mams05 Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Vi er midt i oppussing og vil så gjerne bli med å delta, men har jo lest ulike steder at man skal holde seg borte fra dette. Men hvor "hysterisk" er dette?? Husker jeg malte sist jeg var gravid og ingen som sa noe om dette da.... Noen av dere som har pusset opp\malt innvendig når dere er gravdide? Er 21 uker på vei og har jo sett på UL at er som det skal foreløpig...
mini nr to på vei Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Du kan trygt male med vannbasert maling. Hold deg unna oljemaling. Det var beskjeden jeg fikk fra både lege og de som solgte malingen, så jeg tok meg av det å male vegger, så malte mannen min dører og lister som man bruker oljemaling på.
Gjest Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Hei:) Beskjeden jeg fikk var at man skulle holde seg helt unna både vann og oljebasert. Vannbasert er faktisk være fordi den avgir giftige gasser selv etter den er luktfri. Vi pusset også opp mens jeg lå gravid på sykehuset og fikk streng beskjed fra barnelegene om at alt av maling måtte være ferig i god tid før vi kunne ta barnet vårt med hjem. Ikke bra for barn i magen heller.... Reis bort en tur og la mannen ta seg av malingen er mitt råd:)
mams05 Skrevet 13. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. august 2008 Ja...ikke så lett når man har et helt hus å pusse opp, han gjør sin del han også, men det hadde gått så mye fortere om jeg kunne hjulpet til:). Vi bor ikke i husset uansett, så det er bare noen timer for å male, deretter hjem igjen...
Gjest Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 Ok, skjønner.... Da har jeg et forslag- gå på Byggmakker eller Maxbo og kjøp maske som holder det meste av giftstoffer ute. Det finnes flere forskjellige, men kjøp den mest solide...koster noen hundrelapper. Lykke til:)
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 13. august 2008 #6 Skrevet 13. august 2008 Jeg synes det er VELDIG hysterisk å skulle holde seg borte fra slike ting fordi om man er gravid. Men det er meg. Så lenge du får luft når du maler og ikke blir svimmel ser jeg ikke noe galt i det.. Jeg har både malt barnerom, huset på utsiden og beisa terasse, og det har gått fint med meg. Eneste er vel at du kjenner det fortere i rygg og bekken at du bruker kroppen mye, men utenom det gåt det bra;) Men er jo noe du må se ann selv. Jeg har ikke vært redd for å gjøre slike ting, så jeg har levd som før på akkurat det. Blir mye hvis samboer må gjøre alt sammen.
Gjest Skrevet 14. august 2008 #7 Skrevet 14. august 2008 Hysterisk? Ja, hvis du mener det er hysterisk å følge anbefalinger fra leger og fagfolk så er det vel det. Det er klart alt går bra, men man vil jo gjerne at barnet i magen skal ha optimale forhold- jeg tenker ikke på rygg og bekken. Det er jo gasser i malingen som ikke er bra.
Lillepusen-78 Skrevet 14. august 2008 #8 Skrevet 14. august 2008 Sjekket dette selv da vi skulle pusse opp. Snakket med legen, 2 butikker, jordmor og statens giftsentral..... Bare dumt å spørre så mange, for fikk selvsagt forskjellig svar ;-) Føler veldig tillit til giftsentralen, ettersom dette er en offentlig myndighet, og man ser jo hvor mange retningslinjer som blir gitt oss gravide når det gjelder mat vi skal holde oss unna.... De sa iallefall at å male med vannbasert er ok for gravide, men at man skulle unngå oljemaling. De sa at det er fornuftig å ikke ta helt av og male i evigheter, da + lufte godt.... Legen min sa også dette. I malebutikken sa de at svanemerket maling er helt ok for gravide.... Malte ikke mye jeg da, men virker som om det er ok å bidra med litt hjelp til mennene våre iallefall :-)
Gjest Skrevet 14. august 2008 #9 Skrevet 14. august 2008 Det er bare å male, så lenge det er: 1) vannbasert maling 2) god lufting 3) kortere perioder hver dag. Det er mye flere farlige gasser man får i seg i hverdagen hvis man ferdes i f.eks Oslo-gryta/trafikerte områder, og det gjør man hver eneste dag uten å tenke over det.
mei&mi + marcus :) Skrevet 14. august 2008 #10 Skrevet 14. august 2008 Jeg spurte legen min og han sa at det fikk no være grenser hvor hysterisk man skulle være. Snart kan vi ikke gjøre noe om det skulle fortsette sånn, sa han.. Så jeg har malt en vegg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå