Gå til innhold

Internettlæring for en tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest noe jeg vil beskrive som noe av det mest løgnaktige, lite holdbare og stygge innlegg jeg noen gang har sett, på denne siden, i går, så bestemte jeg meg ganske raskt for at jeg ikke ønsket bruke min energi på å svare vedkommende. Ser at mange andre har svart og at det skapte høy temperatur.

Men noe jeg bestemte meg raskt for var å vise dette til min datter på 15 år, til skrekk og advarsel om hva man faktisk kan være i stand til å gjøre med andre mennesker om man ikke takler sinnet sitt, følelsene sine eller ser konsekvensen av handlingene sin. Noe jeg har snakket mye med min 15-åring om, som er en impulsiv og engasjert jente, men som heldigvis har lett for å ta til seg lærdom og bruke den for det den er verdt. Og at hun lærte noe er jeg ikke i tvil om etter den samtalen som fulgte.

Hun satt og leste med store øyne, og kom med mange kommentarer underveis, blant annet: Mamma, hva er det som får mennesker til å skrive sånt?……….dette er jo sånn jenter på min alder kan holde på det?……..osv.

Jeg fortalte det jeg vet og det er ganske mye etter hvert, for mangt har blitt lagt ut på nett. Etter så å ha lest hele tråden inne på Modne, så konkluderte hun selv med at dette var en sterk opplevelse og at hun nå ble minnet på at man skal være forsiktig med hva og hvem man betror seg til, og hva man legger ut på nett, for overvåket blir man uansett, det er mange rare mennesker der ute. Og kanskje noen av dem faktisk er en av ens aller nærme-ste…

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, sant det.... Vi får ta barna våre i skole. Rett og slett for å hindre at de opplever noe av det samme.

Og er man femtis, så er man jo også en tanke sårbar. Ikke at man ikke er det i en alder av 40, men man er nok noe mer rasjonell.

Og som du sier, man bør begrense hva man legger ut på nett... for enkelte rare sjeler sitter nok bare å leser om andre menneskers liv, i steden for å skaffe seg sitt eget liv.

Vi satser på at både femtis og mange andre har lært litt om nettetikette i løpet av siste døgn:o)

Klemmer på deg igjen jeg, for det er så råttent og så usant....æsj nå blir jeg irritert igjen:o/

Skrevet

Hmmm... ikke tvil om hun fikk noe å tenke på. Og konklusjonen hennes er jeg helt enig i.

Som såvidt nevnt i en kommentar til Gummis i går, tror jeg det skal bli lenge til Karosnuppa får en profil på Nettby, hehe (huff).

Ikke så galt at det er godt for noe, tror flere enn mellom-rosa fikk litt å tenke på i går.

Skrevet

Det jammen bra at du klarte å bruke innlegget til noe nyttig! På sett og vis så er jeg glad for at guttene mine stort sett bruker nettet til spilling og ikke chatting!

Skrevet

Ja det er skummelt alt ungene kan oppleve på nettet, når man ser hva vi som kaller oss voksne kan klare å få til.

Det mest skremmende for min 15-åring var at noen faktisk her i den virkelige verden viser en side som skremmer et barn. Og å oppdage at "kjentfolk" tydeligvis involverer seg i dette og hint......

Skrevet

Æsj det må være ekkelt å vite at man blir overvåket...... Jeg mener, her er det nok av de som sitter å leser.... Men når man i tillegg vet hvem det er......æsj creepy.......

Skrevet

Skjønner at jenta blir skremt!!! Kan være lærdom for både liten og stor i dette.

Håper dere til tross for dette har hatt en fin dag og at tordenskrallene ga seg til slutt ;-)

Skrevet

;-)

Her har vi akkurat hatt en ny runde med skrall og blitzing:-)

Men nå er jenta til mamman sin litt tøffere enn i dag tidlig;-D

Skrevet

Dette skulle vært pensum på skolene for alle unger.At nettet kan være både og.Selv om det mest er hyggelige ting,så oppstår jo mindre koselige ting også.Deriblant overvåking som kan brukes mot en.....

Vi er vel flere som kan med hånden på hjerte si at man blir skeptisk ja.

Håper "midtirosa" lærte litt,og har det i tankene hvor hun er på nettet.

Jeg er jo ei gammel røy,men jeg har blitt skremt,flere ganger.

Skrevet

Ja skremt kan man helt klart bli. Det viktigste da er rett og slett å ikke legge ut mer info enn man kan stå inne for og det har jeg heller aldri gjort:-)

Og om andre finner det spesielt interessant å følge med på mitt liv, så får de gjerne det, men ikke når usann info blir misbrukt. Da setter jeg foten ned.

Skrevet

Det er akkurat det.Man legger enkelte ganger ut for mye ja..Men at slikt skal være samtaleevne over kaffekoppen er for drøyt.Da bør man få seg en hobby...

Men ellers mener jeg at nettet er genialt.Mange av oss har ikke store omgangskretser,og da kan man finne venner for livet her inne i det store rommet =)

Jeg setter begge føttene ned når slikt skjer,og begge hendene å.

Men du gjorde helt rett i å la henne få lese det,som skrekk og advarsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...