Gå til innhold

Noen som har barn med dårlig syn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 4 er veldig langsynt (+9) og fikk briller tidligere i år. Glassene er ganske tykke, de ville ikke gi den tynneste varianten til så små barn. Det går veldig bra med bruk av briller så langt, nå spør han etter dem om morgenen osv. I barnehagen går det også fint, har ikke hørt om episoder hvor noen har kommentert brillene hans eller ertet ham. Men jeg, med mine graviditetshormoner, sitter her og tenker på alt som kan gå galt senere, jeg tenker på når han begynner på skolen om to år...jeg er så livredd for at han skal bli mobbet, hvordan han (og ikke minst vi) vil takle en slik situasjon... Noen som har erfaringer?

Og er det sjans for at langsynthet kan bli litt bedre med tiden? Jeg innser jo at han aldri vil få et bra syn, men bare et par hakk hadde vært bedre. Det skal sies at på etterkontroll allerede etter halvannen måneds bruk av briller, så de bedring "i selve synet" (?).

Det ble kanskje litt selvmedlidende innlegg dette (det er jo tross alt myyyye annet som hadde vært betraktelig verre enn dårlig syn), men jeg får (igjen) skylde på at jeg er gravid og hormonell...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min jente skla opp i 2 klasse nå....hun har - 4 og -5 samt skjeller så hun har brukt/bruker lapp på øyet.....startet med dette en mnd før hun fylte 3....adri blitt erter eller mobbet.....brillene spør hun etter selv....men lappen er det være med

Skrevet

Min gutt fikk briller da han var 4,5 år. Nå har han akkurat blirr seks år og skal begynne på skolen. Så jeg kan kanskje svare deg om noen uker??? Har også tenkt masse på mobbing og slik. Men tror det er enklere for de som begynner på skolen med briller, enn de som får briller når de har kommet på skolen. Min er +4,25 og + 3,75 på øynene. Var til etterkontroll sånn som din, og da sa de at det virket som brillene fungerte bra. De gjorde ingen justeringer. Nå skal han til kontroll igjen neste torsdag, så jeg er spent på om det er verre, bedre eller stabilt.. Håper jo selvfølgelig at det skal bli bedre. Han har aldri klaget på brillene selv noe særlig. Har gått med dem hver dag uten klaging. Ser at han sliter litt når han ikke har de på. Og nå i de siste månedene har han begynt å hente de når han ikke har de på når han skal se se noe på nært hold som er litt smått.. Så jeg er jo blitt veldig redd for at dette skal bli verre..

Skrevet

Takk for svar dere:)

Mener jeg har hørt at langsynthet hos barn kan bedre seg med årene, men jeg vet ikke om det gjelder alle. Men tror nok ikke gutten din har fått verre syn siden sist, er nok bare det at øynene har sluttet å kompensere for langsynet når han går uten briller, sånn at han må ha dem på for å se det han tidligere kanskje anstrengte seg for å se....sånn innbiller jeg meg at det fungerer i hvert fall - var sånn jeg skjønte forklaringen de ga hos øyespesialisten. Så lykke til på kontroll:) det går nok helt fint! og ikke minst lykke til med skolestart!

Skrevet

Minste jenta vår fikk briller rett etter 2-årsdagen sin. Ca. 5-6 måneder siden. I juni begynte hun og med lapp, hun skjeler veldig mye!

Jeg prøver bevisst å ikke tenke på at hun har briller. Så lenge vi som foreldre og andre rundt ikke sier noe spesielt så blir det helt naturlig for barnet å ha briller og jeg tror sjansen for mobbing forsvinner nesten totalt.

Går du derimot og er redd for mobbing, overbeskyttende og ikke liker spørsmål om brillene så vil barnet snappe opp det og automatisk motta bekymringene dine. da blir barnet selv redd for mobbing og tro meg det vises til eventuelle mobbere. Så ikke legg noe fokus på det.

Flere barn i barnehagen har spurt meg:" Hvorfor har M briller?" Da svarer jeg enkelt og greit: "For da ser hun skikkelig". Barna tar det svaret helt bra og går tilbake i leken sin.

Jenta mi (som bare er 2 1/2 år) finner selv brillene på morningen viss jeg ikke fyker opp av senga. hun har blitt skikkelig glad i dem og de hjelper henne enormt. Da hun fikk brillene så begynte hun å snakke og synge mye mer i barnehagen. Lekingen ble også mye bedre. I barnehagen skjer det så mye at hun har nok falt ut siden hun ikke har sett skikkelig. Hun er og langsynt og øyenlegen hennes har sagt flere ganger at det normalt vilo bedre seg på små barn. Det har det forøvrig gjort og men egentlig til det verre. På første kontrollen var hun 1 1/2 æår, hun hadde da +5 på begge øynene. De valgte da å ikke gi briller siden hun var så liten og siden hun ikke skjelte.

6 måneder etter begynte hun å skjele veldig mye. Da hadde synet gått tilbake men ikke jevnt. hun var da +2.5 og +4. P.g.a forskjellen at skjelingen begynte.

Tenk på hvor godt gutten din har det nå når han har briller. Det er nok en helt ny verden for han:-)

Og ja, graviditets hormoner er noe dritt;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...