Gå til innhold

Jordmor ikke helt proff??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører om mange som får råd om og ta folat, vitaminer og slikt før og under svangerskapet, men min jordmor har ikke nevnt noe av dette til meg, er det noe jeg må gjette meg frem til, er jo førstegangs gravid, og er litt vanskelig og gjette seg frem til hva jeg burde og ikke.. Er dette normalt att jeg ikke har fått noe beskjed om dette?? Noen andre som føler litt svik der?? hmmm

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmora mi har opplyst om det begge gangene jeg har vært gravid.. Men vet ikke om de er "pliktig" til det eller ikke. Jeg tok sist, men ikke denne gangen.. Kasta de bare opp igjen, så det var liten vits..

Skrevet

Jeg har aldri vært til jordmor før etter uke 12, og da er det litt for sent å anbefale folat som bør tas i mnd før graviditet og i de første 12 ukene etter. Fikk derimot ett hefte med kostholdsanbefalinger, det er jo greit å ha i forhold til hva man bør holde seg unna.

Skrevet

Legen min har nevnt dette for meg flere ganger. Både før jeg ble gravid og etter. De skal nevne det så lenge det er en anbefalning fra offentlige myndigheter...

Skrevet

Men jeg har ikke fått noe av dette jeg, i det hele tatt. ikke fått noe særlig informasjon om dette.. er jo ikke lett for meg å vite hva som burde taes og ikke når dette blir min første.. vil jo att lille sebastian skal bli frisk, og ikke få ryggmargsbrokk og slikt.. skremmer meg litt att jeg ikke har fått noe informasjon om slikt.

Skrevet

Ta deg en titt på matportalen.no. Under råd til spesielle grupper finner du mange av de offentlige retningslinjene for gravide når det kommer til kosthold.

Er du ikke fornøyd med jordmor, kan du bytte til en annen eller ta kontrollene hos fastlegen din.

Skrevet

Jeg spurte jordmor om dette da jeg var der på første besøk, for legen sa ikke noe om dette på svangerskapskontrollen. Fram til uke 12 tok jeg et tilskudd med folat i + omega 3. Har fortsatt med å ta tran. Såfremst at du spiser variert og får i deg litt melkeprodukter og slikt, er det ingen tilskudd du MÅ ta etter 12. uke. Jeg tar tran fordi jeg spiser ALT FOR LITE fisk... Har du fin blodprosent trenger du f.eks. ikke jern... (min blodprosent var 13 eller noe sånt og det er en fin verdi visstnok...) så det eneste jeg spiser er omega 3, med håp om at babyen får superhjerne;) hehe

Skrevet

På en måte er det jo noe en bare skal vite. De færreste får 1. svangerskapskontroll før rundt uke 10-12 og da bør det ikke komme som noen overraskelse at man skal avstå fra alkohol, tobakk, andre rusmidler og ta folat. Syns i grunnen det er litt rart, for det er nok langt i fra alle som vet hvor viktig det er å ta folat.

Jordmoren din burde nevnt det på første kontroll, eller spørt deg om det i og med at det sansynligvis er for seint å forebygge ryggmargsbrokk etter 1. trimester alikevel. I tillegg skal hun råde deg til å ta omega 3.

Skrevet

Det er ingen som har sagt noe til meg om hvilke tilskudd man bør ta (dvs jordmor anbefalte omega-3, men var ikke der før i uke 24).

Men jeg hadde jo lest masse på internett før jeg ble gravid, så følte jeg var relativt godt forberedt på egen hånd!

Men enig i at lege/jordmor kanskje burde opplyse om det. Vi fikk jo en bok hos legen der det stod masse nyttig info, da... :)

Skrevet

I Norsk mat er det folat. Så det er ikke veldig krise om du ikke har tatt det. Det blir selvsagt anbefalt, men dette er viktigst om du ikke har et variert kosthold (mye junkfood osv) Dette med at vi skal ta ekstra folat er "adoptert" fra land med dårligere kosthold enn det vi nordmenn fører. Det skader selvsagt ikke å ta det, men som sagt, har du et godt variert kosthold skal du ikke bekymre deg og tro at det definitift kommer til å ha en innvirkning på barnet ditt :)

Skrevet

dette er mitt 3 svangerskap. har aldri fått noe sånt beskjed fra verken lege eller JM..var i dette svangerskapet jeg tok folat de 3 første mnd.

Eneste nytt jeg fikk vite med ei JM (gått med 3 forskjellige på sykehuset) At det var viktig med omega3. Sies at det hjelper å utvikle hjernen til babyen og de blir kloker..så da kjøpte jeg omega3 :)

Skrevet

Definitivt... skrives med v ikke f....hjernen borte i løpet av sommeren:)

Skrevet

Når var du på kontroll, da? ENig med en over som sa at dersom du var der etter 12.uke er det liten vits i å få tips om å ta folat (skal jo tas fra minst en mnd før du planlegger graviditet). Min jordmor spurte ikke om jeg hadde tatt (uke 17). Men hun nevnte at jeg ikke burde ta vitaminpiller, men heller satse på et godt og variert kosthold. Er helt enig, folk tar jo overdoser av vitaminer. Men tran nevnte hun at jeg burde ta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...