Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Tok blodprøver i går hos legen siden jeg er rhesus negativ. Vet noen når man får tilbakemelding på disse? Skal på kontroll igjen om ca. 2 uker, så får sikkert beskjed da eller så ringer de vel hvis det skulle være noe. Men kan noen forklare meg noe med disse antistoffene osv?? Jeg henger rett og slett ikke med, hehe.. Leverte inn urinprøve også, men aner ikke om den hadde noe med det å gjøre..
Lilja121 Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Jeg skal også ta disse prøvene neste uke. Hvis du søker på nettet finner du endel informasjon om dette. Jeg uroer meg ikke for dette - regner med jeg er i gode, kompetente hender. Gro Nylander sier f.eks dette: Rhesus Når far er Rhesus-positv og mor er Rhesus-negativ kan det være duket for trøbbel hvis barn nummer to slekter på pappaen sin og når også den førstefødte har fars blodtype. Under graviditeten er morens og fosterets blodomløp adskilt, men under fødselen kan blodlegemer fra barnet lett komme over i morens kretsløp. Barnets blodlegemer vil da bli oppfattet som fremmed av hennes organisme, og i hennes blod dannes det antistoffer. Når den Rh-negative moren senere blir gravid og igjen bærer et Rh-positivt foster, vil antistoffene passere morkaken, gå over i fosterets blodomløp og angripe blodlegemene. Det kan føre til store fosterskader, særlig i hjernen. Nylander forklarer at dette er grunnen til at alle Rh-minus-kvinner, innen tre døgn etter at de har født eller abortert, skal ha en spesiell sprøyte for å nøytralisere fremmede blodlegemer. Hvis det ikke blir gjort, må det ofte skiftes blod på det neste Rh-positive-barnet rett etter fødselen. I alvorlige tilfeller lar det seg gjøre å skifte blod på barnet mens det ligger i livmoren. - Generelt er det dessverre slik at har det først skjedd antistoffdannelse, så øker risikoen for hver graviditet, så sant ikke fosterert er Rh-negativt. Eller så sant kvinnen ikke finner seg en Rh-negativ mann, så foster og mor garantert er like når det gjelder denne faktoren, fastslår fødselslegen.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 14. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. august 2008 Ok, takk for forklaring;) Vi krysser fingre og tær og håper alt er som det skal;)
Lillepusen-78 Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Er rh negativ jeg også. Har tatt kontrollprøvene i uke 32 og 36 (ikke fått svar på den siste ennå). Prøvesvar blir sendt deg uansett, for dette skal ligge sammen med helsekortet ditt. Tok en drøy uke fra jeg tok prøven i uke 32 til jeg fikk svaret i posten. Heldigvis ingen antistoff påvist, så håper det fortsatt er slik.... Urinprøven er for å sjekke protein og sukker, så har ikke noe med rh.prøven å gjøre.... :-)
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 14. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. august 2008 Ok. Har ikke fått beskjed om å ta nye prøver i uke 36, får spørre legen min;) Skal det første skrivet jeg fikk også ligge med helsekortet mitt?
#4 i 2008 Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 Rh negativ er ikke så farlig i dag som de var for en del år siden pga den gode oppfølgingen vi får. Jeg har vært gravid mange ganger og skal føde mitt 4. barn om noen få dager. Alle barna (jeg antar også i de tilfeller hvor jeg har mistet) har vært rh positive. I mine første svangerskap fikk jeg sprøyte midt i svangerskapet for å forhindre at jeg skulle utvikle antistoffer, men ser at de i dag heller tar hyppigere prøver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå