Guttemamma75 Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Jeg fødte en liten gutt med keisersnitt på sankthansaften (hastesnitt pga seteleie) og slet med ammingen fra dag en.. Jeg har innovervendte brystvorter og gutten slet med å ta tak.. Jeg fikk lite hjelp på sykehuset, de kom og prøvde å legge han til men da han ikke tok tak følte jeg at de ga opp, og tilslutt kom de med et brystskjold som skulle "kurere" problemene mine.. Det tok lang tid før jeg fikk melk, den kom ikke før utpå dagen da jeg skulle reise hjem (4 dager etter fødselen) og innen den tid var gutten min så sulten at han bare skrek og skrek.. Så fikk han tillegg da, og var SÅ fornøyd. Jeg ble fortalt at jeg nok kunne fortsette å gi tillegg på flaske hjemme inntil melkeproduksjonen kom bedre i gang - flaske mente de var ok ettersom jeg jo allerede ammet med "plastpupp".. Dro hjem og gutten var IKKE fornøyd med puppen, jeg ammet i timesvis men det endte allikevel opp med at han måtte ha tillegg.. Jeg hadde flere 2 timers amme sessions på natta og var utslitt pga mangel på søvn så etterhvert ble det mer og mer tillegg og mindre og mindre pupp.. Så fikk han noen økedøgn hvor han økte noe enormt på inntaket av melk, og da var ihvertfall ikke puppen interressant lengre - han skrek som om jeg holdt på å ta livet av ham når jeg la ham til og hele kroppen sto i bue bort fra puppen.. Følte jeg måtte brekke hele ungen tilbake for å få han på plass, og det gikk jo ikke så det ble til at jeg ga opp hele ammingen.. Brystskjoldene gikk rett i søpla - de funket jo ikke fordi når han en sjelden gang hadde tatt tak - for da flyttet de seg og sånn at han fikk bare brystvev i munnen og ikke brystvorta... Men jeg ville jo at han skulle få noe morsmelk iallefall, så jeg brukte elektrisk pumpe og pumpet meg ca 5 ganger i døgnet.. Prøvde å øke produksjonen med hyppigere pumpinger men det hadde dårlig effekt.. Men han fikk jo allermest tillegg, og var oppe i store mengder.. Har innimellom prøvd å legge han til uten brystskjold "bare for å se" men lenge var han helt uinterressert og skjønte ikke hva det var jeg prøvde å få han til å suge på.. Men så plutselig for to dager siden gapte han som en helt og sugde seg fast... Jeg kunne ikke tro det!! Han drakk - av min pupp - uten brystskjold!!!!!!!!!! Jeg sluttet å pumpe meg pronte og fortsatte å legge han til ved hver mating - i begynnelsen var ikke teknikken hans så god så han fikk litt tillegg etterpå.. Men fra i går midt på dagen har han KUN fått pupp - og jeg har fått en mer fornøyd unge som ikke overfores (innser jo nå at han nok har fått for mye når han har fått flaske) og som ikke gulper (en konsekvens av for mye mat..) eller har vondt i magen.. Så nå sitter jeg her med såre brystvorter og er SÅ glad!!!!! Jeg hadde jo egentlig gitt opp og jobbet med å akseptere det, men så måtte jeg bare prøve en gang til og da gikk det!!!!!!!!!!! Så til alle dere som sliter, kanskje er dere like heldig som meg og en dag så løsner det!!! Nå må vi bare jobbe med ammestilling, den eneste vi har fått til å funke er tvillingstillingen og det er ikke så praktisk når man skal ut i verden...
Expat Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Kjempebra! Med et sånt: kvinneverden.no, er tvillingstilling på tur null problem!
Gjest Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Så herlig å få lese en slik solskinnshistorie innimellom! ) Skulle jo hatt flere av de! Kos deg med ammingen! )
brooklyn Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 gratulerer:)) Jeg ammet 1mann med tvillingstilling på høyre pupp helt til han sluttet å få pupp når han var 11 mnd, og 2mann ammet jeg med tvillingstilling til han var 4 uker, da først var ammingen så innarbeidet at han klarte å få tak med vanlig ammestilling på høyre pupp. Mot såre brystvorter kan du bruke simplex øyesalve, det lindrer
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 21. august 2008 #5 Skrevet 21. august 2008 Så flott å høre :-)) Ble veldig glad når jeg leste dette! Har selv vært igjennom keisersnitt og vår lille prinsesse er nå 10 dager. Jeg pumper meg før hvert måltid nå, har masse melk - 120ml. Har gitt opp pupp da vi begge ble HELT utslitt av dette. Har også prøvd brystskjold, men det ender med at hun bruker det som smukk. Skal prøve å legge henne til igjen og være tålmodig fremover :-)) Takk for inspirerende innlegg!!
hgutto Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 kjenner så godt igjen den deilige følelsen av å få det til:).. slet på sykehuset for å få ho til å ta den pga flate brystvorte.. en dag kom det en sykepleier med skjoll til meg.. hjalp litt.. men da melka kom ble dette vanskeligere, skjoldet bare falt av.. så når jeg kom fra sykehuset, begynte jeg med flaske, gav rett og slett opp.. så tre dager etter dette prøvde jeg bare for gøy å se om ho ville ta puppen igjen.. og jaggu sugde ho seg ikke fast uten skjol.. har hengt gått i den siden og er nå 4 1/2 måned:)
Pusejinta Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Så deilig å høre:) Sliter veldig med ammingen jeg også... Det blir jo ofte til at man blir frustrert og lei seg når man ikke får det til. Prøver litt med brystskjold men syns det sklir så fort unna:( Men nå ble jeg igjen litt oppmuntret så jeg skal ikke gi opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå