Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Har jeg skjønt dette riktig? Som fulltidsstudent vil jeg ha rett til permisjon (eller far vil ha rett til permisjon), men ikke til fødselspenger basert på "min inntekt", siden jeg bare har attføringspenger. Så hvis far tar permisjonen, så får jeg ut engangsstønaden i tillegg til at jeg fortsatt får attføringspenger og far får 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80% lønn. Er jeg helt på jordet her? Og er engangsstønaden doblet, eller er det bare tomt snakk? (Ikke fulgt så nøye med, men nå angår det meg kanskje likevel) Klippet fra http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/rundskriv/r14-2006-12/r14-01-2006-12/r14-d01-2006-12/r14-p14-12-2006-12?f=templates&fn=document-frame.htm&2.0 Morens rett til engangsstønad der far tar ut fødselspenger Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut fødselspenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i forbindelse med innføring av selvstendig opptjeningsrett til fedre: “De tre ukene før fødselen og de første seks ukene etter fødselen som etter ftrl § 14-8 første ledd er forbeholdt mor, bør etter departementets mening komme til fradrag i fars totale stønadsperiode. Ettersom det ikke er naturlig å snakke om en obligatorisk fedrekvote i situasjoner der bare far har rett til fødselspenger, kan det etter departementets mening forsvares å trekke fra disse 4 ukene. Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 29 uker med full lønn og 39 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 13 uker av stønadsperioden.” Morens rett til engangsstønad der far tar ut fødselspenger Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut fødselspenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i forbindelse med innføring av selvstendig opptjeningsrett til fedre: “De tre ukene før fødselen og de første seks ukene etter fødselen som etter ftrl § 14-8 første ledd er forbeholdt mor, bør etter departementets mening komme til fradrag i fars totale stønadsperiode. Ettersom det ikke er naturlig å snakke om en obligatorisk fedrekvote i situasjoner der bare far har rett til fødselspenger, kan det etter departementets mening forsvares å trekke fra disse 4 ukene. Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 29 uker med full lønn og 39 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 13 uker av stønadsperioden.” Studenter i utlandet Engangsstønaden kan ytes også til norske studenter som studerer i utlandet med lån eller stønad fra Statens lånekasse for utdanning, jf. § 2-5 første ledd bokstav h. Rehabiliteringspenger og ytelser under yrkesrettet attføring Det skal ikke foretas noen samordning mellom rehabiliteringspenger etter lovens kapittel 10 og engangsstønad ved fødsel. Mottar kvinnen rehabiliteringspenger etter lovens kapittel 10, og ikke fyller vilkårene i § 14-4, vil hun i tillegg til rehabiliteringspengene ha rett til engangsstønad ved fødsel. Tilsvarende gjelder for ytelser under yrkesrettet attføring etter lovens kapittel 11. Har jeg rett?
Mrs. Bouquet Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Jeg kan svare på om engangstønaden er doblet. Nei, det er den ikke. Men det har vært snakk om å øke den betraktelig, men det går vel enda 50 år slik at den endelig økningen bare følger generel prisstingning når alt kommer til alt.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Ok, er det sånn det er. Jeg fikk med meg noe styr om det på dib, men tenkte ikke noe mer over det før jeg googlet yrkesrettet attføring og fødselspenger. Dumt at jeg ikke får ta ut permisjonen uten å stå uten inntekt, men greit om alt dette faktisk lar seg kombinere. Men synes far har få uker, 29 med full lønn eller 39 med redusert lønn. Mor har jo egentlig bare 6 uker og fedrekvoten faller fra. De tre ukene før termin er valgfrie og lar seg ikke kombinere når man er student i eksamenstider. HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Jeg er litt usikker på hva det er du lurer på, jeg...?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 På om man faktisk får attføringspenger mens man får engangsstønad og om far har rett på mors permisjon når hun er fulltidsstudent og har yrkesrettet attføring. Gjorde jeg det ikke klart i hovedinnlegget? HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 Du har ikke rett til attføringspenger mens du er i permisjon.. Attføringspengene følger et tiltak, og når du ikke er på tiltak faller støtten bort.. Du kan imidlertid ha rett på støtte fra lånekassen (hvis du er under utdanning og studiet ditt er godkjent hos lånekassen).. Dette kan du søke om uavhengig av om du har bistand fra lånekassen i dag.. Støtten utgjør ca. 6000 kr pr. måned... Dette er i tillegg til engangsstønad.. Hvorvidt far kan ha rett på mors permisjon kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 Har vært i dine sko og vet hva du har krav på. Irriterer meg at folk svarer i hytt å vær uten å faktisk vite!! Ja, du får engangsstønad, far har rett på mors permisjon og du får attføringspenger dersom du ikke tar permisjon, men forstetter i tiltaket. Har fått to barn mens jeg gikk på attføring og vi gjorde det slik begge gangene. Det lønner seg for det å søke støtte fra lånekassen. Får du støtte fra lånekassen de siste seks mnd før fødselen har du også rett på fødselsstipend. Dvs ca 8000 i mnd i tillegg til dine attføringspenger. Studerer mindre enn hundre prosent vil jo selvfølgelig satsen på fødselsstipendet reduseres.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Nei, det vet jeg jo, og derfor skal far ta fødselspermisjon, mens jeg går tilbake til studier etter 6 uker hjemme. Og siden far tar permisjon, så har jeg ikke krav/rett på fødselsstipend fra lånekassen. Vær så snill, les før du svarer:) HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 Takk, endelig et vettugt menneske her inne! Får jeg attføringspenger for de 6 ukene jeg må være hjemme også? Og jeg trodde ikke mor fikk støtte fra Lånekassen (fødselsstipend) når far hadde permisjonen? (far er ikke student!) Er fulltidsstudent og vil fortsette med det. HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #11 Skrevet 12. august 2008 Så sant du følger et opplegg som du kan henge med på hele tiden, kan godt far ta ut permisjonen og få penger på sin lønnsgrunnlag.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #12 Skrevet 12. august 2008 Du får atføring hele veien i tillegg til engangsstønaden, ja
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #13 Skrevet 12. august 2008 Jeg fikk attføringspenger hele tiden. Hvorfor skulle ikke mor få støtte fra lånekassen når far overtar permisjonen? står ingen plass hos lånekassen såvidt jeg vet at mor må ta permisjon for å ha rett til fødselsstipend. Jeg fikk det, var student hele tiden
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #14 Skrevet 12. august 2008 Og mitt siste spørsmål, det jeg ikke helt har funnet et svar på. Som 100% student så tjener jeg opp rett til fødselspermisjon for meg og far. MEN; gjelder det også når jeg er på yrkesrettet attføring (siden jeg får utbetalt attføringspenger)? Så ingen firkanta NAV-person kan komme her og vifte med pekefingeren og si "NEI!"?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #15 Skrevet 12. august 2008 Jeg tror jeg leste det her om dagen og skulle sjekke mer opp i det etterpå. Antakelig har jeg blingset litt. Men ok, takk skal dere ha., Da var visst ikke krisen et så stort faktum likevel da kondomen sprakk! hehe Var redd vi ble stående i en sinnsyk pengeknipe nå, nemlig.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 Fødselspermisjon kan vel alle ta, men når du går på attføring så vil du ikke ha krav på fødselspenger, for attføringspenger gir ikke lenger grunnlag for fødselspenger. Dersom du fortsetter i tiltaket ditt, dvs du fortsetter å studere, får du beholde attføringspengene. Dersom du tar permisjon får du null, nada, ingenting. Kun engangsstønaden!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #17 Skrevet 12. august 2008 Dersom man er student å går på attføring og får støtte fra lånekassen har man det kjempe bra økonomisk. Støtten fra lånekassen gis som stipend, ergo man kommer bedre ut økonomisk sett.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #18 Skrevet 12. august 2008 Klippet fra: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og: -at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen -at du bor sammen med barnet -at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto) Der står det jo at hvis far får foreldrepenger fra trygden (noe han vil, siden han tar permisjonen) så mottar en ikke fødselsstipend. Ikke med mindre man har tidskonto, og da får jeg enda en ting å sjekke opp i. vet ikke om vi kan bruke det. HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #19 Skrevet 12. august 2008 Da er reglene endret siden i fjor. Ville tatt en tlf til lånekassen for å høre.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #20 Skrevet 12. august 2008 Ja, for ørtende gang i denne tråden, det VET jeg. Jeg får ikke fødselspenger utfra attføringspengene. Og derfor vil vi at MANNEN skal ta permisjonen. Det at jeg er fulltidsstudent sikrer jo vanligvis permisjon, jeg er bare litt usikker siden jeg er student på yrkesrettet attfløring, om det kanskje er noen idiotregler i systemet som sier at mannen ikke kan ta permisjonen når mor er student via yrkesrettet attføring. Så ja til at mannen kan ta permisjon i disse omstendighetene, eller nei? HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #21 Skrevet 12. august 2008 Ja, mannen kan ta permisjonen hehe... Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #22 Skrevet 12. august 2008 Man får ikke fødselstipend fra lånekassen om man er på yrkesrettet attføring og mottar penger fra nav, man kan få lån fra lånekassen, men de pengene må jo uansett tilbakebetales når studiet er fullført, ergo man får mer penger når man går på attføring men pga at dette er en skattepliktig inntekt vil alt bli som lån! Og man kan ikke få fødselstipend hele semester om far er hjemme med barnet og mottar fødselspenger fra nav da blir mor sitt stipend/lån som normalt! Men flere som kniper på økonomien har jo delt adresse kanskje det kan være en mulighet??
Anonym bruker Skrevet 13. august 2008 #23 Skrevet 13. august 2008 Hvorfor i all verden skulle man ikke få det??? Jeg fikk fødselsSTIPEND under attføringen jeg. Det som derimot skjer er at dersom man tjener over 100 000 tror jeg det er i året, så blir DELER av stipendet omgjort til lån, slett ikke alt! Hilsen ei som har vært igjennom dette!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2008 #24 Skrevet 13. august 2008 Hei,vil bare si at fra den datoen ditt barn blir født og 6 uker frem i tid(din MÅ ha perm) utbetales det IKke attføringspenger. Har lest igjenom innleggene,kan ikke heeelt huske om dette er blitt nevnt?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2008 #25 Skrevet 13. august 2008 Ja, det regnet jeg med i de ukene der. Men da har vi jo engangsstønaden, og 33500,- for 6 uker hjemme synes jeg er ganske grei betaling, hehe;-) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå