Gå til innhold

inspirert av tråden "alkohol i barnedåp"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så at det var en som kommenterte at det ikke var alkohol fordi det var midt på dagen på en søndag, hvis dere har gjester til lunsj på en søndag, serverer dere ikke vin til maten? Jeg inviterer ALDRI noen på god mat uten å servere vin eller øl, uansett hvilken dag det er! Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel forskjellig fra familie til familie:-) I min familie drikker vi ikke så mye alkohol, rett og slett. Derfor har det vel ikke falt meg inn.

Skrevet

Ikke alltid vi serverer, men vi tilbyr vel alltid øl/vin hvis vi har middagsgjester. Lunsjgjester har vi aldri hatt.

Skrevet

Vel, vi inviterer svært skjeldent noen med vin og øl. mange kjører, og det er de færreste i vår omgangskrets som drikker noe særlig. Vi er ikke avholdsmennesker, men hos oss er det altså ikke naturlig med vin til maten i alle sammenhenger. Så får andre velge hva de vil i sitt hjem:) Dersom noen spør etter vin og øl, så har vi alltids noe stående:)

Skrevet

Vi drikker heller ikke så mye :-) Og vi drikker nesten bare når vi spiser, men når det er gjester på besøk og god mat blir servert, da hører det med vin synes jeg!

Skrevet

Egentlig har jeg ikke tenkt over det, men til lunsj på en søndag (aldri hatt) så tviler jeg på at det hadde blitt servert alkohol her også. Ikke fordi vi er avholds eller tror at alkohol innbebærer at folk _må_ bli drita, men slekta mi kjører vanligvis og ingen har egentlig "peiling" på vin og sånn.

Middagsgjester tilbyr vi som regel alltid vin/øl dersom vi har stående (og kjøper gjerne inn til anledninger). Hadde barnedåpsmiddagen vært "stiv" (ala bryllup) på et fint sted kunne det nok meget godt falt meg inn å inkludere vin i kuvertene (til de voksne). Vet ikke om det har mest med tidspunkt på dagen eller hva :o)

Skrevet

Har aldri servert vin til maten på en søndag nei. Faller ikke naturlig for meg, eller min omgangskrets.

Skrevet

Ja, jeg har ingen motforestillinger på det, for all del- det har bare ikke blitt tenkt over engang. Kommer sikkert av at vi ikke er så glad i vin, jeg liker det ikke selv og blir dårlig av det (selv et lite glass).

Kunne nok fint klart å glemme å kjøpe inn vin til maten hvis vi skulle ha middagsselskap med gode venner også...for så å stresse i siste liten og ringe broder'n for å låne noen flasker:-)

Skrevet

Hadde nok ikke servert alkohol til lunsj nei, men det er bare fordi jeg ikke er vandt til å drikke alkohol til lunsj. Til middag på en søndag kunne jeg godt ha servert vin eller øl Eller litt hjemmebrendt! hehe

Skrevet

Det er vel opp til hver og en. Personlig valgte vi ikke alkohol, fordi vi ikke syntes det var nødvendig i en barnedåp.. I mitt hode kræsjer det litt, men jeg har ikke i mot at andre velger det.

Har jeg noen på middag, serverer jeg alkohol åkke som hvilken dag det er. I vårt tilfelle var det ikke det at det var en søndag som hindret oss, mer det at vi så på det som en fest for barnet, og dermed unødvendig med alkonhol.

Skrevet

....men vi ville nok neppe servert alkohol til lunsjen, nei. Det blir litt uvant for meg.

Skrevet

Må visst få presisere litt her. Når jeg sier lunsj på søndager, så mener jeg ikke at vi drikker vin og spiser brødskiver!! Det blir mer som en tidlig middag. Etter at vi og nesten alle barna våre fikk barn, har vi nesten sluttet å invitere til middag på søndager. Det passer ikke så godt at spise kl 2000 liksom! Derfor samles vi heller til lunsj sånn i 14-15 tida. Og da blir det ofte vin!

Men nå har vi bodd mange år i utlandet da, noe jeg stadig blir minnet på når jeg er inne på DiB!

Skrevet

Hvis jeg først hadde tatt meg gjort meg flid ved å lage varm lunsj en søndag og invitert gjester (her går det normalt i salat eller brødskiver til lunsj) så ville jeg servert alkohol (øl/vin) til de som ville ha det ja. Ville hatt alkoholfrie alternativ til de som ikke kunne/ville drikke alkohol.

Skrevet

Ingen som får alkohol hos oss, samme hva tid og hvilken mat vi serverer. Vi har ikke alkohol i hus. Vi er vel ganske nær ved å være avholds, og det er vel de fleste i vår familie og omgangskrets også. Viss noen som kommer til oss på middag ikke klarer å spise maten uten øl eller vin, så får de bare la være å spise da :-)

Skrevet

Serverer alltid vin/øl til gjester som vil ha, enten det er sen lunsj, middag, hverdag eller helg. Har litt mer kontinentale drikkevaner vi, ser jeg, enn de fleste her inne.

Skrevet

her serveres det skjelden alkohol - kun i høytider ... og ikke har vi alkohol i hus eller .... !

Skrevet

Helt utenom: "etter at vi og barna våre fikk barn"..... Hehe.

Skrevet

Samme som deg, HI.

Og foreldrene min hadde "alltid" vin til maten på SØNDAG når jeg vokste opp. ;-)

Vi har foresten ALDRI brus i hus vi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...