Gå til innhold

Silkeundertøy til barn i stedet for ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har prøvd det?

Har noen barn som ikke tåler/liker ull noe særlig. Selv har jeg noe silkeundertøy som er utrolig behagelig, og så fant jeg noe på nettet som er til barn.

Det kan vel funke nesten like bra som ull, kan det ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaja, nå er det for såvidt for sent - har bestilt ett sett til hvert av barna pluss ett til meg. Noe økologisk silkeundertøy fra New Zealand.

Håper det blir bra til vinteren da, kanskje det kan bli en julegavidé også?

Men hvis noen har erfaring med dette til barn, spesielt til atopikere, så hører jeg gjerne hva dere har å si.

Skrevet

Silke er vel mer kjølende enn varmende? Silkelaken virker i alle fall kjølende på meg, så for meg frista det ikke akkurat med silkeundertøy til vinterbruk, nei :-)

Grunnen til at man ofte blander f.eks silke med ull er ikke at sikle er varmt, men at det gjør ulla mer slitesterk og litt svalere. Silke + ull = sommerull.

Men, undertøyet er sikkert luftig og pustende, så det er sikkert fint til bruk i sammenhenger der man ikke trenger å tenke på varme :-)

Skrevet

Hvis silke har de samme egenskapene som ull i forhold til at man ikke kjennes våt ut selv om man er det høres det helt topp ut. Man kan jo bare ha ull utenpå.

Skrevet

Silke varmer når det er kaldt og kjøler når det er varm, trodde jeg.

På en norsk side som selger sånt undertøy sto det:

"Silke er et meget varmt materiale, som nesten kan sidestilles med ull og er fem ganger vamere enn bomull. En silkefiber binder masse luft og sikrer dermed en bedre varmeisolering. Silke har også en utmerket evne til å absorbere fuktighet, den føles ikke klam selv når det er rå luft og den kleber ikke til huden din. På bakgrunn av sericinets stimulerende virkning er silkeplagg meget godt egnet for personer som lider under hudploblemer eller annen irritasjon, f.eks solbrenthet".

Skrevet

ja, vi får satse på det :-)

Skrevet

Hei du:) Jeg lurer litt på hvor du bestilte det fra jeg..?

Har dessverre ingen erfaring med silke som undertøy, men datteren vår på 4 kan ikke gå med ull innerst. Hun klør og får utslett. Sønnen vår på 7 mnd har atopisk eksem, så kanskje det hadde vært en idé for ham også:)

Skrevet

Her er linken til siden:

http://www.nznature.co.nz/mshop:SP:1220883650:pg=40301,co=SIL

Jeg ser at de minste er str. 2-4 år. Jeg aner ikke hvordan de er i størrelsen, men siden utenøandste klær ofte er mindre i størrelsen enn norske tok jeg litt godt i.

Gutten som er nesten 4 (106 cm høy) fikk i str. 5-6 og jentene på 11 og 14 1/2 (som begge ikke er så langt unna meg i høyde) fikk damestørrelse, i Small (og det bestilte jeg til meg selv også).

Du kan jo se om den minste størrelsen kan passe til gutten din, om ikke ennå, men når han bli litt over året.

Skrevet

Tusen takk=)

Ja, han er jo litt lang også da, så det kan jo hjelpe;) hehe.. Tror ihvertfall jeg skal bestille til hu største. Er så kjedelig å alltid måtte kle henne i bomull selv om det ikke er anbefalt vinterstid:(

Dersom klærne til minsten er for store, så kan jeg jo bare spare de litt. Evt sy de om litt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...