Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 24 uker i dag, og har til nå ikke hatt noen plager, før i dag... På morgenen i dag da jeg gikk til jobb føltes det som jeg var hoven nedentil, det pressa. Men jeg tenkte at det er da vanlig, det har jeg jo lest, pga ekstra blodtilstrøming og sånn... Det var plagsomt, men tenkte ikke mer på det! Når jeg kom på jobb var det etterhvert vondt å sitte! Verket i baken, rett og slett.. Kjennes som jeg har fått et spark bak, litt sånn forslått/ømt... Tenkte fremdeles at jaja, det er bare tilfeldig... Men så... Skulle ta på meg skoen da jeg bare ikke klarte å løfte beinet, fikk så vondt i korsryggen når jeg prøvde å løfte beinet. Og når jeg reiser meg etter å ha sittet ei stund, så føles det stivt og stølt i hele bekkenområdet, både forran og bak, og nedover i låra.. Ser ut som ei gammel kjerring når jeg reiser meg... :-/

Er dette bekkenløsningssymptomer? Kan det komme så fort? Var jo heeelt uten symptomer i går kveld da jeg la meg.... :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min Bl kom plutselig når den kom, for så å variere i styrke og hyppighet. Og det hørtes ut som BL på meg, men smerter i ryggen kan visstnok også tyde på BekkenLåsning. Ta det opp med en fysioterapeut eller lege hvis det skjer flere ganger!

Skrevet

Takk for svar! :-)

Jeg tenkte at symptomene kanskje kom mer gradvis, men her kom jo alt på engang, og så plutselig... Verket skikkelig når jeg la meg i går også, uten at jeg gjorde noe, bare lå stille... I dag har jeg hatt fri, og det har vært mest vondt når jeg har gått. Ikke noe når jeg sitter. Er spent på hvordan det går når jeg skal på jobb i morra... Jobber på sykehjem, og skal ha jobbehelg også, så håper det går bra!

Hvordan virker din bl? Vet at det sikkert er veldig individuelt.. Men jeg trenger ikke nødvendigvis ha det på dette vis hver dag resten av svangerskapet? Blir det verre, eller er det stabilt?

Skal på kontroll hos legen neste fredag, skal ta det opp da... :-)

Skrevet

Noen andre med bl som kan fortelle åssen det er?

I dag har det nesten vært uutholdelig.. Har verket som en gal når jeg går... Gjør det bare vondt verre å gå, eller er det bra å holde seg i bevegelse? Er helt grønn på dette, så setter veldig pris på svar... :-)

Skrevet

Jeg har bl, hadde det også sist svangerskap...

Det de behandlerne jeg har vært hos sier, er at du skal prøve å unngå å gjøre det som er vondt. Det gjelder å finne en gyllen middelvei mellom å gå, sitte, stå og ligge..... Man må bare prøve seg frem.

Står forresten en del tips på lkb.no (landsforeningen for kvinner med bekkenløsning).

Skrevet

Må bare svare litt mer jeg...:)

Da jeg fikk bl sist jeg var gravid kom det i uke 20. Kjente det først i korsryggen før det ble smertefullt i hele bekkenet. Symfysen var helt j.... på slutten. I starten gjorde jeg som deg, prøvde å "gå det av meg" fordi jeg hadde hørt at bevegelse var bra. Det gjorde bare vondt verre for meg, så fant ut at jeg måtte ta det mer med ro.

Nå er jeg litt mer "dreven" og vet at jeg MÅ lytte på kroppen min. Er 17 uker på vei nå og klarer heldigvis å kontrollere smertene ganske godt. Har jeg gjort noe som fører til smerter kan jeg ligge på sofaen noen timer (en natt), så er jeg relativt smertefri dagen etter. Dette er kjempedeilig, men jeg er redd det ikke vil vare, spesielt nå som jeg har startet i 100% jobb igjen uten mulighet for å ta de pausene jeg egentlig trenger (min egen skyld dette da).

Vil uansett anbefale deg å få en henvisning fra lege (pass på at det står bekkenløsning med gangvansker, da får du gratis fysio). Kanskje få det i morgen i stede for å vente til timen din? Du kan uansett prøve å finne et sted (fysioterapeut/manuell terapeut/ varmtvannsbasseng) som KAN bekkenløsning hvor du kan bestille time. Jordmor på helsestasjonen har ofte oversikt over hvem dette er. Du kan evt ta kontakt med landsforeningen for kvinner med bekkenløsning da de også har god oversikt.

Ellers finnes det masse tips og råd..:) Det lureste du kan gjøre er å lytte til kroppen din. Min erfaring er at bl sjelden blir bedre, men det skjer jo det også.

Håper du slipper unna med skrekken hvertfall...;)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar Marte!! :-)

Off, jeg syns det er litt trasig... Har hatt et perfekt svangerskap til nå, ikke en eneste plage! Så jeg kan jo ikke klage, men hadde håpt jeg skulle klare å jobbe ei stund til. Jobber fullt på sykehjem, og det er jo fysisk veldig tungt. Men om det er som du skriver, at man skal prøve å unngå det som gjør vondt, så har jeg jo ikke sjans til å klare full stilling. Ikke om det fortsetter slik som i dag ihvertfall... Skulle liksom være så tøff å gå en tur etter jobb, tenkte kanskje det hjalp å være litt i bevegelse, men fy søren... Når jeg var halvveis hadde jeg bare lyst å sette meg ned å vente på å bli henta. Det er det verste jeg har vært med på. Prøver å fortrenge at det er bl, men kan ikke skjønne hva det ellers skulle være... :-/

Tenkte på å kanskje prøve å ringe legen i morra, men vet ikke om det hjelper så mye? Får man henvisning til fysiso uten å ha vært hos legen?

Hjelper det med fysio? Hva gjør du der? Trener opp bekkenet?

Igjen, tusen takk for svar! :-) Skal sjekke ut den nettsiden! :-)

Håper det går bra med deg og bekkenet!

Skrevet

Ville bare komme med et litt positivt innlegg. Jeg trodde jeg hadde fått bekkenløsning pga smerter i halebeinet, ene "rompeballen" og korsryggen. Dro til fysioterapeut og fikk bekreftet at det "bare" var en gammel rideskade som hadde stivnet til igjen og ingen bekkenløsning. Fikk behandling og er MYE bedre :) Så kom deg til lege/fysioterapeut og få det sjekket ut. Lykke til!

Skrevet

Godt å høre noe positivt! :-) Godt det ordna seg for deg! :-)

Er redd det er bekkenløsning som er i gang her.. Da smertene sitter i bekkenet, og ikke i ryggen... Og ettersom jeg har lest meg til på nettet, så har jeg de typiske tegnene.. :-(

Jeg ringte legekontoret i dag, men legen min har ferie.. Typisk! Fikk bedkjed om å lytte til kroppen, og ikke presse meg for mye. Og så skal jeg ringe igjen t uka når legen min er tilbake. Har jo time hos henne i slutten av uka, til vanlig kontroll.. :-) Fikk beskjed om å bruke egenmelding i helga, men jeg sliter med den samvittigheten.... :-( Så i dag har jeg ordna slik at det er en ekstra person på jobb. Så slipper jeg å slite meg helt ut, og kan evt dra hjem om jeg ikke klarer å jobbe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...