Gå til innhold

p stav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjennskap til den?mister man pms?mange bivirkninger?åssen setter de den inn?er det veldig vondt?har gått på p piller men har blitt gravid to ganger på dem,så jeg må ha noe annet.vil ikke ha noe spiral,så jeg har vel ikke mye valg utenom den.blødde så voldsomt av spiralen og sprøyte vil jeg ikke.ikke utsette meg for at jeg kansje blir steril da.

håper på mest mulig svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes to typer; den ene har en stav og holder i inntil 3 år, den andre har to staver og holder i inntil 5 år. Du må sette den inn hos en lege som kan dette - ofte en gynekolog med erfaring (be om henvisning hos fastlegen hvis han ikke kan ordne det selv).

Noen får mellomblødninger som en bivirkning, spesielt i starten. Og noen mister mensen fullstendig. Det er vanskelig å vite på forhånd hvordan den evnt virker på deg. Men det sies at evnt mellomblødninger i de fleste tilfellene blir mindre og mindre etter hvert.

Staven(e) går for å være veldig sikker prevensjon - nesten på linje med sterilisering. Når du vil ha ut staven igjen, må det også gjøres hos lege. Den ene typen heter implandon, og den andre yadelle. Du kan jo google litt og seg om det virker interessant.

Håper du finner ut av det - sliter med å finne sikker prevensjon selv...

Skrevet

okei,tusen takk.da fikk jeg vite mye jeg ikke viste ja.da får jeg bare bestemme meg og se hva jeg skal ta av dem.

håper du finner noe som passer for deg også:)

Skrevet

Den settes forresten inn under huden på innsiden av overarmen, ved hjelp av en tjukk sprøyte. Man får selvfølgelig lokal bedøvelse for dette! Jeg var veldig fornøyd når jeg hadde p-staven, fikk noen små mellomblødninger i begynnelsen som dabbet av etterhvert. Men selvfølgelig er dette veldig individuelt. Jeg hadde implanon, den ene staven. Når man tar den ut får man også bedøvelse, så den er aldri vond å sette inn/ta ut.

Hilsen en annen anonym

Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg p-stav. men legen min anbefaler den ikke. Har lest litt rundt på nettet nå, og mange som liker den dårlig ja..

Mange som får trøbbel med den. Masse uregelmessige blødninger, og at staven "forsvinner".. Altså at den flytter p seg, og "vandrer" rundt om i kroppen. Flere må igjennom røntgen av hele kroppen for å finne igjenn staven når de skal ta den ut...

Og i andre deler av kroppen kan den virke dårligere, slik at sikkerheten reduseres..

Skrevet

Det du beskriver over her er utrolig sjeldent! Og da har legen satt den inn feil dersom den "vandrer". Men ja, det er et sjansespill ang blødninger, jeg var heldig og hadde bare noen småblødninger i begynnelsen, og etter det stoppet det opp. Jeg vet om en som endte opp med småblødninger hele tiden, ikke farlig, men kjedelig. Da må den selvfølgelig tas ut. Dette er veldig individuelt, som det er med alle prevensjonsmidler man putter i kroppen.

Skrevet

æsj,det hørtes grusomt ut.må tenke litt til på det ja:)kjenner man den ikke gjennom huden da?henta ett blad på helsestasjonen og da stod alle utenom p staven.kansje en grunn for det da ja.

Skrevet

så man kan ta den ut igjen når man ikke vil ha den lengre før de 3 årene...vis man ikke er fornøyd eller vil ha baby til.betryggende at det var skjelden den vandra i kroppen da!

Skrevet

Hørt mye positivt!

Jadelle kan settes inn 6uker etter fødsel forstår jeg, så jeg skal nok gå for den! Den er ikke like sikker som implanon, men begge er sikkre.

De hindrer EL, og det er viktig for meg som ikke liker tanken på at egget faktisk kan bli befrukta og støtes ut når man har hormon spiral f.eks. Ikke det at jeg vil bruke noe med hormoner i det hele tatt, men må man så må man ;)

Begge koster ca 1300kr. Gir ut lite hormoner.

Skrevet

okei,takk for svar.blir nok det på meg også.ganske sikker nå ja.vis ikke det er fare med den og mister pms,så er jeg kjempefornøyd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...