Prins&Prinsessa Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Jeg skjønner bare ikke helt. Mulig det er litt tidlig. Men jeg må begynne å betale ned lånet mitt nå, men jeg tjener under 200 000 i året, har en gutt på 1,5år og kommer en til nå i januar. Tror jeg har krav på rentefritak. Men hvordan funker det? Noen som kan forklare meg? Har lest på nettet og snakket med de i lånekassen, men ble ikke klokere
Gjest Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Tjener du under grensen for månedlig beløp får du rentefritak, men du må søke etterpå. Når jeg var i perm med første tjente jeg under grensen. På forhånd søkte jeg om å få slippe nedbetaling, og når permen var over sendte jeg inn alle lønnslipper og fikk slettet rentene som hadde løpt mens jeg var i perm.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Når du har barn under ett år er det kun din inntekt som ligger til grunn for eventuelt rentefritak. Men en kjapp utregning forteller meg at du sannsynligvis tjener for mye. Det kommer selvsagt an på hvor mye under 200 000 du tjener. Jeg delte 200 000 på 12 og kom fram til månedslønn på 16 667. Du får lese inne på lånekassen hvor mye du kan tjene, da jeg holdt på med dette var det vel 13500, med et tillegg på 1350 per barn. Da kommer du rett over, og har altså ikke rett på rentefritak. Men disse grensene kan jo ha forandret seg, så du får som sagt sjekke opp grensene med lånekassen.
Prins&Prinsessa Skrevet 13. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. august 2008 Har nok bare 14 00 i måneden. Men hvor lenge kan jeg søke dette da? Stå frem til barna er 16år, hva betyr det? Så lenge jeg tjener under det beløpet kan jeg fortsette å få rentefritak? Og når jeg går i perm nå vil det bli enda mindre i måneden...80%bare.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 Har du mann? Hvis ikke, kan du få det hvert år så lenge du tjener mindre, ja. har du mann, teller hele husholdningens inntekt når barnet er over ett år.
Prins&Prinsessa Skrevet 13. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. august 2008 Aha... skjønner. Nei, da kommer vi nok over grensen på 377 000. Har nok mann ja... Men får da værtfall fritak for da jeg gikk hjemme med nr 1 og når jeg går hjemme med nr 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå