Gå til innhold

Antistoff mot røde blodlegemer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden jeg oppdaget at jeg var gravid, hatt antistoff mot røde blodlegemer i kroppen.. Fikk beskjed om og ta nye blodprøver når jeg var 20 uker på vei.. Legen min sa at det mest sannsynlig ville gå seg til av seg selv, men det har det da altså ikke gjort... Det eneste jeg vet, er at om det fortsetter sånn, så er det en mulighet for at de må skifte blod på barnet..

De vet ikke om barnet har de samme antistoffene...

Huff jeg blir bare kjempebekymret for dette, og føler at jeg overhodet ikke får noe vettug svar fra lege..

Er det flere her inne som har det samme?? Hva sier legen til dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er problemet at du er Rhesus minus? Det er jeg også, men har ikke utviklet antistoffer foreløpig. Det er veldig sjelden i disse dager at de må skifte ut blodet til babyen. Be om ordentlig svar fra legen din, evt snakk med føden. Jeg følges opp jevnlig med blodprøver for å sjekke utviklingen.

Skrevet

Nei jeg er ikke rhesus minus....Og jeg har spurt legen flere ganger + at jeg har spurt jordmor og snakket med sykehuset... Men føler alikavel at jeg ikke får noe skikkelig svar... Skal til samtale på sykehuset i morgen, og da skal jeg ta opp det der igjen... Håper på og få et skikkelig svar da iallefall...

Det kan jo seff være at jeg ikke har noen ting og bekymre meg over, men jeg greier ikke og lavære.... Huff.... Føler meg som et nervevrak denne gangen og jeg er jo ikke førstegangs engang....

Skrevet

Her er et innelgg hentet fra lommelegen som kanskje kan hjelpe? Vet du hvilket antistoff det er snakk om? Noen antistoffer kan gi mere komplikasjoner enn andre. I dette tilfellet er det snakk om Le (a), men hos deg kan det vaere snakk om et annet. Uansett saa kommer du til aa faa en grundig oppfoelging og behandling om noedvendig. Jeg har jobbet i blodbank og har sett mange tilfeller av antistoffer hos gravide uten at det har medfoert noen komplikasjoner. Utskiftnings-transfusjoner er kun aktuelt i de mest alvorlige tilfellene og de aller fleste er vellykket. Jeg haaper du faar en ordentlig forklaring av legen din imorgen. Lykke til!

" De blodgruppene vi vanligvis hører om er ABO og Rhesus systemet, imidlertid finnes det mange titalls andre blodgupper som man kan dele mennesker inn i. Det er imidlertid kun de to førstnevnte som har en virkelig praktisk betydning i de aller fleste tilfeller. Hvilke forskjellige blodtyper vi har bestemmes av såkalte antigener som finnes på de røde blodcellene våre. Hvis man for eksempel ikke har A antigen på blodcellene så danner kroppen antistoffer mot slike antigener. Dette er veldig kompliserte systemer så jeg skal ikke gå inn på detaljene.

Du har fått beskejd om at du er RhD positiv (Rhesus D +), dette betyr at blodcellene dine har det såkalte Rhesus D-antigenet på overflaten, dette er den mest vanlige Rhesus typen (85 %; har denne). Denne blodtypen kan ikke føre til problemer i svangerskap, det er kun hvis mor er Rhesus negativ at man må være påpasselig.

Når det gjelder det irregulære erytrocyttantistoffet ditt (erytrocytt = rød blodcelle) så er dette heller ikke farlig. Det betyr at du har en noe uvanlig blodtype i det såkalte Lewis systemet, du har med andre ord antistoffer i blodet ditt mot Lewis A antigenet (Le a) Dette antigen-antistoff systemet har svært liten betydning når det gjelder svangerskap og det er ikke rapportert om noen komplikasjoner hos mor eller barn som følge av dette. Grunnen til at man kan si dette så tidlig i svangerskapet er rett og slett at enten så kan det være farlig eller så kan det ikke det, uansett hvor man er i svangerskapet. Og når det gjelder denne blodgruppen så er det altså ikke farlig! "

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg har et såkalt anti-E.... Hmmmm...... Jeg får iallefall høre i morgen hva de sier...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...