Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Det står at bagen skal være 75cm lang, men strengt tatt er den ikke mer enn 72-73 cm. Når man får en baby i begynnelsen av november, hvor lenge er det da egentlig plass til nurket, før man må over på sportsdelen? Redd for at den allerede er for liten i mars når det fremdeles er kaldt og surt ute. Må jo ha plass til en eller annen pose også. Noen andre med erfaring med korte bager?? Bredden på den er jo bra, men hvorfor i svarte kunne de ikke laget den litt lengre???
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Målene jeg oppga i dette tilfellet er for urban jungle bag... glemte å få med det )
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Jeg har både simo kombi og OTH. Min gutt er nå 4 mnd å han har mye større plass i simo`n enn i OTH bagen. Simoen er dypere og lengre men ikke noe mye bredere etter mitt øyemål. Han har snart brukt hele lengden på bagen til OTH men har endel igjen å gå på i simo bagen Gutten min er ca 62 cm. Jeg vil tro at det kan begynne å bli veldig trangt til han i mars ja. Kommer nok helt an på hvilken pose du kjøper.
trollmamma Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 Til førstemann hadde eg ei vogn med liten bag (husker ikkje merket) og måtte skifte til sportsvogn då han var 4 mnd det var litt kjedelig. Gjekk jo greit men det var surt og kaldt i februar + at eg synst dei blir fort nok store, kjekt å kunne bruke bagvogn litt lenger Så til mine andre to har eg hatt simo bagvogn, og dei har brukt den til dei var 12 og 13 mnd gamle Har kjøpt simo nå til min nr 4 også.
Gjest Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 Jeg har en brio kombi (05), min sønn brukte den til han var ca.8 mnd. august - april. Men han er ganske liten. Det kommer jo helt ann på hvor stort barnet er, litt vanskelig å spå om fremtiden, noen er jo veldig lange og noen veldig små, da hjelper det jo ikke hvor lang bag man har i utganspunktet og hvor lenge man har "beregnet at den skal kunne brukes ! Kjøp den vognen og bagen du synes er fin er mitt råd.
Duracella Skrevet 13. august 2008 #6 Skrevet 13. august 2008 De fleste bagene har jo ikke justerbar rygg, og gutten min ville sitte oppe og se seg omkring når han var ca seks måneder. Ellers ble det skriking på tur... Så da var det bare å skifte til sportsdelen uansett størrelse. Voksiposen passer utmeket i sporsdelen på vogna, og hvis det er ekstra surt og trekkfullt en dag bruker man jo regntrekket uansett.
Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 13. august 2008 #7 Skrevet 13. august 2008 Snuppa mi får plass i bagen enda (Emmaljunga Edge duo). Og hun er 7 mnd..
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #8 Skrevet 14. august 2008 Jeg har en lang oktobergutt. han brukte oth bagen i 6 mnd med dunpose oppi. ikke akkurat god plass, men det gikk greit. syns heller dybden på vgna er problemet fremfor lengden. bagen er veldig lav, og det er veldig kort avstand fra enden på kalesjen inn til enden av bagen liksom, så jeg syns ikke bagen var spesielt ok. Men sportsdelen er jo igjen helt super og det er den man bruker mest og lengst. De beste vognene til små babyser er nok kanskje de mer tradisjonelle vognene, men de igjen er vel ikke akkurat best å trille, er tunge etc. Jeg løste det med å ha en Mistral i tillegg som er veldig god og lun, den brukte jeg som sovevogn ute og på regn/vind/snøfylte dager. Solgte Mistralen når gutten var 9 mnd og jeg syns det var ok å bruke sportsdelen til OTH.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #9 Skrevet 14. august 2008 Gutten min fikk plass i bagen (Emmaljunga Edge) til han var ca. 5mnd, og til og med da var den i trangeste laget. Han er en lang gutt, da
To gutter og en jente Skrevet 15. august 2008 #10 Skrevet 15. august 2008 Det varierer veldig alt etter hvilken vogn du har + hvor stor unge du har. Jeg hadde easywalker sky til minstemann og den brukte hun frem til hun var 9,5mnd. Hadde begynt å sitte for lenge siden, men da hadde jeg bare en pute bak ryggen og seler på henne. Var deilig å ha god bag når hun sov. Skal sies at hun alltid har vært litt kort, men bagen er 80cm lang og 38cm bred, så den er veldig stor og romslig. Hadde simo duovogn til eldstemann og den vokste han ut av da han var 6/7mnd. Men han nektet å ligge flatt da uansett, så jeg måtte over til sportsdelen..... Varierer altså med vognmerke og størrelse på babyen.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #11 Skrevet 16. august 2008 nevøen min har ligget i bag delen til brio happy frem til han ble 10mnd. han er ganske gjennomsnittelig i størrelse. brio happy baggen har slikt at man kan sette opp ryggen slik at babyen kan sitte og følge med, så det er derfor de har brukt den så lenge. har brukt seler slik at han ikke velter ut. men nå er han for lang, så nå er det over til sportsdelen.....
snartmammapåny Skrevet 16. august 2008 #12 Skrevet 16. august 2008 Nusjerrigheten til et barn vokser nok mye før utav bagen enn det de gjør på størrelsen. Samme om bagen i utgangspunktet er stor eller liten. Noen bruker vognen mye på tur enten barnet er voken eller sover, da må man erfaringsmessig over i sportsdelen noe før enn om vognen i hovudsak benyttes som sovevogn. så velg vogn og bagstørrelse etter behov. Skal du trille mye og lange turer så velg vogn etter sportsdelen, da babyen nok vil ut av bagen lenge før den er for liten uansett. Viktig å velge en vogn med full liggestilling da siden babyen må ligge en del i sportsdelen. Er du av typen som skal bruke vognen bare til soving for babyen så kan en stor bag være ideel. Kan brukes lenge og er romslig etterhvert som babyen vokser. Vi vekslet mellom sporsdel og bag fra mini var 5mnd, da han var 6mnd var det stort sett bare sportsdelen som var god nok for han. Altfor nusjerrig til å ligge våken i bagen.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #13 Skrevet 16. august 2008 Det er egentlig lurt å vente til babyen er kommet før man kjøper vogn. Med førstemann, som var et stort barn, ble bagen for liten etter 3 mnd. Med den erfaringen kjøpte jeg denne gang vogna med den største bagen (Simo Duo), men dette barnet var mye mindre. Men generelt sett ville jeg ikke kjøpt noen av de der moteriktige stilige vognene til den første tiden, bagene er alt for små og man risikerer å måtte slutte med bag veldig tidlig.
trollmamma Skrevet 18. august 2008 #14 Skrevet 18. august 2008 Ikkje heilt einig eg da Eg går masse på tur og lange turer og mine har brukt bagvogn til dei var 1 år og vel så det. Jo da, dei blir meir nyskjerrige, men da er det berre å sette opp plata i ryggen så får dei med seg det meste Også er det litt kos, for får så god kontakt med babyen når han sitter vendt mot deg og så høgt oppe Så ein kan fint bruke bagvogn på mange og lange turer sjølv når baby blir litt større.
Kjersti&knøttet Skrevet 20. august 2008 #15 Skrevet 20. august 2008 ...igrunnen veldig enig (selv om det er veldig upraktisk å ikke ha ei vogn når babyen kommer, jeg har vært ute og trilla fra dag 1). Men det som jeg mener er viktig, og som flere eksperter advarer mot er forovervendte vogner til små barn. Små barn skal se foreldrenes ansikt for å kunne søke trygghet i mors og fars ansiktsuttrykk i møte med den store verden. Barnet kan ikke se foreldrene i forovervendte vogner, og en mister denne kontakten og tryggheten. Det anbefales at barn sitter med ansikt mot foreldrene til de er 1,5-2år gamle!!! Bare et lite apropos....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå