Gå til innhold

Ang barn -jobb - permisjon. Nytt for oss dette..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter mitt tredje barn i desember. Med de 2 ande gikk jeg på skole da jeg fikk dem, og sambo har også gått skole. Han ble ferdig utdanna nå i vår. Ingen jobb så langt...og vi var instilt på at han skulle ta et årsstudium denne høsten samt jobbe ved siden av som ekstra/vikar. Men i går tok det hele en vending.. Han fikk nemlig telefon om jobbtilbud. Nesten 100% stilling i ett års vikariat. Selvsagt tar han det. Vi ble så glade. Sikrer jo økonomien bedre da, siden jeg selv ikke har jobb.

Dette blir jo noe helt nytt for oss, og det jeg nå lurer på er: må han ta ut permisjon?? Hvordan er reglene? Han starter i jobben neste uke. Vi føler ikke noe behov for at han skal ta ut permisjon, siden jeg er hjemme hele tiden uansett. Og når han nå starter i jobben rekker han ikke å jobbe 6 mnd før fødsel. Og det vil vel ikke se bra ut om han krever permisjon når han nettopp har startet i jobben, som også bare er et vikariat? Men er det noen regler på dette? MÅ han ta ut?? Eneste vi håper på er at han får fri fra jobben den dagen barnet kommer til verden. jeg skal nemlig ha keisersnitt, så datoen har vi allerede.

Men som sagt, dette er nytt for oss..Noe spesielt vi bør tenke på i forhold til dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han MÅ ikke ta ut permisjon, nei. 6 uker av foreldrepermisjonen er forbeholdt far, og faller bort dersom han ikke tar dem. Men nå er jo du hjemme uansett da, så da har ikke det noe å si.

Han får helt sikkert fri ifm fødsel. De fleste får to uker permisjon ved fødsel, men det varierer om det er med eller uten lønn.

Skrevet

Hvis jeg forstår deg riktig så har ikke du jobb? Isåfall har verken du eller pappan rett på foreldrepenger, og pappa har heller ikke rett på permisjon. For at pappa skal ha rett på permisjon må mamma ha vært i jobb 6 av de 10 siste månedene. Dere vil motta engangsstøtten, som pr idag er på ca 33000 kroner. (Nå snakkes det jo om at den skal økes da..)

Pappa har naturligvis uansett rett på fri i forbindelse med fødsel! Og han har også rett på 2 ukers permisjon rett etter fødsel, noen bedrifter gir lønn under denne permisjonen men det er ikke en rettighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...