Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Tanker rundt svangerskapet og fødselen: Dette er vårt første barn og svangerskapet har egentlig vært en drøm. Noen tanker og bekymringer har det selvsagt vært, og de har stort sett vært om babyen er frisk. Jeg har fått veldig bra oppfølging på svangerskapspoliklinikken pga svangerskapsdiabetes og medisiner jeg tar daglig (blodtrykkssenkende), og har derfor følt meg trygg og ivaretatt gjennom hele graviditeten. Jeg håper jeg sitter igjen med samme gode følelse etter fødselen. Det er viktig for meg å få en jordmor som er empatisk og mild, men som kan være bestemt når det trengs. Humor og en lett tone kan hjelpe meg (og pappaen) til å slappe av, så lenge vi behandles med respekt og våre spørsmål tas på alvor. Jeg har jo aldri født før og vet derfor ikke hvordan jeg reagerer på smertene og den følelsesmessige opplevelsen en fødsel er. Slik jeg kjenner meg selv trenger jeg oppmuntring, trygghet og fortløpende informasjon. Hvordan barnet skal fødes, om det er i vann, liggende, stående eller sittende tar jeg som det kommer. Smertelindring: Jeg ønsker å prøve varmt vann i form av badekar eller dusj som smertelindring i åpningsfasen. Jeg har erfart at varmt vann er den beste form for smertelindring ved menssmerter og andre muskelsmerter. Videre har jeg sett for meg at jeg vil prøve lystgass. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke epidural, men jeg stoler på at jordmor vil anbefale dette hvis hun ser at det trengs. Så lenge jeg får informasjon om hva som skjer og hvorfor er jeg åpen for det meste. Pappaen: Jeg vil at pappaen skal være delaktig i fødselen i den grad han selv ønsker. Han skal tas på alvor og føle seg ivaretatt. Jeg vil at pappaen skal få tilbudet om å klippe navlestrengen, men at han selv bestemmer om dette er noe han ønsker. Ved evt KS, vakuum eller tang: Skulle det vise seg at barnet trenger hjelp for å forløses vil jeg ha så god informasjon som mulig, og en samtale i ettertid om hva som skjedde og evt hvorfor. Ved et akutt KS må pappaen ivaretas best mulig.
daneli Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Ja, det syntes jeg absolutt =) Var meget bra.
LilleVackreAnna Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Kjempebra formulert!!! Ble fristet til å "låne" noen avsnitt her, hvis jeg kommer til å skrive fødebrev. Masse lykke til med fødselen
Gjest Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 ja dette var godt forståelig..å nå vet jm bedre hva hu kan gjøre for deg/dere under fødslen.. kjempebra:)
Mama B Skrevet 13. august 2008 #6 Skrevet 13. august 2008 Kjempebra! Ser jeg må kutte ned litt da.. Når sender dere brevet folkens??
Gjest Skrevet 13. august 2008 #7 Skrevet 13. august 2008 fikk besjed om å ta det med på føden når en skal føde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå