Gå til innhold

Graviditet og bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har fått et stort dilemma. Vi ønsker oss veldig å få barn begge to, det er så vi nesten ikke klarer å vente. MEN... Det er alltid et men... Vi gifter oss neste sommer, dato er satt, kirke og lokale er booket og folk vi ønsker at skal være tilstede planlegger å komme langveisfra (fra en annen verdensdel) for å feire sammen med oss. Det blir minst 60 på gjestelisten (blir nok denne løsningen hvis vi venter barn), men det er ønske fra familie om å invitere over 100. Vi har allerede planlagt dette bryllupet i over et halv år, og NÅ har virkelig denne intensiteten i barneønsket kommet over oss (joda, skulle selvfølgelig ønske vi satt datoen litt nærmere nå, men den ble nå satt da på grunn av at andre i nær familie har planlagt bryllup før).

Dere som har vært gravid når dere giftet dere, hvordan gikk det? Hva må tas hensyn til, annet en at man eventuelt må ha en "litt større" kjole? Ønsker dere i ettertid at dere hadde hatt bryllup og graviditet hver for seg? Er det eventuelt bedre å være gravid i et konkret trimester framfor et annet når man gifter seg (prøvingen kan jo planlegges litt ihvertfall)? Vil gjerne ha svar og synspunktet fra dere som planlegger å være gravid når dere gifter dere og fra dere som har erfaring med å være gravid også. Jeg har ikke peiling på hva det innebærer å ha barn i magen og synes derfor det er fryktelig vanskelig å vite hva som er lurt å gjøre. Ellers har vi vel egentlig ikke de største forventningene til dette bryllupet, det som er viktig for oss er å inngå ekteskap. Det er hovedsakelig for familien sin skyld vi gjennomfører den "store selskaps-greia". Det er heller ikke noe løsning å avlyse bryllupet, vi synes ikke det er verdt å såre/skuffe folk så mye på grunn av dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gravid nå, snart sju mnd på vei, og vi gifta oss for tre uker siden! Det var supert, og kan absolutt anbefales! Syntes ikke d var no problem å være gravid i bryllupet vårt, synes heller at d hele ble litt ekstra flott, at jeg hadde en liten sprellende baby i magen som "delte" dette øyeblikket m oss på en måte:)

Tror d er "best" å satse på bryllup i andre trimester (3-6 mnd) på vei, da er formen som regel bra, og magen ikke altfor svær enda! 1.tri kan man jo være en del kvalm osv, mens 3.tri er magen stor og en fødsel kan jo plutselig skje litt før tida...=)

Fant forresten drømmekjolen, som jeg skal selge nå! Har bilder av den på profilen min, så hvis du er interessert, er d bare å ta en titt! Er i str 38, og veldig "fleksibel" hva gjelder magestørrelse (like fin til gravid brud som ikke-gravid)

Skrevet

Takk for svar! Dette med andre trimerster er sikkert noe som er lurt å ta med i bergeningen, ja. Er jo trist å måtte avlyse det hele på grunn av f.eks. kvalme. Hadde dere poblemer med å få ordnet i stand før festen? Men er jo gjerne litt redusert når man er gravid har jeg skjønt, og det er vel ganske mye som må gjøres i siste liten? Eller gikk det uten problemer?

Og er det ingen andre som vil svare meg? Jeg tåler en anbefaling om å vente også, men det er kjekt med begrunnelser. Det er bare så fryktelig vanskelig å ta noen avgjørelser siden jeg ikke vet hva jeg kan forvente meg når det gjelder verken bryllup eller graviditet...

Skrevet

Jeg var skikkelig dårlig med ymse plager i 8 måneder i strekk (dvs jeg var dårlig hele 2 trimester også) og ville ikke giftet meg mens jeg gikk gravid. Jeg vil derfor si at det er vanskelig å si om å gifte seg mens man er gravid er å anbefale før man vet hvordan kroppen fungerer når man er gravid,

Skrevet

Det er jo dessuten aldri for sent å gifte seg! Blir du gravid og finner ut at du vil vente med bryllupet så gjør du det. Om andre blir skuffet er det strengt talt "deres problem", de vil jo bli invitert på et senere tidspunkt.(Økonomisk sett vet jeg ikke om det er noe depostium eller liknende som går tapt hvis dere avlyser et bryllup, det kommer vel an på hvor dere skal ha det vil jeg tro.) Bryllupsdagen skal være deres dag, viktigste er at dere blir fornøyd! Selv valgte vi baby først og bryllup et år etterpå.

Skrevet

Vi har tenkt det slik - bryllup - fantastisk gøy, men tross alt så er det snakk om en fest og samling av familie og venner - barn - et utrolig mirakel som man ikke har kontroll over om man kan få/når man kan få. Dere må gjøre deres valg - men jeg hadde ikke ventet med å få barn pga en fest og feiring (som et bryllup tross alt er) :) Lykke til med valget deres!

Skrevet

Jeg gifter meg lørdag 23 aug og er da 15 uker på vei. Vi har prøvd å bli gravide siden des 06. Fikk vite på fertilitetsklinikken at vi ikke kunne bli gravide på egenhånd, og måtte over på sprøyter. Men da jeg var på ultralyd hos de for å se hvordan eggstokkene reagerte på sprøytene så de et lite hjerte banke. Helt utrolig. Jeg var blitt gravid, og det på egenhånd. (ikke for at det betydde noe altså) Men nå sitter jeg her med en mirakelbaby i magen. Og skal gifte meg om 8 dager. Har ALDRI hatt det bedre, JA jeg har vært kvalm, sykemeldt og nå jobber jeg 50 %. Sliten, kvalm og magen har vokst litt. Og kjolen må sys litt ut, men det er en liten bagatell...

Å få en baby er ikke noe man kan planlegge, uansett om man vil eller ikke....

Masse lykke til med bryllup og baby.

Skrevet

Veldig vanskelig å svare på, siden du ikke vet hvordan du kommer til å ha det som gravid. Jeg har vært gravid, og var i kjempebra form hele tiden, iallefall til de aller siste ukene. Så det hadde vel egentlig ikke vært noe problem å gifte meg da. Men jeg har giftet meg senere da, og det var VELDIG mye stress og styr de siste dagene (vi hadde leid lokale, og dekte bord og pyntet selv bl.a.), og selve dagen var også slitsom. Så det er vel egentlig ikke å anbefale å være gravid da. Men skjønner veldig godt barneønsket deres altså, og at det er vanskelig å vente når dere begge har lyst på baby NÅ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...