Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Jeg har sagt til min samboer at om noen år vil jeg gå høyskole for å få meg en skikkelig utdanning. "Ja, og uten ei krone i inntekt?" sier han. Han sier det er bare å glemme, for hvordan i alle dager skal han få råd til det. Så jeg kan se for meg en fremtid uten utdanning:( Min mor utdannet seg når hun var 40, og hun og pappa greide seg helt fint! Jeg blir bare litt lei meg, for jeg hadde støttet han om han ville gå skole:(
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Kan skjønne du blir skuffet. Men vi har Lånekassen, mulig å få støtte økonomisk til det, og det går an å spare opp til dette. Jeg vil tro han er mest skremt over at økonomien nødvendigvis vil bli dårligere for en periode. Det kan jeg også forstå, at det kan bli en stor omveltning slik sett. Synes ikke han er en tulling, men synes han burde støttet deg. Kanskje trenger han tid, særlig til å forstå hvor viktig dette er for deg. Som du sier, om noen år...
happy mama Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Heia..Jeg skal starte på høyskolen nå til tirsdag. Har mannen 100% i ryggen da heldigvis. Tror klart at det blir tøft økonomisk, men må bare lære oss å bruke mindre. Er viktig for meg å få en solid utd pga av barna.Vet aldri hva som skjer i framtiden.Å føler det tryggere med en utd. Om du vil få deg en utd, er det kun ditt valg ene alene syns jeg. Syns han høres fryktelig ego ut
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 Hei, HI her Ja.. jeg synest også at han er veldig egoistisk... og forbanna sta, så han er ikke til å rikke.. spent på hvordan det ender... Du er smart og heldig som tar høyere utdanning nå. Jeg misunner deg happy mama:)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 Hvis du tar opp studielån, og jobber ved siden av studiene (helger, kvelder, ferier) bør dere klare dere fint! Trenger ikke være sånn at du ikke får inn en eneste krone hver måned fordi du studerer! I så fall kunne jo ingen studert:)
Han79 Skrevet 15. august 2008 #7 Skrevet 15. august 2008 Det bør da også være i hans interesse at du får deg en utdannelse!?Mange høgskoleutdanninger kan man ta på deltid, dvs skole 2-3 dager i uka. Sjekk ut mulighetene for dette der du bor. Kanskje har du en arbeidsgiver som kan gi en form for støtte, mot at du binder deg i å jobbe der i og etter studietiden (forutsetter vel at utdanningen er relevant for arbeidsgiveren din). Hva om du foreslår for samboeren din at dere kan ha separat økonomi under studietiden? Vil han da akseptere (les: ikke tillate!) det? Han er da virkelig ikke i posisjon å nekte deg å ta en utdanning, med mindre du har planer om å ikke ha inntekt i studietiden... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #8 Skrevet 16. august 2008 Gubben her synes ikke noe om at jeg vil gå på skole heller. Ikke pga økonomi, det klarer vi når han begynner å jobbe (er lærling nå), men pga at jeg må fltte fordi det er så lang reisevei dit skolen er. skjønner johan jeg, og vet at det er jeg som til syvende og sist på ta avgjørelsen. blir jo vanskelig å bo hver for seg når man har barn også. så vi får se etter hvert om jeg går høyere utdanning, vil iallefall jobbe noen år først;)
Kissy 3barnsmor:)) Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 Hei du! Vil bare nevne at det finnes mange "nye" muligheter for å utdanne seg... Enkelte utdanninger kan man være så heldig å få tatt desentralisert, men det kommer an på hvor man bor. Noen der jeg jobber, tar utdanning som vernepleiere desentralisert, og de kan jobbe for det....ikke fullt så klart, men nok. Jeg leste noen andre her også nevne deltidsstudie. Det er jo kjempelurt å ha en ordentlig utdanning. Selv om du kanskje må ta opp studielån, så får du iallefall en ordentlig lønn når du begynner å jobbe! Håper han rikker seg etterhvert, det er jo kjempelur investering med utdanning.... Lykke til iallefall..
Diana,LucasogLeo Skrevet 4. september 2008 #10 Skrevet 4. september 2008 Hei. Jeg er litt nyskjerrige på hva din mor gjor før hun ble 40? Siden du sier hun ikke hadde utdannelse før det....
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Hei du. Jeg syns ikke han er særlig støttende ovenfor deg. Klart du skal ta høyere utdanning hvis du har lyst til det! Man bør backe opp hverandre og ikke innskrenke hverandre i utviklinga i et forhold. Jeg hadde en mann med samme syn som din samboer. Enden på visa ble at vi ble skilt, jeg tok utdanning og kan i dag velge mellom flere forskjellige spennende jobber og forvente å få mellom 350-375000,- i årslønn. Det viktigste er likevel at man kan få en jobb man trives med + at man vet man ikke er avhengig av andre for å klare seg. Men han er kanskje redd for at du skal bli for selvstendig, pluss at han er redd for at selvtilliten din skal bli for god? Du bør konfrontere han med hvilke grunner han egentlig har for at du ikke skal ha rett til å ta utdanning. Enig med de andre som har svart deg, det finnes gode ordninger gjennom lånekassa som gjør at man fint kan ta utdanning og klare seg bra.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 hi her Jeg har tenkt mye på dette i det siste. Jeg kommer til å ta høyere utdanning enten han vil vet eller ikke.. viss han har tenkt å hindre meg i å gjøre det jeg har lyst, så får jeg heller finne meg en annen å dele livet med! Så sånn er det... Det var en her som spurte hva min mor gjorde før hun ble 40. Vel, hun hadde fast jobb fra hun var 19 og frem 41 år, da gikk firmaet hun jobbet i adondas så hun mista jobben.... Da bestemte hun seg for å ta høyskoleutdanning siden hun allerede hadde gymnas...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå