Felicia* Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Jeg skal snart begynne å jobbe igjen etter nesten 2 år hjemme i permisjon. Kunne tenke meg å gå ned til 80% stilling. Har hørt at hvis man har barn under 3 år, så har man rett på å jobbe redusert inntil barnet fyller 3 år. Noen som vet om det stemmer?Og hvor det evt står i arbeismiljøloven? Har prøvd å sjekke det opp, men finner ingenting. Noen som kan hjelpe??
dåsa06 Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Tror du har rett til redusert stilling pga omsorg for små barn til de er værtfall skoleunger... Jeg jobber i kommunen, og jobba en gang sammen med ei som hadde permisjon og tilrettelagt arb.tid til unga (tvillinger) var godt igang med barneskolen! MEn har ikke noe link til lover og regler da:-) Lykke til!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Har ikke link til regelen, men ja du har rett på redusering når barnet/a er opptil 3 år. Men jeg er ikke sikker på om du nødvendigvis da kan få beholde den typen stilling du har. Den jeg har krever uanett en 100% stilling som er vanskelig å dele med andre, så om jeg ville gått ned tror jeg jeg hadde måtte regne med å bytte stilling med noen andre mens jeg jobbet redusert. Regner med fagorganisasjon kan hjelpe deg her.
Fikk maibaby06 Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Arbeidsmiljøloven gir arbeidstakere rett til redusert arbeidstid på visse vilkår, dersom det kan gjennomføres uten vesentlige ulempe for virksomheten. Det gjelder feks foreldre med barn under 12 år. Dette har ingen ting med at barnet er under 3 år, det er en annen regel som gjelder krav på 100% ulønnet permisjon. Se linken for faktaside: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28158
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå