Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Jeg har tydeligvis årer som er vanskelige å finne har jeg funnet ut. De banker og prikker, ber meg stramme og slakke hånda, strammer båndet på overarmen og banker igjen. På ene armen og andre armen. "Jeg kjenner noe her, men kjenner ikke hvilken vei den går" sa dama i dag, på 1. svangerskapskontroll... Hva er det som gjør at de er så vanskelige å finne? Er det bare det at jeg har blitt feit (ikke kjempefeit men for høy bmi i det minste)? Og den armen som funket best (endte med å ta litt fra begge to) gjør nå vondt når jeg bøyer den. Hva er det som gjør det? Antar at det har noe med levret blod i "hullet" å gjøre, men er det vondt på utsiden eller innsiden av åren? Mye man skal fundere på...
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Tja, noen er bare vanskelige å stikke. Noen har blodårer som ligger langt inni som man ikke kan se. Noen har jo svære pølser som ligger utenpå. Det har litt med muskler og fett å gjøre også. Men en rutinert blodprøvetaker skal klare å stikke på årer man ikke ser men kjenner. Hvis hun som skulle stikke deg ikke visste hvilken vei den gikk så hørtes ikke hun helt rutinert ut. Jeg har jobbet som bioingeniør og har tatt mange tusen blodprøver og noen er bare vanskelige. Av og til så kan det hjelpe om du går litt raskt før du skal ta blodprøve sånn at du får opp trykket litt og blir litt varm. Og er du litt engstelig så trekker jo blodårene seg inn i kroppen så da blir det enda verre. At du får vondt etterpå kan tyde på at hun har knotet litt før hun traff. Da blir det en blodutredelse med koagulert blod som gjør at det blir litt stramt. Men det går over!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 12. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. august 2008 Thanks ) Hun var ganske ung (og snuppa mi har skremt vettet av henne før da det var snakk om å skifte bandasje på en nysydd finger, hehe), men hun fikk det til til slutt. Virket som om største problemet var å kjenne dem, ja. Men nå så jeg jaffal ca hvor de stakk så kan jeg jo prøve å huske det til neste gang (for de flytter ikke på seg, regner jeg med). Hun var søt da (nå henger jeg henne ikke ut for jeg syns hun var veldig søt); "velkommen til førstegangstimen!"... for så å si litt senere "vet du hva det blir (kjønn)?" Hehe - hun tok det i seg da )
hit og dit Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Som anatomilæraren min sa: arterier (bkodårene fra hjertet): er som mannfolk, veldig forutsigbare og like vener (blodårene til hjertet, og årene ein tar prøver fra): er som kvinnfolk, kjem i alle former, er veldig utforutsigbare og nesten ingen er like..... =D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå