hund&barn@fullrulle Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Jeg har nå to bleiefri barn. Eldstemann var 3 år og 2 mnd når han sluttet med bleie. Jenta er nå 2 år og 5 mnd og uten bleie dag som natt. Det er mye snakk om å være klar, ta nattableia når den er tørr om morran, kan ikke tvinge osv... Klart er ungen redd do eller potta, kan man ikke presse, men utover det tror jeg en viss interesse er mye mer viktig enn å omtrent være tørr før man begynner. Her har vi vel vært helt "upedagogiske" og bare bestemt at nå kjøper vi ikke mer bleie og sagt at de er så store og flinke og kan gå på do og bruke truse. Virkelig lagd de store, og begge har vært tørre dag som natt på noen få dager. Lille jenta har ikke hatt ei eneste ulykke på natta, og tror det ble 4 første dagen, 3 andre dagen, så 1 før hun var ferdig. De vil jo teste om vi mener det, og vi har bare satt på ny truse og motivert til do. Ingen kjeft eller belønningssystem, bare masse ros når de er flinke, og rolig skift og motivasjon når det har gått galt. Har vært utrolig heldige og veldig enkelt, men kan jo være verdt for flere å prøve. Bare bestemme seg og stå for det.... Tror det er noe i forutsigbarhet, at ungene tror på det vi sier Lykke til dere andre som snakker om bleiekutt.
metaMORfose Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Jeg er pedagog, og kunne ikke vært mer enig med deg. I dag er trenden at barn ikke skal presses, ikke oppleve skuffelser, ikke nederlag. Barn skal være 'klare' for alt, og når de går inn i nye ting skal de beherskes omtrent fullt ut. Med mine barn synes jeg det er viktigere at de lærer å reise seg etter nederlag, at de lærer at de kan gjøre ting de ikke tør og at verden slettes ikke er perfekt men et sted som stadig har rom for forbedring. Fin observasjon, AKG uten bleiebarn
Finansen Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 tar dere opp barna før dere legger dere og lar de tisse, eller sover de nattn gjennom uten å gå på do?
bambi på isen Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 Er så og si sånn vi har gjort med de 2 minste, eldstemann fikk styre det litt mer selv (slutta 1 mnd før han var 3 år), og han har endel uhell enda i en alder av 7 år, midterste slutta i fjor sommer, da var han 3,5 år og vi var "tomme" for bleier, har ikke hatt mer en et par uhell på dette året. Minstemor slutta nå i sommer, 2,5 år gammel, da var det også "tomt" for bleier. Har hatt 2 uhell på natta i løpet av disse 6 ukene uten bleie. Vi tar ikke våre opp på do før vi legger oss, våre er så vanskelige å få til å sovne igjen, så vi orker ikke det styret.
Finansen Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 mini har ikek noe problem å sove igjen når vi har tatt ham opp. Men har er så vanskelig å få til å tisse. Han blir så lei seg. Så jeg vurderer å bare la ham sove igjennom. Tisser han så gjør han det. Er jo litt avhengig av om han får for mye å drikke på kvelden også...
hund&barn@fullrulle Skrevet 13. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. august 2008 Jeg lar henne sove. Har kjøpt ei stor pakke med tissekladder, men har ikke skiftet en eneste en ennå så
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 13. august 2008 #7 Skrevet 13. august 2008 Men hva når bleia allerede er våt når vi skal legge oss - hva gjør vi da? Bare kutte vi ut og satse på det beste, er det lettere for dem å slutte å tisse på seg om natta når dem ikke ha bleier i forhold til når dem ha.. Når jeg spør sønnen om han vil legge seg uten bleie om natta og han blir illsint og sier han vil ha bleie - hva gjør vi da.. TRENGER TIPS!!! Han ha vært uten dagbleie siden påske, gått utrolig bra og veldig få uhell. I sommer hadde vi ikke et eneste ett, men idag andre dag i bhg etter ferien ha han hatt 3! på en dag, og enda ett når han kom hjem.. SÅ tips mottas med takk...)
Mille** Skrevet 13. august 2008 #8 Skrevet 13. august 2008 Vi styrte så mye med førstemann når det gjalt å slutte med nattbleie, og har bestem oss for ikke å styre sånn denne gangen. Eldste sluttet med dagbleie når hun var 2,5 år og vi prøvde og prøvde og prøvde å la henne sove med truse, og hun tisset og tisset og tisset i sengen, gang på gang. Vi måtte dusje henne, og skifte på sengen hver natt, noen ganger flere ganger om natten. Men tenkte at hun må jo slutte med nattbleien. Vel, vi gav opp til slutt, og hun ble ikke tørr på natten før hun var 3 år og 8 mnd. Man må vel bare finne ut hva som funker for sine barn, det er ikke alle som er fysiologisk modne til å slutte med nattbleie før de er både 4, 5 og 6 år (og eldre), og da nytter det ikke uansett hvor motivert man er. )
NoDoubt Skrevet 13. august 2008 #9 Skrevet 13. august 2008 Tisser han i bleien på natta da? Jenta vår var 3 år dan hun sluttet på dagtid. et par måneder etter ville hun ikke ha på natta heller. Men vi måtte ta henne på do hver natt eller så tiste hun seg ut. Hun tiste seg og ut av og til selv om vi hadde hatt henne på do. Da hun var 3 1/2 år så var vi hos manuellterapaut med henne. Vi var der ikke p.g.a tissing men han spurte hvordan det gikk. Jeg sa vi måtte ta henne på do hver natt. Han kjente på ryggen og hoftene hennes. Hun var ganske låst så han knakk litt. Etter det kunne hun gå uker uten å tisse på natta!!! Helt fantastisk! Har de låsninger så slapper de så mye av når de sover i musklene at tisset bare kommer. I påsken begynte hun å tisse på seg igjen, både på dagtid og natta. reiste da tilbake og han knakk en gang i hoftene. Oppfor hoftene har hun akkurat som 2 smilehull, det ene viste godt mens det andre var knapt synlig. Han knakk og det var akkurat som om det gikk hull på smilehullet. 10 sekund etter var de jevne. Helt utrolig og tissinga stopte igjen. Natt til i går tiste hun i senga, i dag tidlig tiste hun på gulvet og i dag tiste hun i barnehagen. så i morgen skal jeg ringe manuellterapauten igjen. Manuellterapauter behandler alle barn under 12 år gratis og du trenger ikke lege henvisning. Inne på kiss-kidd.no er det en liste over behandlere.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 13. august 2008 #10 Skrevet 13. august 2008 Ja, han tisser på seg på natta.. Legger han ca 1930-2000 nå som han skal i bhg, vært litt senere i ferien. Men når jeg kikker inn til han når jeg legge meg er bleia ganske så våt. Og nå i dag da han hadde alle de uhellene virker det som om han ikke ha kjent at han skulle tisse før det er for seint..
NoDoubt Skrevet 13. august 2008 #11 Skrevet 13. august 2008 Anbefaler deg på det sterkeste å gå til en manuellterapaut med han. Spesielt siden han har begynt å tisse seg ut på dagen og. På mandag la jeg merke til at alle buksene til jenta vår begynte å bli korte. Så tydelig at hun har strekt seg så jeg tror absolutt noe har låst seg igjen siden tissinga begynte akkurat i det hun har strekt seg.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 13. august 2008 #12 Skrevet 13. august 2008 Hmm ja det skal jeg jammen meg prøve - takk for tipset!
NoDoubt Skrevet 13. august 2008 #13 Skrevet 13. august 2008 Gjør det:-) http://kiss-kidd.no/index.php/site/behandlere
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. august 2008 #14 Skrevet 13. august 2008 Jeg synes det er viktig å skille mellom dag- og nattbleie. Dagbleien kan læres og øves på og motiveres til. Nattbleien må de være klar for. Jeg tror ikke det går an å bestemme seg og stå for det når det gjelder nattbleien om ikke barnet er FYSISK klar for det. Men når det gjelder dagbleien er jeg veldig enig med deg.
hund&barn@fullrulle Skrevet 14. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 14. august 2008 Vil de ikke slutte på natten eller ikke er klare kan de så klart ikke motiveres og ikke er fysisk rede for det. Men å prøve er ikke farlig. Jenta vår er jo helt klart rede for det men det hadde jeg ikke visst om jeg ikke prøvde for bleiene på natt var ikke tørre, men trusene er det Og man må ikke gi seg pga et uhell, men ser man det er håpløst må man prøve andre ting. Enten bleien igjen, eller hjelp som NoDoubt sier.
Regnbuens barn™ . Skrevet 14. august 2008 #16 Skrevet 14. august 2008 Gutten vår som fyller 5 år i førstkommende februar sluttet med dagbleie da han var 3 år nøyaktig. Han er alltid tørr på dagen og har aldri uhell... men på natten.. våkner han ikke av at han har tisset på seg i trusa, han kan ha noen få netter på rad med tørr bleie, men alt i alt så er den full om morgenen, vi har avventet litt vi nå., både jeg og tanta var sene med nattbleie slutt, legen mente det var et hormon i kroppen som var umodent?? Jeg har tatt han opp flere ganger i løpet av natta for å tisse, ihvertfall 2 ganger, men han tisser igjen i trusa og våkner ikke selv om det blir vått.. Hva gjør man da?
piano♫ Skrevet 14. august 2008 #17 Skrevet 14. august 2008 Enig med deg ang dagbleien :-) Nattbleien er det ingen vits i å slutte med før ungen sover natta gjennom tilnærma uten å tisse. Her er 2,5-åringen tørr både dag og natt, men vi har opplevd en storebror der ting var vanskeligere. På natta var han over 4 år før han var tørr. Jeg var fortvila, ringte HS for å spørre om råd. Gutten sov nemlig så tungt at han ikke våkna av at han måtte tisse. Han våkna heller ikke av at han hadde tissa seg ut (verken med eller uten bleie). HS sa at gutter ofte kunne gå til de var 6-7 år før de begynte å skille ut det hormonet som gjør at de våkner og kjenner at de må på do.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå