Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp vært på sykehuset og tatt gukosebelastningstest, og fikk vite at blodsukkeret var på ca. 9. Endelig resultat var ikke ferdig enda. Så spørsmålene er:

- er dette høyt?

- hva skal jeg gjøre?

- hva vil det si for babyen?

- hva skjer videre?

Hun på sykehuset ville ikke svare på noen av disse spørsmålene, for hun mente det var legens oppgave. Kan være enig i det, men det er kjekt å vite hva man går til...

Noen som har peiling? Har vært i gjennom det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde 9,5 etter belastning og har svangerskapsdiabetes.

du skal spise mat med lite karbohydrater,som grove brødtyper,lite potet,ris og pasta,mye grønt,moderat med frukt, kjøtt og fisk så mye du orker. masse sukker-fattig pålegg på maten og drikke lite melk,juice og annen sukkerholdig drikke.

om du har høyt blodsukker over tid vil det kunne føre til at babyen blir unødvendig stor, større fare for svangerskapsforgiftning og at babyen vil stri med blodsukkeret etter fødselen.

er du flink med maten slipper du kanskje insulin. jeg fikk diagnosen så tidlig, og måtte derfor bruke insulin i noen uker, men det er blitt bedre nå. jeg kan spise litt mer som jeg vil, og bruker ikke lenger sprøyter.

pga kostholdet har jeg lagt på meg lite dette svangerskapet sammenlignet med sist. da gikk jeg opp totalt 22 kilo, mens nå i uke 36 har jeg gått opp 5 kilo. fødte i uke 34 sist.....

Skrevet

Du vil bli kontaktet av legen din og sansynligvis henvist til diabetespoliklinikk, hvis ikke ber du om dette. Mange leger er ikke oppdaterte når det gjelder behandling av svangerskapsdiabetes og du trenger å få opplæring i kosthold og blodsukkermålinger.

Ubehandlet kan barnet legge på seg for mye, men dette er ikke no problem å behandle! Det går helt fint å følge opp hvis du får riktig opplæring. Jeg har selv mitt 4. svangerskap med dette:-)

Og som elin skriver - du blir knallsunn:-)

Lykke til!!!

Skrevet

Takk for svarene jenter! Kjenner at jeg ble mer avslappet nå... Og selvsagt, det å bli mer sunn er vel ikke å forakte =P

Takk igjen =)

Skrevet

Alle som får blodsukker verdier på over 8 etter glukosebelastning har svangerskapsdiabetes. Du vil få informasjon fra legen din, men det er også mye du kan lese på nettet...bare google svangerskapsdiabetes så finner du endel. På sykehuset hvor jeg jobber blir man innkalt til indremedisiner (diabetes lege) som man går jevnlig til kontroll hos, og man vil få endel ekstra ultralyd for å vekst estimere babyen. Indremedisineren vil følge deg opp ift blodsukkerverdiene dine, og vurdere fortløpende om du trenger medisinsk behandling, da i form av tabletter eller insulin. Men veldig mange klarer seg fint med å legge om kostholdet. Jeg antar du vil få tilbud om samtale med ernæringsfysiolog ift kosthold. Noen ender opp med å utvikle diabetes også etter svangerskapet, men dette er veldig få.

For babyen din så har det ikke så veldig mye å si. Det man er mest redd for er at babyen skal bli veldig stor, og det kan være med på å vanskeliggjøre fødselen. Når mor har høye blodsukker får barnet mye sukker gjennom morkaken. Barnet skrur da opp sin egen insulinutskillelse noe som gjør at barnet har normale blodsukker. Insulin er også et veksthormon og det er av den grunn at barnet kan bli stort i tillegg til at det får mye energi(pga høye blodsukker). Barnet venner seg til høy insulinutskillelse pga stor sukkertilførsel. Sukkertilførselen avbrytes idet man kapper navlestrengen – derfor kan barnets blodsukker bli lavt(for mye insulin i fht sukkertilførsel). Dette reguleres lett ved tilførsel av mme el sukkervann inntil du får melk selv dersom du vil amme. Det varer vanligvis ikke lenge før barnet innstiller seg på normal tilførsel av sukker.

Men uansett så vil du bli fulgt opp tettere frem til fødsel, og på noen sykehus så lar de ikke gravide med svangerskapsdiabetes gå over termin heller.

Lykke til :)

Skrevet

Setter stor pris på svarene. Det hjelper, roer en litt deppa sjel akkurat nå, er jo hormonell til tusen! Har søkt fram til en del info på nettet, men vil jo gjerne høre fra mennesker med egen erfaring. Blir litt lettere å forstå, hvis du skjønner hva jeg mener...

og tettere kontroller kan jo også være greit, med tanke på min alder og sånn... OG så er det positivt at jeg da forhåpentligvis ikke trenger å gå over termin... Har jo lest på div. tråder her inne at det er skikkelig ukult!

Takk igjen for svar!

Skrevet

Er det dette som er de såkalte "sukkerungene"? Min venninne nevnte noe om babyer som ble født store og ble kalt det. Hun sa det skyltes at man spiste for mye sukker under sv.skapet.. men.. er det sv.diabetes det skyldes kanskje?

Jeg skal til glukosebelastningstest den 19. Spent på resultatet. :-)

Skrevet

jeg hadde 9,1 og ble henvist til sykehuset.

Men de venter vel svar på blodprøvene. Det er de som er gjeldende. Mine blodprøver var samme som på legen.

Så jeg har fått oppfølging hver uke på sykehuset og vekstkontroller.

Babyen kan bli stor. Så derfor får man god oppfølging med vekstkontroll

Jeg er 38+1 nå og fikk vite idag han ligger an til å bli 4500g til terminen!!!

Så de vil sette meg igang før så jeg slipper å føde så stor baby. Heldigvis. Skal til vurdering på mandag.

Skrevet

Hjelpes! Da håper jeg at du blir satt i gang før terminen ja...

Takker for svar, og nå har jeg roet meg ned med hensyn til svangerskapdiabetes. Var skikkelig deppa når jeg fikk vite resultatet, men har snakket med jordmor, og ikke minst, fått gode svar av dere (setter umåtelig stor pris på det!) så nå er jeg ganske rolig med hensyn til dette. Og klart, med tanke på alderen min er det greit å bli fulgt opp ekstra godt =)

Skrevet

heldigvis ikke alltid at babyene blir store da.... min ligger bare bittelitt over gjennomsnitt, men skal til ny vekstkontroll mandag. om han ligger litt mer over vil jeg vurdere å spørre om igangsetting. helt surrealistisk,siden jeg lå på sykehuset fra uke 24 til uke 33 med truende prematur fødsel.... men nå er det så stabilt og fint så:)))))

kanskje jeg hadde diabetes sist også. fødte da i uke 34,og gutten var 3200 og 49 cm lang.....det er jo nesten en kilo over gj-snitt det, men så var kosten bare sånn passelig og.....

en skal også tenke på at når en får svangerskapsdiabetes så KAN det være et varsko her om at man er disponert for diabetes type 2. for min egen del tror jeg i alle fall det, da mamma og mormor har type 2, og så er det magen som blir tjukk når jeg legger på meg....og så er jeg vel ikke aktiv nok, selv om jeg er glad i å gå i skogen... men nå ser jeg jo hvor mye kostholdet har å si når det gjelder karbohydratene.....

Skrevet

nei kan jo si mine to første gikk jeg til terminen..og de var 3360g og 3790g :) Jenter begge to.

Men denne gutten han blir nok litt større ja :)

Så ikke alle blir store.

Men man blir jo fulgt opp godt da, så blir man veldig sunn i kosten. Jeg la av meg istedet for å legge på meg noen uker jeg :) Så noen fordeler kan jo det være også hehe

Skrevet

Jeg skal på vekstkontroll i morgen, det er pga. at jeg er førstegangs og 39 år gammel. Så det kan jo bli spennende å se hva de sier i morgen på den kontrollen der... Og jeg hadde gått ned 1 kg til siste kontroll hos jordmor. Men skal være helt ærlig og si at det er nok å ta av =P

Så litt mer av hadde i grunn vært ok =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...