Gå til innhold

flaut spørsmål:///


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei eg ha sett på brystvortene mine, er sånne små kvite prikkar, nokon som veit kva det kan være? sopp?

men eg har innover brystvoreter og gruar meg veldi til å vise dette til jormor og er veldi redd for å amme.

 

Er det nokon andre som har det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe flaut det vel... jeg har en hvit prikk på den ene.... har ikke tenkt over det før jeg leser innlegget ditt.håper du får svar for nå oppdaget bjeg noe nytt..he he.

tror ikke det er noe å bry seg om men men kan aldri vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror ikke det er noe å bekymre seg for:) Jeg har også slike "prikker" innimellom, men de peller jeg bare bort! Tror det er væske som har begynt å sive (begynnelse på morsmelka), og som har tørka...

 

Ikke flaut i et hele tatt, men må le litt for meg selv når jeg sitter med pinsetten for å fjerne disse "prikkene":D

 

Ikke sikkert det er det samme som du beskriver, men...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen flaue spørsmål ;) det er talg, men kjære dere, ikke fjern det ;) Vet ikke helt hva det er godt for, men tror nok ikke det burde fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen flaue spørsmål ;-)

 

Det er vel vanlig med talgkjertler på det brune området rundt selve brystvorten. Talget er til for å "smøre" brystvorten slik at de ikke skal bli så tørre og såre både nå og etter fødselen. Ikke klem de ut!

 

En annen ting er det hvite som kommer ut av selve brystvorten. Noen lekker flytende væske (melk) som renner, mens andre lekker pittelitt som stivner og blir til små tørkede hvite klumper inni brystvorten. Og andre får ingenting. Dette bør vel heller ikke plukkes på etter det jeg har skjønt...

 

Når det gjelder innoverbrystvorter så popper de vanligvis ut når du får melk i brystene og skal begynne å amme. Det er ikke uvanlig det heller. Jeg har en som alltid har vært litt innover, men nå har den begynt å poppe ut.

 

Tror jordmødrene har vært borti det meste så det er ingenting å bekymre seg for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som anbefaler å skrubbe brystene ved dusjing for å gjøre de klare til amming? For å gjøre de litt mindre sensitive.... Første gang jeg skal amme.... Mamma anbefaler meg å begynne med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at du ikke skal stimulere til melkeproduksjon - noe man vel gjør når man gnir og skrubber brystene?

 

Det jeg har lest derimot som noen anbefaler (blant annet Gro Nylander) er å gå uten bh når man er hjemme så brystvortene blir "herdet" litt når de gnikker mot t-skjorten/genseren. Sikkert ikke så dumt mtp. alt de skal gjennomgå etter fødselen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrive runder på det mamatea skriver her!

Har også lest at en ikkje skal stimulere til melkeproduksjon!

Er mange som kniper på og rundt brystvortene får å sjå om dei får melk ut, men dette skal en altså ikkje gjere!

 

Det med å gå uten bh heime har eg også lest skal vere bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrubbing herder ikke brystvorten mot sugingen babyen gjør.

 

Babyen skal jo ikke gnage på selve knoppen som stikker ut, og herding gjør deg bare mindre sensitiv for akkurat det. Men om babyen gjør sånt, så er det jo feil uansett om du merker noe særlig til det eller ei.

 

Skal du herde mot det som babyen gjør må du heller få noen til å suge masse på brystvortene dine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg får også sånne prikker, både hvite og brune. fikk det forrige gang og. de forsvinner etterpå.

 

innover brystvorter er det noen som har. ikke flaut det, men det kan være vanskelig å amme. venninna mi har det og babyen hennes fikk liksom ikke tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...