, med tanke på det som skjedde i fjor. Det er vanlig å gjøre det, selv på Haukeland. Jeg nevnte for deg for noen mnd tilbake at du har rett til den oppfølgingen. Det viktigste du kan gjøre nå, er å forsøke å finne roen på en eller annen måte. Du har ny time på KK neste onsdag, ikke sant? I mellomtiden kan du be fastlegen din om en daglig oppfølging i form av støttesamtaler, frem til dess (med unntak av helgen). Det er en mulighet for å gå over termin, men du skal tross alt undersøkes igjen bare fire dager etter. Det er 14 dager før de fleste blir undersøkt. Det jeg prøver å si, er at de følger deg tettere på KK, du er ivaretatt og babyen din like så. Dette kommer helt sikkert til å gå fint. Ta vare på deg selv, nå. Det er uansett ikke lenge igjen! Stor klem!
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 ja jeg tror jeg ska gjøre det...men jeg trenger alltid en push fra noen at jeg faktiskt burde gjøre de... Er så redd at de ska bli sinte på meg.... Men hellre et par sinte jordmødrer en at gå og vara redd hele tiden... Takk for ditt svar...de var de jeg trengte nå=)
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 åhh nå blir jeg forvirret... så jeg burde ikke ringe føden? usch...jeg tror jeg bare går og legger meg nå. er sinnsykt trøtt i min hjerne.. jeg tenker for mye(de er det som er problemet)
mamarama og lille banan Skrevet 14. august 2008 #7 Skrevet 14. august 2008 gjør det som føles riktig du!
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 14. august 2008 #8 Skrevet 14. august 2008 Du må selvfølgelig ringe føden om du vil det. Forklaringen min kommer på bakgrunn av at jeg kjenner til hvordan de opererer på KK. De er utrolig restriktive mot å sette i gang, før det medisinske hensynet til barnet indikerer det. Fokuset på mor, kommer ikke forran fokuset til barnet. Jeg forsøker å advare deg mot utfallet av en evt telefon til dem, fordi jeg tror du takler hvert avslag dårligere enn det forrige. Nervene dine virker temmelig tynnslitt, noe innleggene dine bærer mer og mer preg av. På bakgrunn av dette bekymrer det meg at du sitter (alene) hjemme, uten videre oppfølging for angsten din. Jeg opplever deg mer bekymret enn det som er normalt for situasjonen. Dette er noe som bør gripes tak i, og ikke bare for at du skal kunne komme deg gjennom forestående fødsel, men fordi det setter deg i økt risiko for å utvikle fødselsdepresjon. I nåværende tilstand driver du deg selv til vanvidd med katastrofetanker som "hva om?", uten at du har indikasjoner for at det er i ferd med å skje. Du skremmer deg selv med slike tanker, og legger inn innlegg her, hvor svarene utløser bekreftelse på din bekymring. Dette er med på å kjøre angsten opp ett hakk til, og blir etterhvert en ond spiral. Har du noen som kan være hos deg? Noen som kan berolige deg og hjelpe deg til å realitetsorientere deg, når angsten tar av? Det er ikke enkelt å avlede slike tanker på egenhånd, når man ikke mestrer teknikkene. Du trenger uansett hjelp med angsten først og fremst, fødselen er bare en liten del av dette. Etter at barnet er født, vil du med stor sannsynlighet dra med deg bekymringsmønsteret ditt til barseltiden og fortsette å drive deg selv til vanvidd og ikke sove i frykt for at det skal skje noe med barnet. Du kan raskt bli veldig dårlig. Jeg mener ikke å skremme deg på noen måte, jeg forsøker å bevisstgjøre deg på hvor viktig det er at du tar tak i dette snart. Du er verdt det! Du fortjener å ha det godt, kunne leve stabilt uten konstant angst. Gi deg selv muligheten til å få det til. Jeg vet noe om dette, send gjerne en PM om du vil prate mer om det. Stor klem!
temine Skrevet 14. august 2008 #9 Skrevet 14. august 2008 Man har krav på en ny vurdering om man ikke føler man blir tatt på alvor hos en. Så ring føden, forklar det for dem og si at fu har et sterkt behov for å få komme inn i dag å snakke med en annen lege, for dette går ikke lenger. Kan jo hende denne legen også gir deg den samme beskjeden, men da har du i alle fall prøvd. Lykke til:)!
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 14. august 2008 #10 Skrevet 14. august 2008 jeg ringer ikke føden...jeg får hålla ut helt enkelt. Jeg er bare så utslitt og tror de har mye å gjøre med at jeg har gått gravid så lenge... Jeg er min egen fiende i dette for jeg tenker for mye på min førra fødsel. Jeg tror jeg har best av at bara slappa av og legge meg og vile litt... Jeg tror ikke at jeg kommer få noen problemer etter fødseln for då er han her hos oss og då har jeg min samboer hemma og i begynnelsen. De er det at jeg føler at jeg ikke har noen kontroll når han er i magen for viss jeg en dag merker at jeg ikke har kjent han sparke så er det redan forsent. Men når vi har han hos oss så ser og hører man jo om noe er galet. så de er mest at jeg ikke har noen kontroll i situationen som den er nå.
cowboylaila Skrevet 14. august 2008 #11 Skrevet 14. august 2008 Det høres ut som du tenker at det er så lett å sette igang en fødsel. Vel, d er det ikke... Det er et stort medisinsk inngrep og sette igang en fødsel før kvinnen er moden og det er ikke alltid slike forsøk lykkes. Dessuten kan den unaturlige oppstarten av fødselen med medikamenter føre til at du får mer smertefulle rier og riene kan bli så kraftige at barnet ikke får tilstekkelig 02 tilførsel. Det hender ofte at forsøk på igangsetting av fødsel før termindato ender med keisersnitt, og det ønsker du vel ikke? Hadde det vært et ukomplisert og enkelt inngrep å sette igang en fødsel hadde vel legene gjort det oftere? En ting er å bli satt igang når man går på overtid og forholdene er modne. Det er noe helt annet å sette igang en fødsel som ikke skulle ha startet ennå. Stol på at legene vet hva de holder på med og at de har gode grunner for å vente! Dessuten blir det ikke mye søvn og hvile når barnet er født heller...Synes det virker litt som at du er besatt av tanken på å bli satt igang og at du tenker at det er løsningen på alle dine problemer. Det er ikke så dans på roser som du kanskje tror.... Ønsker deg lykke til og håper du ikke blir støtt av det jeg har skrevet. Mener ikke å være ekkel eller noe. Fødsel blir det på deg før eller senere
☆ fødeklar ☆ Skrevet 14. august 2008 #12 Skrevet 14. august 2008 Jeg synest du gir veldig gode svar Mirihi, det er tydelig at dette er ditt område:-)
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 14. august 2008 #13 Skrevet 14. august 2008 jo jeg blir faktiskt litt støtt av hva du skriver... for du skriver som om jeg ikke er klar over hva de innebærer at bli satt i gang... Jeg vet at de ikke er lett at bli i gang satt og jeg går ikke og tror at de er " en dans på røde roser" teit av deg å skrive...jeg blev det vid min første fødsel (døfødsel) Jeg går her hemma og er redd for at dennne lille gutten i magen min og ska dø... jeg tror ikke du er klar over hvor vanskligt de er. Hur mye angst jeg har jeg får ikke sove om netterne pga. at jeg tenker på alt de vonde jeg gikk igenom når min sønn døde og at jeg er så redd at de ska skje igen. Jeg er klar over at de ikke blir noen søvn og vile når babyen kommer med de har jeg ikke nå heller... blir bare irritert når du skriver som om jeg ikke har peiling i de hele tatt.
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 14. august 2008 #14 Skrevet 14. august 2008 jeg antar at du jobber som sykepleier eller noe for gravid er du jo ikke. så du vet ikke hvordan de er og gå gravid i nesten 6 månader og miste sin baby og sen bli gravid igen. De er utroligt vanskligt at slappna av og tenke at de ordner seg. Som mann har du ikke opplevd dette og du er bara 25 år og, om de som står på din profil stemmer.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 14. august 2008 #15 Skrevet 14. august 2008 stockholms tjej_Fødeklar=) Drit i blomsterpiken!!! Sånne svar er det bare å overse.....'! Håper det ordner seg for deg,og hvorfor ikke ta en tlf og høre?? Det verste som kan skje er jo at de sier nei,og det vet du jo allerede:-)) Lykke til!
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 14. august 2008 #16 Skrevet 14. august 2008 ja de er sant=) er dritt lei sånne som blomsterpiken...fint navn når du er en mann.=) takk for svar dumle får se om jeg ringer og snakker med dem...=)
halloween-termin :) Skrevet 14. august 2008 #17 Skrevet 14. august 2008 Jeg kjenner ikke til hele historien din, men om du ikke blir satt igang - kanskje det er noen på helsestasjonen - jordmor e.l. som du kan snakke med? Evt noen andre, slik at du ikke bare sitter alene med alle tankene dine og er redd... Tenker at om du har prøvd å få hjelp til å sette igang men ikke kommer igjennom der, er det noe annet du kan gjøre for deg selv for å prøve å dempe stressnivå og angst? Hva med å prøve akupunktur - for å få hjelp både i forhold til igangsetting (tror en del bruke de i slike tilfeller), din energi og stress. Vet at det ikke er mye til råd, men noen ganger kan det være ok å føle at man gjør "noe". Synes bare det virker så forferdelig å ha det slik! Lykke til uansett!
Pusur_mor Skrevet 15. august 2008 #18 Skrevet 15. august 2008 Hei Stockholmstjej. Vet ikke om du husker meg. Føler med deg nå. Stakkar du har det vondt. Det var ikke overlege som bestemte igangsetting på meg med minsten. Ta kontakt med føden du. Spør gjerne om den jm du hadde under sist fødsel er der eller når hun kommer på jobb. Snakk med henne, eller en annen du føler du får godt kontakt med. Forklar dem hvordan du har det. Det er jo ikke noe særlig at du skal gå rundt å ha det slik. Det er bedre å få startet fødselen under kontrollerte former enn å ha det slik. En mannlig lege kan aldri klare å sette seg inn i det du sliter med. En jordmor har et nærmere samarbeid med de fødende og gravide, og har mer forståelse. Stå på, og lykke til. Dette går bra, og snart har du nurket hos deg, og kan nyte babyen i fulle drag.
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 15. august 2008 #19 Skrevet 15. august 2008 de er klart jeg husker deg Pusur_mor...=) ja jeg kanske burde ringa og se om jeg kan få snakke med den jordmoren jeg hadde sist... for igår kveld brast alt for meg, jeg grinet hele kvelden igår...men føler meg bedre nå, tror bara de er litt for mye for meg, jeg har ikke sørgt klart Adrian ennå og så kommer all stress runt at føde så blir det bara kaos i steden... Men jag mår mye bedre idag så kanske jeg trengte å få ut alt bara=) Gleder meg så sinnsykt til min lille sötnos kommer ut=)
yh Skrevet 15. august 2008 #20 Skrevet 15. august 2008 Tusen takk for ditt svar til meg du nettopp skrev : ) Jeg har veldig vondt av at du har det så vondt. Drit fullstendig i sånne som blomsterpiken. Om det er noen som vet hvordan det er å bli satt i gang med fødsel så er det vel deg. Kan ikke skjønne at han vet om bakgrunnen din når han skriver sånt. Det er jo fritt sykehusvalg og i går var det noen som rådet deg til å kontakte Voss. Det synes jeg absolutt du skal gjøre, du har jo ingenting å tape for det varierer jo veldig hva slags person du treffer på, hva slags prosedyrer akkurat de sykehuset har etc. Det er nok ikke for snt å bytte sykehus. Om jeg var deg så hadde jeg ringt Voss og forklart alt sammen, om dødfødselen, at du nå ikke blir tatt på alvor av hverken legen eller jordmoren din og ikke heller sykehuset du skal føde på, at du er desperat og fortvilet. Vet jo at det er mange som har fått satt i gang fødselen når de tidligere hatt døfødsel. Jeg synes absolutt du skal gjøre det med en gang. Kanskje du får en avtale med jordmor eller lege. Det må du jo få!! Jeg synes ikke du kan ha det sånn lengre. Min jordmor påminner meg om at jeg må ta det med ro for ellers hindrer jeg riene i å komme.. Tror du hadde blitt roligere hvis du hadde fått til en avtale med f.eks Voss. Jeg hadde driti i Haukeland om jeg var deg.
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 15. august 2008 #21 Skrevet 15. august 2008 Dessverre så er det noen her inne som ikke er helt seriøse når de svarer på inlegg og de vil helst skapa bråk...er bara så irriterande. men vi får bara drita i dem som du skriver. ja jeg føler litt for å snakke med de på voss...det som jeg syns er litt kjipt er at jeg ikke har varit der noen gang og hadde kanske ikke følt meg sikker og trygg...på haukeland har jeg varit kjempe mye og jordmødrerne der har tatt godt vara på meg...de er disse legene som er vansklige... så jeg vil egentligen føde på KK fordi at jordmødrerne på føden der er helt fantastiske. Men står litt i tvil nå... sen er det 1 time med bil till voss og til haukeland tar det oss 10 -15 min så jeg vet ikke hva jeg vil gjøra egentligen. takk for svar augustbaby08...=)
yh Skrevet 15. august 2008 #22 Skrevet 15. august 2008 Ja, skjønner. Er det legene som må ta avgjørelse om igansettting av fødsel alltid? Jeg er 1.gangs og vet ikke. Jeg bare tenker at det virker jo ikke som om Haukeland er behjelpelige i det hele tatt med igangsetting av fødsel.. De setter deg vel ikke i gang før det gått 2 uker over ultralydtermin eller? Jeg bare tenker at da KAN det jo bli ganske lang tid for deg.. Om Voss ville satt deg i gang så hadde du jo kanskje sluppet det. Men jeg skjønner godt de argumentene du har over også. Ikke lett dette..
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 15. august 2008 #23 Skrevet 15. august 2008 ja tror at de er en lege eller en overlege som må avgjøra om man blir i gang satt eller ikke...men jeg har time på onsdag til KK og då kanske de skulle strippa meg...men jeg kommer ikke gå der i fra på onsdag jeg kommer kreva at de setter i gang meg... viss ikke de hjelper meg da så er det voss direkt. så vi får se hva som skjer...håper han kommer av seg selv innen onsdag så jeg slipper alt dette styret...
Pusur_mor Skrevet 15. august 2008 #24 Skrevet 15. august 2008 Hei igjen. Så bra at du er bedre nå. Kan nok være greit å få gråte ut litt,ja. Hjalp nok å få skrevet litt her inne også. Skjønner ikke at de er så tverr på det med å sette igang når du er så nærme termin. Håper det starter av seg selv i løpet av helga. Stå på krava på onsdag, og krev å bli tatt alvorlig. Lykke til. Klem fra meg
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 15. august 2008 #25 Skrevet 15. august 2008 ja de hjalp mye at få de ut=) og de er deiligt for nå er de helg og samboern ska vara hjemme med meg=) så tror jeg kommer få en flott helg. Håper bare de blir fødsel i helgen=) Jeg ska virkeligen ikke gi meg på onsdag... jeg kommer stå der med min fødebag og ikke gå der fra førens jeg har en baby med meg=) he he he klem=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå