Gå til innhold

Hundeeiere, se hit!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer seriøst å skaffe oss hund. Men er usikker på hvilket kjønn vi skal velge? Hva er liksom greiest å ha med å gjøre? Det vil jo selvsagt være forskjeller fra hund til hund, men er det noen som mener at det ene er bedre enn det andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid hatt tisper, men nå har jeg en hannhund. Jeg synes tispene er enklere å ha med å gjøre, så kommer ikke til å ha hannhund igjen. Tisper har jo løpetid ca 2 ganger i året, men det synes jeg er bedre enn en som sliter hver gang han lukter tisper som har løpetid og vil tisse på hver stolpe. Så min mening er tispe.

Skrevet

Hannhunder beskytter terretoriet sitt, markerer ofte en del og er ofte mer aggressive pga terretoriet. Kastrerte hannhunder er ofte roligere.

Tisper blør i perioder...og da mener jeg BLØR!

Det er forskjellene jeg vet om.

Skrevet

Hannhund=) Min erfaring er at tisper ofte kan være mer stri enn hannhunder, men det kommer jo selvfølgelig an på rasen og gemyttet til hunden.

Skrevet

tisper er roligere, iallefall de jeg har hatt i sammenligning

Skrevet

Takk for svar! Hvor ofte er det tispene blør da? Er det snakk om et par ganger i året, eller er det oftere? Jeg har tenkt mest på tispe jeg da, litt fordi vi da har muligheten å få valper en gang om vi skulle få lyst på det...

Skrevet

Min er aggresiv mot andre hannhunder, så derfor er det veldig sjelden jeg kan ha han løs hvis jeg vet det er andre hannhunder der. Når tispene har løpetid, så får man kjøpt en truse man kan ha på de inne, slik at de ikke blir flekker etter de på gulvet.

Skrevet

Jeg har en border collie hann, og han er veldig rolig og snill, samme type hat tanta mi, og han er å rolig og snill. Jeg hadde mammaen til min en periode, og ho var spinnvill... så min erfaring er hannhund. Men tror det kommer veldig ann på hvordan du oppdrar dem.

Skrevet

Er snakk om max to ganger i året. Er vel ca 9 mnd mellom hver løpetid. De blør i ca 2 uker av gangen.

Skrevet

Rasen jeg her fallt for er Bichon Havanais... Har lest en del om den for å sette meg inn i ting, og har forstått det er en veldig snill og familiekjær hund. Noen som har erfaring med denne rasen?

Skrevet

Mange forskjellige raser kan være helt ulike når dte gjelder kjønn egentlig.

Ville tatt en tur til en veterinær for å høre råd ++

De sitter inne med kunnskapen.

Jeg ville uansett gått for tispe og jeg skal ikke ha noe annet enn schæfer! :o)

Skrevet

Vi har hannhund, labrador. Kommer ikke til å ha noe annet. Han er et enkelt mannfolk som er relativt godt oppdratt. Har fått snusen på damer nå så litt mer ivrig på snusinga er han men lar man dem få lov så har man et problem. Våres er redningshund så vi er mye sammen med andre hunner og min erfaring er at tisper er vanskeligere og striere enn hannhunder. Men det er vel sånn i menneskeverden også kanskje??? ;-)

Skrevet

Jeg har hannhund, har aldri hatt tispe. Nå har jeg en retriever, og det er en ganske myk og lite dominant rase. Ingen større problemer med aggresivitet og dominans fra min hannhund, det vil nok kunne merkes mer på skarpere raser. Husk på at du ikke er sikret null problemer med en tipse, da to tisper som møtes kan bli like sinna på hverandre som to hannhunder. Og husk at det i hundeverdenen er tispene som bestemmer over hannhundene, så de ikke så veldig myke som folk skal ha det til egentlig. + jeg får høre av tispeeiere og oppdrettere at tisper lettere blir "gretne" enn hannhunder, spesielt rundt løpetiden, da humøret svinger mer enn ellers, masse hormoner der, stakkars. Akkurat min hannhund, min rase, takler løpske tisper bra, det går fint å være i samme hus/hage på dagen, men det er verre å sove i samme hus for da piper han natten gjennom fordi han ikke er i samme rom som tispa og kan passe på henne. Men ja, hannhunder tisser på HVER ENESTE busk, tre, stolpe, kasse, kant, gresstrå og tue. Så man må tidlig lære dem at NEI betyr "den der får du ikke lov å tisse på for det er naboens søppelkasse". Det slipper man med tisper. Det blir egentlig en avveining av hva man er ute etter, men stor vekt på hvilken rase du har tenkt å anskaffe. Rase er egentlig mye viktigere enn kjønn, da min venninnes hollandsk gjeterhund tispe er den skarpeste bikkja jeg har sett NOEN gang, mens min hannhund retriever er så myk som smør. Så pass på rasen.

Skrevet

Takk for svar! Lurer på en ting til... Jeg er av den tro at barn har godt av å ha dyr rundt seg. Jeg har alltid hatt kjæledyr da jeg var barn. Men nå har jeg da to barn selv og vurderer å kjøpe valp, hvordan er det egentlig å ha små barn (1 og 4 år) og en liten valp?? Er det enormt stress? Er så mange jeg har pratet med som sier at vi ikke må finne på å få oss hund nå for det er SÅÅÅÅ mye arbeid.... Noen erfaringer/ meninger?

Skrevet

Ser forresten at noen sier at kastrerte hannhunder er roligere, vil bare minne om at det ikke er lov å kastrere hannhunder i Norge uten medisinsk grunn.

Veldig fornøyd med hannhund, vil ikke bytte til tispe, mer irritable de.

Skrevet

Jenta mi er 1,5 år og jeg har bestilt meg en valp nå, så det går hvis du vil. Men du skal ha tid til valpen og gjerne gå på kurs med den og sånn. Barn har bare godt av å vokse opp med dyr, det minsker faren for å få astma og allergier. Føler dere at dere har tid og ork til å ta vare på hunden og gi den det den trenger av kjærlighet, mental trening og gå turer i all slags vær i 12 år fremover, så ser jeg ikke problemet med at dere får en hund nå.

Skrevet

Er vel som regel alltid en grunn til at man kastrerer hannhunder, men jeg skulle ønske at det var lov til å kastrere de selv om det ikke er en medisinsk grunn.

Skrevet

Har små barn selv og ville ikke ha fått valp før ungene er litt større. Vi fikk hund før ungene kom så han var 1 år da førstemann kom. Men vår hund bor ute så da er det ikke sånn stress. Problemet med valper og barn er at dersom barna får bruke valpen som lekekamerat kan du risikere at valpen blir fryktelig stresset. Og dermed kan du få en aggressiv hund til slutt for det kan bli mye negativt fokus. En valp vil feks bite en del når den får tenner. Det kan være litt vanskelig med barn i den fasen. For valpetennene er sylkvasse.

En hund trenger også å få brynt hodet sitt litt så du bør gå på et valpekurs og trene litt basic lydighet. Å få valp er egentlig som å få et spebarn i huset. Så det er mye jobb hvis du vil få en ålreit hund.

Jeg ville ventet litt til ungene er litt større, da kan de ta litt mer ansvar og ta mer del i oppdragelsen av hunden også.

Og velg en rase med robust psyke!

Skrevet

Vel, du må opp om natta med valpen (vent til den piper, ikke ta faste klokkeslett, ellers kan du risikere å få en hund som resten av livet skal ut og tisse kl 5 fordi den er innlært slik), sånn ved 2-3 tida og 5-6 tida første mnd, så en gang om natta en mnd til, ca, hvis jeg ikke husker feil. (Bær den ut, ellers risikerer du en dam halveis til døra) Krever en del oppmerksomhet for å få dem husrene, alltid å ta dem ut minuttet etter mat og soving, og de sover ofte og mye. Utfordrende å få så små barn til å la valpen være så den får sovet nok, og valper kan leke når de egentlig burde sove hvis den ikke får litt tid å roe seg på. Småbarn skjønner kanskje ikke hvorfor valpen biter, og kan nok ha vanskelig for å skjønne at de må "valpehyle" og snu seg bort hver gang valpen biter.

Skrevet

Når kom den regelen??

Kastrerte min hannhund for vel 1 år siden og det var ikke av en medisinsk årsak.

Skrevet

Jeg har ei bichon havanais tispe (+ to andre tisper). Havanais er nok en rase hvor kjønnet ikke spiller så stor rolle. Men det kan være noe i at ei tispe har løpetid to ganger i året, en hannhund året rundt ;) Med det mener jeg at de kan påvirkes av alle tisper i nabolaget som løper. Å få valper om man har lyst er en ting, men om du skal ha en avlshund bør du legge helt andre kriterier til grunn. Du skal ha en god rasetypisk hund, gode linjer, friske linjer osv. Du bør gå på utstilling og følge rasens avlsprogram... I huset her er havanaisen den minst barnevennlige. Hun er den som går unna og helst ikke vil bli herjet med av barna. Ja, et valpekurs er viktig, men et barnekurs hjemme, hvor barna lærer at buret/kurven/rommet eller hva det skulle være er hundens fristed og der har barna INGENTING å gjøre er minst like viktig som vha hunden lærer. Et fristed må de ha. Havanaise er utrolig snille og knyttet til sin eier, og liker ikke være mye alene. Den krever ganske mye arbeid med pelsstell, så om den ikke krever så mange timer i trim som mange andre raser, er det fortsatt tidkrevende å ha hund. Men er hund en av dine lidenskaper har du jo alltids tid :) Jeg har tre hunder og to barn, og tingene jeg gjør med de 5 "barna" mine er det jeg liker drive med :)

Skrevet

Vet ikke om det er en lov, men man må vel alltid ha en grunn til å kastrere. Jeg har det, og vurderer sterkt å kastrere min. Merket du mye forskjell på din?

Skrevet

Det beste er hvis man prøver å lære valpen at man tisser ikke om natta, og man trenger ikke å gå ut med valpen mange måneder som hun over meg skriver.

Skrevet

Kastrerte min fordi han stakk så mye av og var så agressiv på andre hunder, men dyrlegen spurte aldri hvorfor.

Merket en del forskjell, men det tok 6 mnd. han var nok litt for gammel når jeg kastrerte ham, men det var ett siste desperat forsøk på å beholde ham i hus.. Desverre så var det ikke godt nok.

Skrevet

Hvor gammel var han? Min er snart 3 år, og han er hannhundaggresiv og så tærer det fælt på han når tisper rundt her har løpetid. Da hverken spiser han eller noe. Og nå som vi ganske sikkert får en tispevalp her, så blir ikke det helt rettferdig mot han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...