Gå til innhold

Økonomisk krise...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff... situasjonen er håpløs...

Har et barn, og er gravid. Jeg har vært alenemor tidligere, og vet om OS osv, men jeg har jo ikke krav på dette, siden jeg fikk det forrige gang BF dro fra oss. Nå har vi bodd sammen lenge, og alt har gått fint. Helt til nå: en kveld dro han bort (skulle besøke noen) og kom aldri tilbake. Fikk så ei melding på mobilen om at jeg kunne pakke sakene hans og sette de ut, så skulle han hente de.

Så nå er jeg alene.. uten rett til OS. Det er greit, men jeg er også i den situasjonen at jeg har jobbet i vikariat, og skulle sannsynligvis få nytt vikariat nå, men det fikk jeg ikke pga graviditeten. De har jo ikke bruk for noen som bare blir et par mnd..

Så da sitter jeg her nå da: alene, uten penger... Har søkt om dagpenger, og kommer til å få ca 5000 utbetalt i mnd der. Da er det ikke mer som kommer inn på konto her i mnd. Hva skal jeg gjøre?? Aner ikke hvordan jeg skal greie dette dersom jeg ikke får en jobb så fort som bare det! Noen som vet om jeg kan få sosialstønad fordi om jeg har krav på 5000 i dagpenger?

Litt av en situasjon han forlot meg i. Ja, vet jeg kan skylde meg selv, men føler jeg er blitt skikkelig lurt nå. Han hadde jo lovet å ta seg av de fleste utgiftene til jeg kom ut i jobb igjen, da han er i full jobb. Men så stikker han fra oss midt i denne situasjonen! Jeg synes det er meget egoistisk gjort...:(

Håper noen har noen råd/tips til hvordan jeg kan få dette til å gå rundt:/ Tusen takk for evt svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, for en håpløs situasjon. Arbeidsgiver har ikke lov til å ikke fornye et vikariat pga graviditet. Hvis vikariatet ellers ville blitt fornyet og de tar inn en annen i steden er det klart snakk om diskriminering. Jeg ville tatt en telefon til likestillingsombudet. http://www.ldo.no/no/TopMenu/Radgiving/

Det er altfor mange arbeidsgivere som slipper unna med sånt!

Jeg er ingen ekspert på regler for dagpenger og sosialstønad, men det beste er vel å snakke med NAV.

Skrevet

Har jobbet i sosialtjeneste så jeg kan reglene. Du har krav på stønad til livsopphold. Etter at husleie og strøm er betalt skal du og barnet ditt sitte igjen med ca. 7500 kroner. Gjør du ikke det får du stønad til livsopphold og strøm fra sosialtjenesten.

Skrevet

Åh, tusen takk for svar:)

Vi sitter igjen med ca 300,- etter husleia vi, sånn som det blir nå..:/ Eller, jeg har glemt å regne med barnetrygd og barnebidrag. Så det blir jo kanskje 3000,- ca der og. Så da har vi litt mer. Men vi er enda langt fra 7500,- i alle fall.

Får vel gå dit å be dem se på saken min da... venter til neste uke, håper fremdeles på en jobb. Har søkt på ca 40 stillinger, så noen må da kunne ansette en gravid dame? Trenger jo ikke å ha perm på lenge enda, siden jeg er så tidlig i sv.skapet.

Ja, vet det ikke er lov å ikke la meg få vikariatet pga svangerskap osv, men det er ingen vits i å gjøre noe med det: Føler at stemninga ble så dårlig etter jeg fortalte om svangerskapet, så jeg vil egentlig ikke tro det blir særlig hyggelig å komme dit igjen. Og de har ikke SAGT at det gjelder svangerskapet, men alle vet at det er derfor. De har vært meget fornøyd med den jobben jeg har gjort. Nå er det slik at dette er en jobb hvor det er veldig dumt at det skifter arbeidstakere særlig ofte, så jeg har på et vis forståelse for situasjonen også

Takk for svar til dere som svarte meg:)

Skrevet

Du har krav på os selv om du har hatt det tidligere. Du vil også barnetrygd for 3 barn og barnebidrag for 2. Du kan søke om bostøtte og vil få dekt 64 % av utgifter til barnehage/sfo til eldste. Om du ikke har rett til foreldrepenger vil du få engangstønad.

Skrevet

HUn har ikke krav på os før 2mnd før termin om hun har brukt opp 3år for første barnet, har du ikke det HI, så kan du få os igjen for det barnet, pluss 3år for neste barnet når h*n blir født.

Du må snarest gå til nav å søke om utvidet barnetrygd, da vil du få for 2 nå, 3etter neste er født. Også må du søke om bidrag.

Er du aktiv arbeidssøker så kan du få dekket 64% av bhg utgiftene.

Sett ned satsen om du har høy sats i bhg.

Bostøtte må du søke før den 14. Da får du den evnt den 10. neste mnd. Legg ved dokumentasjon på inntektsnedgang (stønadsbrev fra NAv kan du ettersende om de ikke finner det ut selv).

Sosialkontoret opererer med to satser- ene er for kortvarig hjelp, max 3mnd, andre er for langvarig hjelp. Men du må da ha søkt nav om det du kan før de vil hjelpe. De kan evnt gi lån nå el nødpenger til mat.

Satser for livsopphold vareierer, her i kommunen er det 3700kr ca for kortvarig, 4500kr for langvarig sats for en voksen. Tillegg for barn over 2år er ca 1900kr, og over 6år var noe mer. Jeg med to bar på 2år og 6år, skulle hatt 7900kr i livsopphold sa de da jeg forhørte meg i våres.

Alt ordner seg nok, men det er mye å sette seg inn i, og man må ta noen runder på forskjellige kontorer.

Lykke til!

Skrevet

Nei, da jeg var på nav for å søke dagpenger, var de klar på at jeg ikke hadde krav på os igjen. Så det blir det ikke noe av...:/

Foreldrepenger har jeg heldigvis krav på:) Tjente godt frem til denne mnd, ble arbeidsledig først nå. Og fikk da høre at de tar utgangspunkt i de 6 beste av de 10 siste mnd når de beregner foreldrepenger for mødre som har vært arbeidsledig under svangerskapet. Heldigvis, for det er ikke enkelt å få jobb når man er gravid..:/

Jeg vil ha god økonomi igjen når barnet kommer, det er bare nå disse 3mnd før permisjonen starter at jeg er i en meget vanskelig situasjon:S 5000,- i mnd dekker bare såvidt husleia vår det:(

Håper jeg har rett på noen kr i sosialstønad nå, så kommer vi gjennom disse 3 mnd;)

Skrevet

Joda, du har rett på OS for det nye barnet, også. Jeg har svart deg på aleneforeldreforumet. Jeg har vært i samme situasjon, og fikk da OS for det nye barnet, selv om OS for første var "brukt opp":)

Du har også rett på å få OS fra inntil 2 mnd før termindato.

Skrevet

OK, men da får jeg i alle fall OS 2 mnd før fødsel da. Så har vi noe å leve av frem til permisjonspengene begynner å komme:)

Blir forresten bare 1mnd med OS da, men det er jo verdt å sende inn søknaden likevel, så får jeg noen kroner:)

Tror jeg skal begynne å søke om alle disse tingene neste uke jeg. Tror pulsen min halverer seg bare jeg VET at ting vil gå i orden etter hvert her;)

HI

Skrevet

Ja OS har du krav på i 3 nye år for yngste barnet.

Hvorfor bare 1mnd? Du kan jo få fra 2mnd før fødsel.

Du kan også få supplerende OS når du får permisjonspenger, men vær klar over at du da bruker av de 3årene du får, selvom du bare får kanksje 2000kr mnd i OS.

Jeg har 17000kr før skatt og får over 4000kr før skatt i OS pr mnd.

Du får hjelp fra sosialen nå frem til OS, men vær tidlig ute med å søke, noen steder er de treige! De påstår de kan bruke 4-6uker på å behandle søknader. Andre steder er de kjappe. Gå og søk til uka ja :)

Skrevet

Jo, blir bare 1mnd, pga at jeg går ut i perm 1mnd før termin. Og da vil jeg få foreldrepenger som tilsvarer lønna mi frem til nå (tror jeg, hvis der er riktig som de sier at de beregner ut fra 6 beste av 10 siste måneder), og da har jeg ikke krav på OS lenger.

Men, skal søke på alt nå til uka. Så får jeg i alle fall noen vedtak i posten slik at jeg kan FØLE meg litt rolige mtp økonomi fremover:)

Skrevet

Men unnskyld meg, hva slags håpløs fyr er det du har gått avgårde og blitt gravid med??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...