Gå til innhold

Flere ultralyd skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestiller dere dere privat ultralyd? Jeg var på ultralyd i uke 6 p.g.a usikkerhet rundt siste mens. Er nå 13+4 og kunne tenkt meg og sett den lille igjen. Men er flere ultralyd skadelig tror dere? Skal jo på den vanlige i uke 18, og muligens en 3D senere. Hva ville dere ha gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er ikke funnet noen som helst bevis på at ultralyd er skadelig. Så det trenger du ikke tenke på :)

Skrevet

jeg ville heller ikke tenkt på om det er skadelig.. jeg har vært på tre ultralyder til nå i svangerskapet (pga jeg har mistet før, og får ekstra god oppfølging denne gangen), og skal på ordinær ultralyd i uke 18, pluss at jeg skal ha en 3D ultralyd også etterhvert. Tror neppe gynekologene ville tatt meg tilbake flere ganger etter hverandre, om det var farlig :) Bestill ul med god samvittighet du!!:D

Skrevet

Det er riktig nok at det ikke foreligger undersøkelser eller tilstrekkelig empiri ennå til å si at ultralyd er skadelig. Likevel vil de aller fleste leger være restriktive med bruk av gjentatte ultralydundersøkelser som ikke er av nødvendighetshensyn. Man ser tydelig at fosteret misliker ultralydundersøkelsen ved at det snur seg vekk og at det blir urolig ved ultralydundersøkelser. Dette gjelder for både yngre og eldre foster.

Ultralyd er en forholdsvis ny teknologi, og det foreligger ikke ennå tilstrekkelig empiri til å si at det er hundre prosent trygt. Det man er redd for i all hovedsak, er at ultralyd særlig tidlig i fosterstadiet påvirker dannelsen av for eksempel kjønnsceller hos fosteret.

Ultralyd anses som så trygt at det gjennomføres på alle gravide norske kvinner, men man anbefaler ikke gjentatte ultralydundersøkelser.

Skrevet

Jeg for min del tror de har såpass godt grunnlag for å si at det ikke er farlig at det holder.

Jeg har, pga, høy fare for spontanabort, hatt ultralyd en gang i uken fra uke 6 til og med uke 12. Så skal jeg ha ordinær ul i uke 18. Det er rart om de gjør det dersom det er farlig når jeg har stor risiko for spontanabort.

Skrevet

Tusen takk for svar damer:)Alltid betryggende å høre med flere!

Skrevet

De ønsker ikke å gjøre det for mye fordi de ikke er helt sikre på om det kan påvirke fosteret med hyppig bruk, men ved behov for oppfølging veier de opp risikoen.

Mest av alt gjør de det ikke mer fordi det ikke er nødvendig, og er sløsing med ressurser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...