PrincessElisabeth Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Her er mine tips til sykehusbagen: ********************************************************************************** *HELSEKORTET *KLÆR *AMMEBH *TØFLER(på SUS fikk ikke jeg tøfler iallefall, og det er utelukket å gå barfot) *MORGENKÅPE(på SUS får kan man låne, men er man kresen kan man jo ha med egen) *AMMEINNLEGG *SALVE(om du blir sår av ammingen) *MOBILLADER *PENGER(er du så uheldig å ikke like maten på sykehuset er det fint om du har penger til å kjøpe noe annet) *MANGE UNDERTØYSSKIFT(de første dagene kommer det veldig mye) *BADEHÅNDKLE(de jeg fikk var iallefall ikke så store) *SHAMPOO&BALSAM *HÅRFØNER(nei faktisk ikke til håret, du kan være litt sår nedentil og etter å ha tisset kan du bruke vann for å bli ren, deretter kan du bruke hårføneren til å bli tørr, jeg brukte denne metoden hjemme også) *"GJØRE-TING":lesestoff, sudoku, kryssord e.l.(tiden kan være kjedelig når man er på barsel) *FOTOKAMERA(bildene fra de første dagene er uunnværelige for meg) *HENTESETT(du kan jo ha med deg egne klær til babyen til sykehusoppholdet også om du ønsker, men det er ikke nødvendig) *SKRIVESAKER(får du mye og ammetåken kicker inn er det fint om du skriver ned hvem du får hva av.) *DAGBOK/SKRIVEBLOKK(du glemmer fort hvordan ting føles og ting du opplever. Skriv ned tankene om fødselen og om barseloppholdet underveis slik at du har minnet...jeg satt iallefall stor pris på det nå som jeg er gravid igjen og ser på hvordan jeg hadde det da) ********************************************************************************** TIPS: ta med en stor bag, gjerne større enn du trenger, eller ta med poser e.l. Får du masse besøk og alle har med gaver så blir det fort knapt med plass ********************************************************************************** TIPS: det er ikke en selvfølge at du får papirene i fra svangerskapet eller fødselen, SPØR OM KOPI. Du har krav på disse papirene og de er veldig kjekke å ha enten til albumet eller rett og slett til senere. Spør også om en midlertidig fødselsattest, her får du personnr til babyen, mener jeg å huske, og du kan da søke barnetrygd, fødselsstipend, barnehageplass eller annet du trenger fødselsnr til. ********************************************************************************** Legg gjerne inn egnetips, jeg har sikkert glemt MASSE men dette var det jeg kom på nå
Mom for two Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Massasjeolje - Så slipper man sår hud pga friksjon dersom man får ekstremt behov for massasje av korsryggen under riene. Ellers støtter jeg opp om hårføneren. Den var genial ukene etter til tørking av underlivet. Jeg også brukte den hjemme.
ChellBell - har født! Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Laptop og mange filmer Spesielt for de av oss som skal ta keisersnitt og må bo på sykehuset i mange dager...
MKS mor til 2-tette Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Paracet til etter riene, så slipper man å spørre når det skjer (et tips jeg fikk). Intim våt servietter, brukte det sist, og så mye bedre enn toalettpapir... En ammetopp eller to Ellers helt enig med alle øvrige forslag . Lykke til alle sammen!! Hilsen meget fødeklar nå!!
ajate *høygravid* Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 Druesukker Jeg fikk ikke spise noe under min laaaange fødsel og kunne godt trengt noe som ga litt energi. En venninne hadde tatt med druesukker til sin fødsel - det syntes jeg hørtes smart ut så det tar jeg med denne gangen
PrincessElisabeth Skrevet 14. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. august 2008 Kom på en ting idag : CD med egen musikk! Jeg skal ikke høre på radio denne gangen, sist hørte jeg marit larsens 3 hit'er spilt 3 ganger hver(jeg vet ikke hva det er men jeg liker ikke musikken hennes) og det endte med irritasjon.... Jeg kommer til å ta med meg massasjeolje og prøve deg iallefall=)
Gjest Skrevet 14. august 2008 #7 Skrevet 14. august 2008 takk for sykt gode tips. fikk helt panikk i dag, skall gjlre klar bagen men aner jo ikke hva jeg skulle putte i den! hpåer det komme rmer tips ('',)
fru lykkelig Skrevet 14. august 2008 #8 Skrevet 14. august 2008 Ikke glem matpakke til far! Det kan bli en lang natt for han og kantina er sikkert stengt. Han blir sulten selv om jeg ikke tenker på mat. I tillegg kan det være greit med kjeks og frukt og sånn til etter fødselen. Er lenge mellom hvert måltid på sykehuset.
Blomsterbarn Skrevet 14. august 2008 #9 Skrevet 14. august 2008 Til de som skal ligge på sykehushotell og må ned i resteuranten flere ganger om dagen, anbefaler jeg å ta med en lang t-skjorte/tunika/topp som skjuler rumpa. Det er ikke kult å gå rundt i korte topper og føle at det gigantiske bindet synes gjennom kosebuksa! Jeg erfarte også at det var best å gå i de mykeste gravidbuksene i flere uker etterpå. Magen var stor og øm ganske lenge.
slurp Skrevet 14. august 2008 #10 Skrevet 14. august 2008 HÅRBÅND! Kan ikke tenke meg at det er kult å ligge å presse, og få masse svett hår i trynet hele tiden. Det er i hvertfall noe jeg skal pakke ned (i tillegg til alt det andre som er nevnt her)
Sjokoladefrik Skrevet 14. august 2008 #11 Skrevet 14. august 2008 Lypsyl til tørre lepper etter pusting og pesing! Og tannkost og tannkrem, evt tyggis er deilig hvis du må spy undreveis. Ikke uvanlig! Pakker egen bag med mat vi. Tørre brødskiver er ikke det som frister mest under en fødsel. Lettspist energirik "mat" som nøtter og rosiner, potetskruer, havrekjeks, frukt er godt. Hadde ekstremt lyst på juice etter første fødsel, kjempetørst og trengte fruktsukkeret kjente jeg. Vannflaske med tut er greit å ha hvis du ligger på siden eller "står på hodet" i en saccosekk. Og pappan må jo også ha påfyll. Har et ferdigskåret brød liggende klart i frysen, må bare huske å slenge det oppi bagen. Og noe lettvint pålegg, tubeost e.l. kan ligge klart i bagen. Ikke sikkert matpakkesmøring er prioritert hvis vannet går! Forresten en venninne som lå på pasienthotell. Babyen var våken hele første natta, så hun sovnet også da ungen omsider sovnet på morrakvisten. Gikk dermed glipp av den flotte hotellfrokosten... (Heia helsenorge, omsorg på høyt plan!) Men tror neppe dere trenger å pakke ned laptop og kryssord for å få tida til å gå på barsel! Jeg var iallefall helt utafor meg selv de få dagene vi var på sykehuset. Ekstremt sliten, babyen var urolig, besøk og ting som skjedde hele tiden. Men skrivesaker er lurt ja, utrolig hva man glemmer i ørska. Et par tynne luer i forskjellig størrelse til babyen. Fikk sånn gasbind-lue etter fødselen, men den skled av hele tiden. Og lue måtte han ha pga hadde lav kroppstemperatur første timene. Vanskelig å vite riktig luestørrelse på forhånd, så greit med et par forskjellige str.
PrincessElisabeth Skrevet 14. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 14. august 2008 åh fikk masse gode tips som jeg må skrive ned iallefall;) Støtter sterkt opp om myke bukser de første ukene, og genialt med de lange toppene slik at "bleiene" ikke viser... Jeg har også vurdert å ta med pc'en, men tror en sudokubok holder lenge for meg, fikk god nytte av den sist iallefall:) Å pakke ned mat eller eget pålegg var glimrende, jeg slet utrolig mye med maten sist, spiste kun frokost og kvelds, jublet for skive med brunost...sykehusmiddag er ikke kost for meg iallefall...men jeg er kresen da;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå