Gå til innhold

BF vil ha 50/50:-( :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to jenter på 6 og 2,5 år. Pappaen til minste har bodd med oss siden eldste ble født (men han er ikke biofar til henne), og forlot oss til fordel for ei ny dame da minsta var 1 år.

Nå vil han ha minste 50/50, og går jeg ikke med på det, så går han rettens vei.

Jeg er så imot den løsningen som det går an å være. Mener barn skal ha EN plattform/base, som er trygg og stabil. Slippe å flytte hver uke.

Har hørt masse om at barn ikke føler de har noe hjem, siden de er på "besøk" begge plasser...Er redd hun mister "rotfølelsen" også. Kan da ikke være sundt å flytte hver uke!

Han har jo ny dame da..De har gifta seg, og den nye dama har ei datter på 7 fra før. Pga sykdom hos henne, kan de ikke få flere barn.

Men lillejenta mi har jo ei søster her som jeg ikke vil hun skal splittes fra:-(

Tror nok det gå utover søskenforholdet på sikt, hvis de skal flytte halvveis ifra hverandre. Jeg har også ei søster som er 3 år gamlere enn meg, og jeg tviler på at vi har hatt et såpass bra forhold i dag, hvis vi har hadde bodd sammen halve tiden..

Dette er jo langtidsbivirkinger, som man kanskje ikke ser med en gang.

Men han mener altså at det ikke trenger å ha noe å si for dem. Han mener vi må prøve det først, før vi kan vite det.

Jeg har ikke lyst til å _prøve_ å skille dem, og kan ikke fatte at han vil det.

da sier han at det skal da ikke gå utover han, at jeg har et barn til, som ikke er hans. Det sier litt om hvilket ståsted han ser det ifra synes jeg. Han er ikke av den egoistiske typen, men akkurat her syns jeg han setter sine behov foran hennes.

Han vil ikke skli fra datteren sin sier han, og det er jo bra! Men om han har henne fra ons til søn annenhver uke, pluss treffer henne masse ellers, på ettermiddager og sånn, så mener jeg det er en bra løsning.

Har jeg ikke hatt min eldste datter, så hadde jeg kanskje t.o.m. vurdert at minste kunne bo hos ham fast, og heller komme hit ons-fre annenhver uke. Jeg kunne kanskje ha ofret meg der jeg, så hun slipper en sånn stressende bosituasjon.

Prøver å fortelle ham at mine og hans behov ikke er viktig her. Selv om vi er like viktige for henne, er det enda viktigere at hun bor i et stabilt hjem, og slipper å skilles fra søsteren sin.

Vi har delt foreldreansvar, og våre meninger teller like mye sier han. Og går han rettens vei, vil han garantert få 50/50 får jeg høre.

Hva tror og mener dere om dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,

jeg er ingen ekspert på området, men utifra det jeg har lest her inne så vektes visst to ting mot 50/50 i din situasjon:

- søsken skal ikke splittes (din eldste vil jo være som en hel-søsken iom at de har bodd sammen hele den lilles liv)

- 50/50 skal ikke innføres før 3 års alder

jeg er helt enig med deg, er totalt i mot 50/50 deling, og ville da heller at barna skulle bodd fast hos far for å få en trygg base.

heia deg!

Skrevet

Hvor langt unna bor faren da?

kan han kreve 50750 når han ikke er bio faren da??

• 2 måneder senere...
Skrevet

Takk for svar!

Håper virkelig ikke han får dette igjennom:( Vi flytter rett ved bhg nå, men bor heller ikke langt unna bf nei..bare ca 4 km. Så vi kan jo være fleksibel da, selv om vi ikke har 50/50..

HI

Skrevet

Sjelden retten dømmer 50/50, etter det jeg vet, om den gjør det hele tatt. Og i og med at det her er snakk om et barn som har halvsøsken som også bor hos deg fast, så skal det litt til før de skilles på denne måten. 50/50 krever også enormt godt samarbeid mellom foreldrene, og det å basere samarbeid på en rettsavgjørelse, vitner lite om godt samarbeid.

50/50 er heller ikke anbefalt før ungen er 3 år minst, og da også må en ta barnets modning i betraktning. Dette kan du lese litt om på barneombudets sider. Tror det er barneombudet.no.

Og selv om dere har delt foreldreansvar, så betyr det ikke at han kan bare bestemme hvordan dette skal være. Så mye har han ikke å si.

Hold på dine argument, du. De er bedre fundert i barnets beste, enn hva hans argument er;)

Dere skal jo gjennom mekling før han kan ta det videre i systemet. Meklingsattesten kan ikke være eldre enn 6 måneder.

Skrevet

Pr. dags dato er det ingen rett i norge som har lov å dømme 50/50. Hold på meningen din, og se hva som skjer. Hvis du viser han at du er selvsikker, og VET at han ikke får medhold i krav om 50/50, så kanskje han ikke gidder å lage mer bråk. Dra på familievernkontoret og snakk sammen der, si klart ifra din mening for barnets beste! Han virker en smule egoistisk.... Var selv på fvk med bf siden vi hadde samarbeidsproblemer, og han fikk beskjed i klar tale om å slutte å være så sinnsykt egosentrisk(var de ord hun brukte) og se at det finnes andre mennesker i verden, og å sette barnets beste først! Han var ganske så spak når vi var ferdig der....;) Verd et forsøk, i allefall! Men tror du kan slappe av ang 50/50, for det kan han ikke kreve med dagens regelverk.

Skrevet

egoistiske kjerring, det er vel hans unge like mye som det er din unge???!!

Skrevet

Så klart er det begges unge, men hensynet til barnas beste går faktisk foran hva foreldrene vil.

Du er jo bare tragisk, NN 19:12.

IKKE HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...