Lilja121 Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Skriver normalt ikke sånne sinte innlegg, men nå har irritasjonen bygget seg opp over tid. Skal jeg måtte delsykmelde meg på grunn av nordmenns ekstremt dårlige folkeskikk? Er i uke 31, og har er i forhold til mange i veldig god form. Har foreløpig ikke vært borte fra jobb en eneste dag pga graviditeten. Og har ingen problemer med å være på jobb heller. Problemet er å komme seg til jobb. Etter å ha stått 30 min på en skikkelig vinglete bybuss er ryggen helt gåen resten av dagen, nedpress og livmoren dirrer som et trommeskinn og gjør skikkelig vondt. Men er det noen som spør om du trenger å sitte - å nei da! Og blir det et ledig sete presser folk seg forbi den struttende magen for å sørge for at de får den plassen. Er det mulig?? Orker liksom ikke å be folk om å gi opp setet hver dag heller. Det blir for dumt. Så nå vurderer jeg å måtte gå ned i arbeidstid for å slippe å reise i rushtiden. Var i London på et tidspunkt hvor magen knapt syntes, og der var det nesten flaut hvordan folk tilbød seg seter og hjelp til å bære nesten hele tiden. Samme i sør-europa og sør-amerika. I argentina har de til og med egne køer i matbutikker for oss gravide så vi skal slippe å stå så lenge :-) Dette ble langt og mye klaging, men en ellers harmonisk gravid hadde behov for litt lufting :-)
L@boline Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Jeg skjønner deg veldig godt. Var selv avhengig av t-banen før jeg gikk i permisjon, og det er helt utrolig hvor tankeløse og uhøfflige folk er. Folk gir stort sett f.... Det er typisk for nordmenn som ikke har peiling på hvordan man oppfører seg i det offentlige rom. Gjelder jo generelt køkultur, holde opp døra for hverandre osv. Det koster jo så lite å vise litt omtanke for andre. Du får rett og slett ta konsekvensen ved å redusere på arbeidstiden så du slipper å reise i rushtiden. Er jo ikke din feil at folk ikke har folkeskikk.
supermom* og ny på vei Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Enig med deg i at folk kan bli bedre til å reise seg for gravide. Er liksom litt verre hvis vi faller framover på magen enn for andre. Blir også provosert når jeg har lyst til å sitte på overfylte busser og ingen reiser seg. Heldigvis skjer ikke det så ofte fordi jeg reiser for det meste utenfor rushen. Du har ikke mulighet til å forskyve arbeidstiden litt da? Så du kommer utenom den verste rushen?
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Jeg kjører bil til jobben, men da jeg var på Plantasjen og shoppet her om dagen sto jeg og lastet inn varer bak i bilen min. Ved siden av meg sto det tre mannfolk i 50-60 årene med ølmager. Tror du de tilbød seg å hjelpe meg? Neiida. Og folk er aggresive som pokker i køer i butikkene overalt. Nei norske menn er ikke noe særlig galante. Antakeligvis har de blitt kastert av rødstrømpe-opprøret på 70-tallert. Men det er litt misforstått likestilling spør du meg. Men er det ikke vanligvis ett sete like ved døra som er resevrte for gæmlisser og gravide? Kan du ikke bare stille deg der og stirre i senk den halvfeite fjortisen som sitter der med tyggisen og iPoden?
snart i mål?? Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 Gled deg! Jeg er en uke over termin, og fortsatt reiser ingen seg! Har opplevd et par ganger at damer på min egen alder (med egne barn) har reist seg på den lokale matebussen fra toget og hjem (kun 5 minutters tur). Togene hit (retning oslo-ski) er stappfulle, nesten umulig å puste så klemt som man står, og folk (les: menn med stresskoffert) setter gjerne albuen i magen på meg for å komme før meg inn på toget. Nå slipper jeg heldigvis reise mer i rushtida da jeg har hatt permisjon de siste ukene, men jeg irriterte meg veldig mens jeg enda var i jobb. Jeg jobbet etterhvert redusert, 3-4 dager pr uke med kortere arbeidstid og slapp unna den verste rushen. Synd at det skal være sånn!
slurp Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 Er helt enig med alle her. Har kun et fåtall ganger opplevd at folk har reist seg på t-banen, og det er stort sett de gangene jeg har gått på krykker (pga bekkenløsning) Har også lagt merke til at utlendinger er mer høflige enn nordmenn. En amerikansk (?) jente lot meg gå foran henne i dokøen, en utenlandsk bussjåfør lot meg komme på bussen uten å måtte fikle fram billett, en asiatisk jente ga meg plassen sin på t-banen (da gikk jeg ikke på krykker... hurra) Nei nordmenn burde lære seg folkeskikk ja. Jeg vet i hvertfall at jeg kommer til å være enda mer høflig og oppservant på slike ting når jeg er ferdig med å være gravid.
Gjest Skrevet 14. august 2008 #7 Skrevet 14. august 2008 Helt enig med alle sammen her, utrolig at det skal være så vanskelig for oss nordmenn å tilby en hjelpende hånd. Samme som å gå av eller på bussen eller trikken med barnevogn og man trenger hjelp for å få vogna ombord. Bussen kan være stappfull uten at en eneste sjel gidder å kommer ut for å hjelpe til - bare står der og sukker og måper over at du gidder å dra med deg vogn.. Uff, nei, blir så fornærmet over sånne ting:P Jeg har alltid hjulpet gravide kvinner eller mødre med sitteplass eller av- og pålessing av vogn, trodde det var noe man lærte fra man var liten at var pålagt å gjøre..
Gjest Skrevet 14. august 2008 #8 Skrevet 14. august 2008 Helt enig!!! Nordmenn eig ikkje folkeskikk på enkelte områder. Folk fra fjerne strøk viser mykje meir hensyn. Var på ferie i thailand i v 20.. hadde kun ein liten kul på magen. Alle var overhjelpsomme og veldig opptatt av at eg sku ha det bra, både når me reiste med bil,buss og båt. Og på jobb... er no i perm. Dei kundane som løfter tunge varer fram til kassen sjølv, er ikkje innfødde nordmenn. Finst unntak, men få. Ta vare på deg sjøl;-)
Gjest Skrevet 14. august 2008 #9 Skrevet 14. august 2008 Ja dessverre er det blitt slik for Ola Normann - det skorter på folkeskikk blant folk. Det er først meg selv, så meg selv og meg selv.....veldig lite hyggelige/hjelpsomme/snille mennesker rundt om. De er i få tall iallefall. Selv de gamle, som er oppvokst med en helt annen lærdom enn ungdommen idag, er blitt "brøyte meg frem" preget. Jeg håper virkelig at dette snur snart og at folk får en normal folkeskikk igjen her til lands også. Utlendingene er mye, mye flinkere - i Tyrkia reiser de seg alltid for en dame, uansett. Håper du får gjort noe med arb.tiden din, om ikke må du få redusert arb.tid - høres veldig tungt ut å ha det slik du har det nå. Lykke til videre.
MammaKos Skrevet 14. august 2008 #10 Skrevet 14. august 2008 Jeg må si jeg ble ganske "imponert" da jeg pendlet med toget (gravid) og inn kom en haug med unge militærgutter i Norsk uniform og banet seg vei for å sitte med bena slengt utover og snuse og høre på høy musikk.. Hehe-føler jeg høres ut som en 80 år gammel dame, selv om jeg bare er 24, men det var veldig lite "flott" å se.. Når toget var fremme presset de seg ut, så jeg nesten veltet overende med magen min, for å komme først ut.. Hvis det er en ting de burde lære i militæret er det hvertfall folkeskikk mer enn noe annet!!!
WildPrincess Skrevet 14. august 2008 #11 Skrevet 14. august 2008 Jeg er veldig enig med deg... før jeg ble gravid pleide jeg å reise meg og tilby sete til gravide på tbanen... men opplevde et par ganger at andre snek seg ned på setet før jeg omtrendt hadde reist meg... helt latterlig at folk ikke kan være mer oppmerksomme. Det samme gjelder jo for gamle damer/ menn som man ser sliter med å holde ballangsen.
AO3 Skrevet 14. august 2008 #12 Skrevet 14. august 2008 Jeg vet! Det er så utrolig frekt! Jeg bodde mange år i Ungarn, og det var det en selvfølge at man reiste seg for gravide og eldre på bussen/trikken. På enkelte punkter er nordmenn bare utrolig frekke. *grrrr*
kriztie Skrevet 14. august 2008 #13 Skrevet 14. august 2008 Uff!!! Enkelte er jo bare helt borte vekk! Sånn er det her også.. Vet ikke hvor mange ganger jeg måtte ha bært barnevogner inn i bussen fordi at ingen andre gidder å hjelpe til, selv ikke bussjåføren! Å når man går i butikker må man jo nesten ta på seg en beskyttelse drakt rundt magen, har ikke telling på hvor mange som bare går rett fram å ikke ser seg for! På mandagen sto jeg i kø når jeg skulle melde i fra at jeg var kommet til legen. Hadde stådd der en god stund før det ble min tur. Så kommer det ei gamel kjærring å stiller seg foran meg!! Ikke sa hun noe til meg heller, bare stilte seg der. Hadde jeg ikke vært gravid og smell feit så hadde det vært greit, men snakk om frekkhet!
Lacey*har fått erta Skrevet 14. august 2008 #14 Skrevet 14. august 2008 Jeg reiser meg alltid for eldre og gravide på trikk, buss, t-bane og tog. Synes det er flaut når det sitter spreke folk der som later som ingenting. En gang satt jeg ganske langt bak i bussen da det kom på en gammel, veldig skrøpelig dame. INGEN gjorde mine til å reise seg for henne, og hun klamret seg fast i en stang mens bussen raste avgårde. Jeg reiste meg og banet meg vei oppover og hentet henne jeg da. Ropte ganske høyt at hun kunne få min plass siden ingen i nærheten av døren gadd å reise seg for henne! Som gravid selv har jeg opplevd at gamle damer spretter opp fra setet sitt og tilbyr meg plassen. Det må jo føles veldig flaut for de andre som er på bussen/trikken/t-banen/toget?
surinius Skrevet 14. august 2008 #15 Skrevet 14. august 2008 Er enige med dere.. Er fælt å stå og skal ha barnevogna ombord i bussen, og alle går bare forbi. Så der prøøver jeg febrilsk å få inn vogna og ungen alene med gravidmagen til værs. Men når sant skal sies, så er det jo mer eller mindre likestillingen sin skyld.. Vi ville jo bli mer uavhengige, og klare oss selv. Så noen bakdeler ved det er det jo. Men det er veldig irriterende at bussjåfører ikke kommer bak å hjelper en, for det er jo faktisk jobben deres.
Lilja121 Skrevet 14. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 14. august 2008 Er ikke enig i at det har noe med likestilling å gjøre. Jeg reagerer like mye på at folk ikke reiser seg for eldre og andre folk som ser ut som om de trenger et sete. Samme gjelder om man trenger hjelp til å få inn en barnevogn eller f.eks masse bagasje. Folk her ser ofte heller en annen vei enn å hjelpe. Har bodd mange år i land hvor 'good manners' er en selvfølge at jeg fikk rimelig sjokk da jeg flyttet hjem og mer enn en gang endte med en butikkdør rett i fjeset fordi jeg var så naiv å tro at personen rett foran ville holde den åpen for meg :-)
AO3 Skrevet 14. august 2008 #17 Skrevet 14. august 2008 Jeg er helt enig i at dette ikke har noe med likestilling å gjøre, kun normal folkeskikk og høflighet! Man (jeg, i alle fall!) forventer jo at ikke-gravide kvinner skal reise seg, på lik linje med menn. Det er rett og slett fordi folk som faktisk har verre for å stå enn andre bør få sitteplassene - f.eks. gravide, eldre, funksjonshemmede, folk med krykker, små barn etc etc.
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 14. august 2008 #18 Skrevet 14. august 2008 Helt enig, det er hårreisende hvor lite villige folk er til å hjelpe. Er de redde for avvisning, eller er de rett og slett dårlig oppdratt? Venninna mi gikk høygravid gjennom slottsparken og holdt på å svime av. Satte seg på en stein og det var ikke vanskelig å se at hun ikke bare satt og nøt utsikten. Tror dere noen spurte om hun trengte hjelp?? Neida... ikke en sjel. Hun måtte ringe de hun skulle møte å si at om hun ikke var kommet innen en time måtte de komme å hente henne. Blir matt jeg. Mens jeg var på Ikea på en tidspunkt hvor magen min knapt viste, og en hyggelig utenlandsk dame ba meg komme foran henne i køen siden jeg var gravid og sikkert hadde vondt.
Mariamsen Skrevet 14. august 2008 #19 Skrevet 14. august 2008 Her termin i dag. Fram til i dag har INGEN tilbudt plassen sin! Er det mulig? Hver dag har jeg tatt t-banen til skolen og det er helt sykt hvordan folk presser seg forbi en! Som student har jeg bært tung ryggsekk og som vanlig måttet stå pga ingen ledige plasser. I t-banevogner er det ganske dårlig luft også! Har flere ganger vært på nippet til å besvime! Nordmenn eier rett og slett ikke respekt for gravide!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå