Gå til innhold

Hva tid bejynte dere å kjenne livmora?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tid bejynte dere å kjenne livmora?

Eg er 12+1 og leter og leter, det er vist rundt uke 12 du kan begynne å kjenne den har eg hørt. Men når kjente du den, og hvordan kjente den ut? Har hørt at du skal ligge flatt vertfall :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 16+4 på vei og kjenner den ikke.... Var hos legen forrige uke og hun kjente den godt. Tok handa mi slik at jeg også skulle få kjenne, men jeg kjente den ikke da engang...;) Hun sa at hun hadde hatt samme problemet selv når hun var gravid, men at det er lettere å kjenne den når man kjenner på andre.

Jeg har uansett bestemt meg for å slutte å kjenne etter da jeg bare blir frustrert av å ikke kjenne noe!:)

Skrevet

Begynte å kjenne etter uke 18. Tror jeg kanskje kjente noe en uke eller to før det, men først da var jeg helt sikker på hva det var.

Du må nok smøre deg med tolmodighet noen uker til :)

Skrevet

Lettere å kjenne på andre, eller hvis du vet hvordan den kjennes. Fra ca uke 12-13 kan den kjennes på de fleste(litt senere hvis du har bakovervendt livmor tror jeg). Ligg ned og slapp av. Legg fingrene flate helt nederst på magen, rett over skambenet. Trykk innover/nedover med flate fingre. Du må trykke ganske hardt, noen synes det er ubehagelig eller ekkelt, eller er redd for å skade babyen(det gjør du ikke). Du støter på noe litt hardt nedenunder skambenet eller like over. Jeg kjenner da at noe liksom trykker nedover inni meg mot "dåsa"/eller blæra.. Det er livmora som dytter på underlivet.. Lykke til :-)

Skrevet

Jeg er 14+3 og kjenner ikke en dritt!! Legen kjente den noe over skambeinet, så den er visst på vei opp, men det enese jeg kjenner, er hud, fett og slappe muskler, alt er bare mykt.. (Er normal bygd) Så får vel bare vente i spenning=)

Skrevet

Jeg er 16 uker, og har kjent livmora siden uke 12 ca. I uke 12 var min livmor 12 cm opp fra skambenet, i uke 15 var den 15 cm, altså nesten ved navlen.

Et lite tips er å kjenne etter rett etter orgasme, da er livmoren hard og du kan kjenne kanten veldig tydlig.

Skrevet

jeg kan også kjenne livmora godt over skambenet. er 12 uker i morgen. har du fått beskjed om det er flere der inne? er så mange som sier at det sikkert er det siden jeg kjenner den alt.litt skremt...

Skrevet

Nei, det er det ikke, er bare en. Jeg skjønner ikke hvorfor de sier det. I uke 12 skal livmoren være ca 3-6 cm over skambeinet. I uke 15 skal den være ca 6-15 cm over skambeinet. Så alle burde kjenne den mellom uke 12-14, men det er ikke sikkert alle vet hvor de skal kjenne, og hva de skal kjenne etter. Er vel også noe med at dersom man har barn fra før, så "vet" livmoren hvordan den skal vokse, som det blir sagt lenger oppe, eller på en annen side. Jeg er nå 16 uker, og min går akkurat ved navlen.

Skrevet

tror det er lettere å kjenne hvis du har vært gravid før, nå er jeg i 16 uke å har kjent den godt i noen uker, men den er ikke like hard hele tiden så når den er bløt er det vanskelig. min blir somregel hard på kvelden;-) men tror dette er veldig individuellt altså:-)

Skrevet

jeg fant min i uke 13. et tips er å spørre legen. han måler den. og da kan du jo spørre. min var 13 cm over i uke 14 ca.

Og som pivi sier. ofte er det lettere for flergangs fødende å finne den.

Er selv førstegangs.

Ligg på ryggen. og trykk forsiktig inn og ned så føler du en "kant".

Som sagt spør legen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...