little old lady hoo Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Heisann. Er nygravid, og det er 5 år siden sist, for meg ). Husker jo at det var en del ting jeg burde ligge unna og tilskudd jeg burde ta. Er det noen som kan oppsummere dette for meg? Malte et rom i går og kom på at det heller ikke var så heldig. Alle tips tas imot med takk.
Qvinde Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Her ligger alt du trenger å vite:) Husk folat! http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide
ChellBell - har født! Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Gratulere med spire i magen! ) Folat må du ta og det er veldig viktig at du begynner med med en gang! Omega 3 er også kjempe bra. De fleste her inne tar vel/har tatt folat, omega 3 og vitamintilskudd. Bare husk at du ikke kan ta vitamintilskudd som inneholder A og D vitaminer hvis Omega 3 pillene også inneholder det. Disse vitaminene er ikke bra for bebisen og få mye av. Pga listeriafaren så anbefaler Mattilsynet at du enten holder deg helt unna fersk ost som blåmuggost og Camembert. Hvis du skal spise det, så spis den så fersk som mulig. Utgått dato skal være langt unna! Vanlig smøreost er ikke noe problem. Heller ikke fetaost, tubeost, parmesan eller vanlig gulost. Listeria liker seg ikke i harde og myke oster som det. Mattilsynet anbefaler at du heller ikke spiser roastbeef og annet rått og ubehandlet kjøtt. Du kan spise alle fisk, inkludert røkelaks (som er "ny" på dato), bare hold deg unna rå tunfisk (som man får i sushi. Men, tunfisk på boks kan du spise). Du kan spise krabbe, men bare det hvite kjøttet. Blåskjell bør du holde deg unna. Og så kan du ikke ta Ibux lenger, men Paracet/paracetamol. Ting har nok endret seg mye på de 5 årene med tanke på hva som er "lov" og ikke lov å spise som gravid.. For meg var dette et stort sjokk! Mattilsynet har skrevet om alle matvarer og drikkevarer du kan og ikke kan spise/drikke. Super bra sider! Lykke til og kos deg masse i svangerskapet! )
little old lady hoo Skrevet 13. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. august 2008 Tusen takk for fyldige svar. Betyr dette at jeg ikke kan spise salami, og hva med maling?
Klar Som Et Egg Skrevet 13. august 2008 #6 Skrevet 13. august 2008 ai ai, tror ikke du burde gå inn på salami-debatten her inne.. har sett noen av de her før, og endt opp med dritt-kasting til hverandre faktisk.. er det mulig sier nå bare jeg! (salami er visst en form for spekemat som en skal holde seg unna, men det er mange som spiser dette, inkludert meg :-).. så du får gjøre akkurat som du vil!) ang maling, tror jeg vannbasert er ok.. vet ikke helt jeg.. men syns jeg hørte noe snakk om det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå