Colargoll77 Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Synes det er veldig ulike svar på om man kan studere mens man mottar foreldrepenger... Hva er egentlig riktig? Er det ikke helt opp til oss hvordan vi bruker permisjonstiden vår. Hvis vi føler at vi har tid , anledning og energi til å studere litt vd siden av å være mamma (og ikke mottar noe støtte fra Lånekassen). Er ikke det helt og holdent opp til oss? De som velger å ta gradert uttak av foreldrepengene og jobbe ved siden av, får jo forlenget permisjonen tilsvarende det hun jobber. Vi studenter virker det heller som om NAV vil straffe... Skikkelig urettferdig hvis det er sånn! Hvis pappaen velger å fordele pappapermisjonen sin litt utover med f.eks en dag i uka. Påvirker det permisjonen til mammaen? Jeg har ingen jobb å gå tilbake til siden kontrakten min gikk ut da jeg skulle føde. Spørsmålet mitt blir da: Kan vi motta foreldrepenger samtidig ellerhvordan blir det..? Synes generelt NAV sine sider er uoversiktlige og tvetydige. Det virker ikke som om jeg er den eneste som synes det, så vi får bare hjelpe hverandre. Håper på svar fra noen som VET )))
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Kan bare svare på det førset spørsmålet ditt. Jeg hadde et "hengefag" fra i fjor høst. Avla eksamen i dette faget i vår når jeg hadde permisjon fra skolen (eksamen under perm ok e avt. med skolen). Har hatt en deltidsjobb så har derfor mottatt foreldrepenger i denne perioden hvor jeg da altså også tok en eksamen. Har aldri hørt at dette ikke er lov?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Må bare si at jeg fikk svangerskapspenger fra NAV noen mnd i fjor høst ettersom jeg ikke kunne jobbe (fysisk krevende jobb), mens jeg alikevel studerte på fulltid. Dette er jo penger vi som skattebetalere har rett på, så kan ikke fatte å begripe at det skal gjelde andre regler for foreldrepenger
Colargoll77 Skrevet 19. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2008 Det er det jeg også mener, vi har jo opparbeidet oss disse pengene. Hun jeg prata om på NAV for ei stund siden sa atdet at hadde jeg IKKE rett til, så jeg har ikke turt å nevne det noe mer. I etterkant har jeg snakka med en NAV-ansatt i en annen kommune og hun sa at det gjør vi som vi vil med. Nå må vi ta kontakt med NAV igjen siden pappaen skal ta ut pappapermisjonen sin en dag i uken så jeg får vært på noen forelesninger uten jenta mi også. Håper vi treffer ei anna dame da. Vet du forresten hvordan det funker når pappaen skal ta ut permisjonen sin samtidig med min istedet for å ta den i forlengelsen når jeg er ferdig? Får jeg redusert foreldrepengene mine med 20% (en dag i uken) eller får jeg det samme? Hvis jeg hadde hatt jobb og skulle jobbet disse dagene ville jeg jo fått forlenget permisjonen min med de dagene pappaen har hatt permisjon samtidig... Håper du skjønner hva jeg mener, ikke så lett å forklare...hehe Enda verre å finne svar på NAV sine sider.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Ojsann..Har visst gått en hel mnd. Så håper du har fått svar på det du lurer på fra NAV. Men av erfaring vet je at DET ikke alltid er like lett. De damene som sitter som"rådgivere" vet jo ingen ting? Har fått 3 ulike svar fra 3 forskjellige rådgivere, da vi gikk en 4. gang for å få en oppklaring satt damen der bare som et spm tegn, virket som vi harre satt oss bedre inn i regelverket en henne (sukk). Tror ikke dere kan ha perm samtidig (det fikk ikke vi), men har hørt om folk som har tatt ut "ferie" i tillegg og på denne måten fått litt tid sammen alle 3.. Har du funnet ut hva du vil gjøre i forhold til evt studier da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå