Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Hvorfor skriver du ikke ei bok om hjemmefødsler? Du må da være et hav av informasjon å ta av. Skriv ivei!
Miss Misantrop Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Heier på den jeg. Regn med at jeg kjøper den.
Sånn kan det gå Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Har ikke hatt en eneste "standard" hjemmefødsel med jordmor jeg da, så da blir det vel begrenset hvor interessant mine erfaringer blir for andre. Ser liksom ikke for meg at min type hjemmefødsel vil "ta av" med det første. ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Det kan så være, men det kan jo hende at grunnen til det er at ingen tør. Meeen, hvis det fantes ei bok på markedet, skrevet av ei norsk dame, så kan det hende flere gjør det?
Miss Misantrop Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Jepp, helt enig anni 1726. Da vil flere ha et reelt valg. Man blir lett bare skjøvet inn i en rekke som annet krøtter når man ikke har sett klart hva andre gjør.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 Kanskje du kan være en sånn fødselshjelper ved siden av jobben din, Oktaviastar. ;-) Det finnes tusen bøker om svangerskap og fødsler, men forsvinnende lite om hjemmefødsler og ufarliggjøring av fødsel. Fødsler er blitt så institusjonert (hvis det er et ord) at det er ikke rart spesielt førstegangs gruer seg til hele pakken. En fødsel er naturlig, og selv om det trengs KS i noen få tilfeller, går det bra de fleste ganger. Og hjemmefødsler skjer jo på hver eneste bondegård i fjøset omtrent daglig i hele landet. Så hvorfor skal vi damene være så mye svakere?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 Damene i menneskeform har nok mye tøffere fødsler enn dyr. Hodet til en menneskebaby er mye større i forhold til moren blant annet. Av fødsler hos pattedyr er en fødsel hos mennesket mye mer risikabelt enn hos dyr.
Gjest Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Hadde jeg forsøkt meg på å føde noen av barna mine hjemme hadde anteglig barn 1 og 3 blitt hardt skadd eller dødd og jeg hadde muligens dødd selv etter nr 2 og evt da om jeg hadde overlevd, så kanskje med nr 3... I første svangerskap var det jo greit nok at jeg måtte føde på sykehus fordi jeg hadde svk.forgiftning og dermed hadde et risikosvangerksap og en såkaldt risikofødsel. Men med begge de to andre barna hadde jeg helt normale svangerskap og kunne ha valgt å føde hjemme, men med 1,5 time til sykehuset og det som skjedde etter/underveis er jeg veldig glad jeg ikke valgte dette for å si det mildt...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 Selvfølgelig er det naturlig å føde. Er naturlig å dø også! Betyr ikke at jeg sitter hjemme og møter døden om jeg kan unngå den.
Gjest Skrevet 12. august 2008 #11 Skrevet 12. august 2008 Poenget mitt var bare at såklart er det naturlig å føde, men noen ganger kan det oppstå helt uventede situasjoner som kompliserer fødselen eller tiden rett etterpå (f.eks plutselig styrbløding som jeg hadde etter nr 2) hvor man kan risikere både eget og barnets liv uten å ha en erfaren jordmor tilstede eller være på et sykehus, eller i hvertfall nærmt nok et. Hvor trygg man er på at alt vil gå bra må være noe hver og en vurderer, jeg er bare glad jeg ikke vurderte det siden jeg nok har vært lit uheldig sånn sett, for fødslene mine hadde ikke endt bra uten erfaren jordmor og nødvendig sykehusutstyr tilgjengelig. Det var faktisk veldig mange som døde under fødsel i "gamle dager", utenom barseldød var dette en av de mest vanlige dødsårsakene til kvinner, og også langt flere spedbarn døde. Men med god hygiene, en dyktig ordmor/fødselshjelper i et normalt svangerskap er nok hjemmefødsel noe veldig positivt! :-)
Miss Misantrop Skrevet 12. august 2008 #12 Skrevet 12. august 2008 Altså, jeg skal ha keisersnitt. Det er fordi jeg ikke vil ha noe som helst vondter og plager når babyen kommer ut. Jeg er feig. Men når det er sagt har jeg da lest statistikk som sier at friske damer har mindre sansynlighet for skader ved hjemmefødsel enn sykehusfødsel pga bakterier. Dessuten syntes jeg det er godt å lese om naturlige ting, tenker at hvis uhellet først skulle være ute og jeg skulle komme til å føde normalt vil kroppen min klare det helt fint. Også uten jordmor. Ble liksom så oppstemt av å lese om barn som lekte i naborommet, far som ikke bare satt ved hodet, men faktisk måtte hjelpe mor med fødsel. Jeg kommer fra en familie med lite småbruk. Og har derfor sett en masse dyrefødseler. Men har liksom ikke før jeg leste disse historiene hatt noe særlig tiltro til egen kropp. Vil så gjerne at flere en meg skal få se gjennom en erfarens kvinnes opplevelser at det er mulig hvis man ønsker å gå egne veier. Så en bok om temaet hadde jeg sett på som en riktig så fin kulturberikelse. Og ja kvinner dør i barsel, får totalruptur og annet djevelskap.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #13 Skrevet 12. august 2008 Håper du er obs på at et keisernsitt slett ikke alltid er smertefritt slik at du ikke får sjokk dersom du tror det er helt uten vondter. Er også mange som har mye smerter etterpå, får infeksjoner i operasjonssåret osv, så tenkt deg om to ganger før du bestemmer deg helt sikkert. Keisersnitt er slett ikke alltid den enkleste utvei...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #14 Skrevet 12. august 2008 Om du svever i den villfarelsen at et ks ikke innebærer noe som helst av vondter og plager vil du nok bli mektig skuffet. Tiden etter et ks er langt verre enn etter en vaginal fødsel.
Miss Misantrop Skrevet 12. august 2008 #15 Skrevet 12. august 2008 Nå er det ikke veldig lenge til poden skal ut, så vær så snill å ikke sprekk min lille boble. Babyen skal ut med ziplock!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 Du har verdens beste naturlige ziplock der nede som er spesielt laget for dette bruk.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #17 Skrevet 12. august 2008 Vil du heller få sjokk da? KS er risikofylt, det er ikke alltid bedøvelsen virker som den skal, noen ganger kan selv de flinkeste kirurger skjære feil og snitte litt i urinblæren, man kjenner godt at de tar hendene inn og henter ut babyen osv. Og i stede for å ha intense smerter i noen timer og så ingenting etterpå, så har man heller vondtene etterpå når man skal ta seg av en liten baby. Jeg skjønner ikke helt hva som får noen førstegangs til å velge dette jeg, men så klart, man skal ikke forstå alt.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #18 Skrevet 12. august 2008 Når begynte dette å handle om deg, Alva..?
Gjest Skrevet 12. august 2008 #19 Skrevet 12. august 2008 Det gjorde ikke det, men jeg blir litt irritert når noen gir uttrykk for at alle friske gravide burde velge å føde hjemme, ellers er de pingler eller vi er så "unaturlige" (som en anonym over her gjorde) så jeg prøvde, ved å bruke meg selv som eksempel, å vise at det er ikke alltid det går så bra og naturlig at det er trygt å føde hjemme heller. Var i grunnen ikke værre enn det :-) Synes Oktaviaster virker som en flott kvinne og synes det er veldig fint at hun har hatt sine fødsler slik hun ville ha dem, men ville også som nevnt belyse litt at det er ikke alltid alt er så normalt og i orden som det later til å være og derfor også kan være litt risikabelt.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #20 Skrevet 12. august 2008 Dette er ikke måten å føde på for folk flest! Nå er det lenge siden jeg har lest historiene til Oktaviastar, men hvis jeg ikke husker feil, så var det først ved 5. fødsel hun valgte å føde hjemme og noe av årsaken var at hun har lang vei til sykehuset og fødselene hennes hadde vært veldig korte. Det er selvfølgelig en risiko for alle å føde hjemme og spesielt uten jordmor som kan litt mer enn vi andre kan, sånn at hun kan gjøre noe ved noen komplikasjoner, men hvis noen skal gjøre det, så er det hvertfall en fordel å ha vært gjennom mange fødsler før, sånn at man vet hvordan man takler smerten og vet hvordan en normal fødsel skal være. Nå er ikke to fødsler like uansett, men for en førstegangsfødende som ikke engang aner hvordan man vil takle smertene, tror jeg ikke dette er en god løsning. Har hørt historier om førstegangsfødende som har vært helt klar for hjemmefødsler, med jordmor, og til og med har leid "balje" for å kunne føde i vann, som i det riene har begynt fortvilet har ropt at de vil på sykehuset for å få epidural. Man kan jo også føde naturlig på sykehus og ha hjelp av jordmor og mulighet for legehjelp osv ved behov. Og for å ha sagt det; veldig imponert over far som hjelper til og barna i rommet ved siden av jeg også! Skjønner hvorfor dette har vært riktig løsninig for oktaviastar, men de færreste av oss hadde taklet det like bra. Jeg hadde ikke taklet det på noen måte!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #21 Skrevet 12. august 2008 Har lyst til å slenge meg på i denne tråden og være enig med Alva. Jeg har lest fødselshistoriene Oktaviastar la ut, og de var kjempeflotte. Likevel er det en realitet at uforutsette ting kan skje under fødsel. Selv om det alltid er en risiko for at man blir truffet av lynet/kveles av en pølsebit/blir påkjørt av en moped/kræsjer med bil/ etc. betyr det ikke at man trenger ta sjanser under fødsler. Ta en tur innom digitalarkivet.no, finn fram en gammel kirkebok (finn en hvor skrifta er leselig), tell selv hvor mange kvinner og spedbarn som står oppført som "død i barselseng" - mot 2-5 årlig i Norge idag. Hjemmefødsler er sikkert flotte, men hvorfor stikke under en stol at man velger bort det sikkerhetsnettet som en fødeavdeling er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå