Gå til innhold

Må man skrive fødebrev?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man skrive fødebrev?

Hva skjer hvis man ikke gjør det?

Bare lurer, har ikke født før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei det må man ikke. jeg gjorde ikke det i fjor da jeg fikk min første, og kommer ikke til å skrive noe brev denne gangen heller. Jeg har rett og slett ikke noe spesielt jeg ønsker, og velger å ta ting som det kommer. noen ønsker å skrive slike brev av ulike grunner, f.eks at de er engstelig for noe eller at de har spesielle ønsker om smertelindring etc. Men det beste er nok å ta ting som det kommer om du ikke har noe spesielt du engster deg over og ikke planlegge fødselen for mye, for den kan rett og slett ikke planlegges tror jeg. :)

Skrevet

Nei det må du ikke, men jeg har gjort det til begge mine fødsler og har gjort det igjen nå. De har satt utrolig pris på dette.

Man vet jo ikke i hvilken tilstand man kommer inn på sykehuset, kanskje man ikke klarer å kommunisere så godt og da er det greit for de å ha brevet å lese.

Jeg skrev/har skrevet en del om hvordan jeg er som person; ikke flau, studenter helt ok å ha med inn, tåler å bli snakket til (litt hardt), liker ikke å bli dullet med eller tatt for mye på.....osv....

Greit for de å bli "kjent med deg" så de vet hvordan de skal være rundt deg.

Og selvfølgelig hvis du har andre spesielle ønsker, ang. smertelindring osv.

Jeg har også øvd på lamaze, og det er viktig for de å vite.

Jeg ser helt klart fordelen med å skrive et slikt brev.

Lykke til !

Skrevet

Nei du må ikek det :)

Det som er greit med et sånt brev er om det er ting jm bør vite av dine ønsker eller hva du ikke ønsker.

Jeg hadde f.eks bestemt meg sist at jeg ikke ville ha epidural, men til slutt så gråt jeg jo etter det pga smertene. Hadde hun da visst ønskene mine så hadde hun prøvd å foreslå andre ting eller motivert meg til å ikke ta den. Nå sa hun til meg at da ville fødselen bli 1time lengre(uten egentlig å vite om mitt ønske for minst mulig smertelindring), noe som gjorde at jeg ombestemte meg igjen da hehe.

Jeg har lært det fra to fødsler at det er vanskelig å planlegge. Nå vil jeg muligens skrive et fødebrev, men jeg er ikke sikker. Grunnen er at man vet jo aldri hvordan fødselen vil bli! Tenk om jeg virkelig trenger den epiduralen fordi det blir en lang og hard fødsel, ikke kort og fin som sist? Jeg stoler på at jm gjør som best for meg i min fødsel :)

Ikke fant jeg noen stillinger som passa for meg annet enn å ligge på ryggen m beina i bøyler- noe jeg hvertfall IKKE ønsket.

Hvis man har veldig sterke ønsker om noe, og håper på å bruke den og den stilling, så tror jeg det er viktig å ikke bli skuffa om det ikke funka alikevel ;)

Ble litt langt det her :)

Skrevet

Har født tre barn og har aldri hørt om et "fødebrev" engang....

Skrevet

jeg har aldri skrevet fødebrev, skal ikke det denne gangen heller

Skrevet

Jeg skrev ikke med førstemann for jeg viste liksom ikke hva jeg skulle skrive. Med nr to viste jeg heller liksom ikke hva jeg skulle skrive men begynte noen ganger på ett fødebrev men kom ikke lenger enn at jeg hadde angst for setefødsel, (ironisk nok endte det med en uopdaget setefødsel, he he.)

Denne gangen har jeg skrevet et fødebrev, men det er fordi jeg vet hva jeg ønsker å formidle, hva som er viktig for meg.

Har brukt masse tid til å sette meg inn i fødselen denne gangen, sett igjennom fødsels journalen fra tidligere, lest mye mer generelt om fødsel.

Ganske så induviduelt!

(ingen som har spurt etter fødebrev hvertfall ved fødslene)

Skrevet

Skriver du ikke fødebrev blir du bedt om å gjøre det mens du kniper igjen. Ingen fødsel uten fødebrev!

Neida, jeg har ikke skrevet fødebrev hverken denne gangen eller forrige gang. Tror nok ikke ønskene mine hadde blitt tatt særlig hensyn til uansett for ting måtte bare bli som det ble, og jeg hadde ingen problemer med å si underveis hvordan jeg ville ha det der det var mulig.

Men har du spesielle ønsker som du syns er vanskelig å legge ord på, for eksmpel ting som har med psyken å gjøre, kan det kanskje være greit å la de lese det slik at du slipper å måtte gjenta det for hver person som skal delta under fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...