Gå til innhold

lyst på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og min kjære har lyst på barn, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har råd/tips i forhold til bøker for homofile foreldre? og hvordan starter man prosessen? Lang ventetid på donor? vi har begge vært i hetrofileforhold før, så dette er et ukjent terreng. Vi har vært sammen i 4 år nå. barn er et stort ønske, vi vil ha ting litt klart og stabilt, men ønsker informasjon slik at vi er forberedt og vet hvor og hvordan vi skal begynne. håper noen har noen råd og tips.. har prøvd å søke på nett, men vet ikke hvilke bøker som er bra. dessuten er det mange tullinger på nett, så litt lei av det akkurat nå.

håper på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer ikke på noen særlig gode bøker om selve prosessen her i landet, og de vil vel uansett ikke være oppdaterte. Det finnes mange bøker om homofilt foreldreskap, primært på engelsk - det er i grunn bare å søke på steder som amazon.com

Jeg går ut fra at dere er to kvinner siden du nevner donor, og at det mest aktuelle for dere er nettopp å benytte seg av en donor (alternativer er jo å få barn med bekjente etc). Det vanligste er da å dra utenlands og benytte seg av en klinikk hvor inseminasjonsbehandling tilbys. Man kan selvsagt også benytte seg av såkalt private donorer her i landet - men dette vil jeg på det sterkeste fraråde dere; dere har da ingen garanti for at vedkommende er smittefri og heller ingen rettigheter dersom "donoren" skulle dukke opp og kreve farskap i etterkant.

Danmark er det landet de fleste drar til, men også Finland og Storbritannia forekommer i noen grad. I Danmark har man to alternativer; jordmorklinikk eller legedrevet klinikk. Dette beror mye på hvorvidt dere ønsker en helt anonym donor, eller en såkalt åpen donor (åpen i denne sammenheng betyr ikke at dere vet hans identitet, men at et eventuelt barn ved fylte atten år kan få vite donors identitet og møte donor om han er i live). Jordmorklinikkene tilbyr både anonyme og åpne donorer, legeklinikkene tilbyr kun anonyme donorer.

Jordmorklinikkene er f.eks Stork (storkklinik.dk) eller VitaNova (vitanova.dk) i København, eller Diers Klinik (diersklinik.dk) i Århus. Legedrevne klinikker er f.eks Nordica (nordica.dk) eller Trianglen (trianglen.dk) i København eller Maigaard (maigaard.dk) i Århus.

Fra nyttår, 1.1.2009, vil det også være tillatt med inseminasjon og annen fertilitetsbehandling av lesbiske i Norge. Det er fremdeles usikkert hvor fort man i praksis vil komme i gang med dette, og hvor lang ventetiden vil være. Det er kun Rikshospitalet og sykehuset i Haugesund som har donorsæd, og begge steder har uttalt at de forventer stor pågang, lange køer og sædmangel. For å få behandling hos disse må du henvises av en lege (fastlege, gynekolog e.l).

Per i dag må lesbiske partnere stebarnsadoptere barn født av sin partner. Endringene i barneloven som ble vedtatt nå i juni og vil være gjeldende fra 1.1.2009 innebærer at dere kan bli regnet som to foreldre allerede fra barnets fødsel. Forutsetningene for dette er at barnet er unnfanget ved hjelp av åpen donor på en godkjent klinikk, at dere er gift/partnere eller i et stabilt samboerforhold og at medmor (den som ikke føder) på forhånd har samtykket til befruktningen. Dette betyr at dersom dere velger å dra til Danmark MÅ dere velge åpen donor på en jordmorklinikk for å automatisk begge får foreldreskapet til barnet deres.

Før en eventuell inseminasjon i Danmark er det en del undersøkelser dere må få gjort i Norge. Det varierer litt fra klinikk til klinikk hva de krever, men et minimum er blodprøver som undersøker for HIV, hepatitt B og C og gjerne også antistoffer mot rubella (røde hunder). Det er også ofte ønskelig/påkrevd at man tar en gynekologisk undersøkelse hvor det sjekkes for klamydia og gonoré. Noen velger også å foreta HSG-røntgen - en sjekk av at det er passasje i egglederne og at man dermed kan bli gravid ved inseminasjon; dette må man ha rekvisisjon til fra lege og foreta på sykehus.

Det er dessuten lurt å kartlegge menstruasjonssyklus over en del måneder. Eggløsningstester kan bidra til å kartlegge når eggløsningen finner sted. Mange bruker eggløsningstester for å finne ut når de må reise til Danmark, andre velger å gå til gynekolog og få målt follikler ved innvendig ultralyd, for så å sette en eggløsningssprøyte og dra nedover.

Donor egg/sæd-debatten som ligger i høyremenyen her er forresten ganske informativ. Lykke til.

Skrevet

Tusen tusen takk for veldig informativt svar:) Kjempegodt å få vite litt mer kjenner jeg. Driver å leter på amazoon etter bøker nå, og følger med på forum her, prøver å suge til meg kunnskap, råd og tips. tusen takk igjen:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...