Gå til innhold

Er hasj bruk hos BF nok til å nekte han samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om det er snakk om dalig bruk, men vet at han gjør det i helgene. Hvordan kan jeg i såfall gå frem for å få "bevist" det? jeg har spurt om han frivelilg vil avgi urinprøve, men det vil han ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røyker han seg bøtte fjern når han har ansvar for barnet?

Skrevet

"Nok" i forhold til hva da?

Jeg synes det er forkastelig å skulle nekte ungen din samvær med sin far dersom det er fordi han røyker pot av og til. Men dersom det er slik at han har samvær i helgen og samtidig bruker hasj, er det absolutt noe å vurdere.

Det er vel egentlig minimalt du kan gjøre for å få bevist hasjbruk, men i en eventuell rettssak om omsorg for barnet vil det kunne gis et rettslig pålegg om f.eks jevnlig testing. Dersom det er sannsynliggjort at han bruker etc.

Skrevet

min sønns far har ikke fått lov til å være aleine med sønnen sin siden sønnen var tre år..

de treffes hos foreldra hans annenhver helg

men vi er veldig heldige som har besteforeldre osm stiller opp

Skrevet

Jeg vil aldri tro han blir nektet samvær om han røyker hasj i helgene. For deg er det vel det samme så lenge han ikke er ruset på noen som helst måte når han er sammen med barnet??

Skrevet

Du må lufte mistanken din til noen, kanskje når du er hos nav, også kan de kanskje hjelpe deg med å henvise deg videre. Du kan ikke få ham til å avlegge prøve, men om en offentlig instans gjør det, og han nekter, ser det jo merkelig ut.

Jeg angrer på at jeg ikke samlet sammen de sprøytespissene jeg fant etter at eksen hadde flyttet, da jeg skulle rydde opp etter han (!! jeg flytta midlertidig inn til mamma og pappa,og fant huset i et eneste rot). Jeg tror egentlig at det kun dreide seg om at han hadde plantet dem ut for at foreldrene mine og jeg skulle tro forskjellig for å synes synd på han, men jeg tenkte ikke så langt som å levere dem til politi, for eksempel. Da hadde det ligget noen skriv inne i "systemet."

Om denne mannen er en råtten plante, er det bra å være forberedt.

Skrevet

Det får du aldri bevist med mindre har går med på å ta urinprøver noe han helt sikkert ikke gjør, dersom han bruker det.

Her fikk jeg brøyta frem samvær under tilsyn i nesten 6 mnd, da mente advokaten at han var troverdig nok til å begynne å ha samvær alene igjen å jeg var tildels enig. Han virket hvertfall mer normal enn før. Ikke at han noen gang blir normal av den tidligere hasjrøykingen da, ikke vanskelig å se og høre at han har trøkt i seg ting, må gjenta beskjeder hundre ganger før de går inn.

Jeg fikk bekreftet av folk i hans omgangskrets at han røyket hasj ennå, de var på en måte på hans "lag" når vi gikk fra hverandre men de klarte ikke å la være å si det når de visste at datteren hans var der.

Jeg har aldri fått høre at han har vært rusa mens han har hatt samvær, men jeg vet han har røyka utenom samvær flere ganger i uken.

Jeg kjenner han godt å vet at han da ikke er i stand til å ta vare på et barn når han trøkker i seg det greine flere ganger i uka. Personen blir til slutt preget av det konstant selv om han ikke er direkte rusa i øyeblikket.

Så mitt første steg var å kontakte advokat å la han styre det derfra.

Ble et helvete uten like men det var verdt det, ganske sikkert på at han nå ikke røyker mer. Han virker hvertfall mer tilstedeværende.

Skrevet

Etter hva jeg erfarer, er det omsorgssvikt man må legge til grunn for hvorvidt man skal miste samværsrett. Hasjbruk i seg selv fører ikke automatisk til nedsatte evner som forelder. Barnevernet vil konsentrere seg om hans evner til å gi barnet omsorg, noe jeg mener er rasjonelt av dem.

Skrevet

Vil bare opplyse om at barnevernet har lite til ingenting med hva samværforelderen gjør. De konsentrerer seg om hovedomsorgsgiver. Og dersom de får en medling på bf her, om at han er ruset og har barnet, så er det faktisk hovedomsorgsgiveren de går på, for å finne ut om denne vet om rusen og hvordan barnet har det hos samværsforelderen. Og vet hovedomsorgsgiver dette, og likevel sender barnet, så er det denne som får "oppvasken" hos barnevernet.

Når det er sagt, så er ikke hasjbruk i seg selv(ei heller alkoholbruk i overdreven målestokk - alkoholisme), et hinder for samvær. Det er bare dersom rusmiddelbruken er samtidig (og overdrevet - misbruk) som en har ansvar for barn.

Skrevet

Nå snakker du om foreldreansvar. Den som har foreldreansvar (dersom en av foreldrene har ansvaret alene) er kan stilles til ansvar dersom barnet skulle komme til skade hos samværsforelder. På en annen side har man ansvar for at barnet har kontakt med begge sine foreldre, og man gir den andre forelderen skjellig grunn til å åpne rettsak for å få barnet fast bosatt hos seg hvis man motarbeider samvær.

Hvis man har delt foreldreansvar må samværsforelderen svare for seg selv.

Skrevet

Nektes samvær "bare" fordi har hasjer litt? Vel,mannfolk som sitter i fengsel for voldtekt og drap kan ikke nektes samvær med sine barn,så da tviler jeg på at litt hasjbruk kan nekte han samvær...

Skrevet

Til 1230: tviler jeg ikke på, det ville vel vært helt typisk.

Skrevet

Hadde ikke akseptert at han hadde røyka hasj i det hele tatt. Kan vel ikke være det sammen for henne om han gjøre dette når barnet ikke er der, for det er et narkotisk stoff, som henger igjen i kroppen lenge. Vet jo aldri om han har nedsatt reaksjonsevne for eksempel, om noe skulle skje med barnet og han er litt sløv og ikke klarer forhindre det.

Hva om han kjører bil når han er rusa da og kjører på noen, eller mister livet selv. Kan jo fort bli litt små paranoid og gjøre noe galt med henne, eller barnet også, er mange syke mennesker ute og går om dagen..

Tenk deg om før du skriver slikt som dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...