Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 jeg har gått frsiør i sverige og var ferdig som lærling i maj i fjor. men har ikke tagit fagprøven enda...vil de si at jeg er fagarbeidere uten fagprøve? noen som vet vem jeg ska kontakta om dette for min sjef mener ikke at jeg er fagarbeidere uten fagprøve. noen link der jeg kan se lønner for lærlinger og fagarbeidere og?
Ausgustbarn Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Heia, svarer bare fordi ingen andre har svart. Er ikke frisør, og har ikke personlig kjennskap til yrkesutdanninger, men det høres rimelig opplagt ut at ikke du er fagarbeider uten å ha tatt og bestått fagprøven... På samme måte som man ikke er ferdig utdannet uten å ha bestått alle eksamener... Men som sagt, har aldri vært lærling personlig... Lønn, rettigheter mm kan du nok finne gjennom interesseforeninger/organisasjoner for yrket ditt, evt under LO. Lykke til!!
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 jeg undrer bare når man er fagarbeidere uten fagbrev? om ikke jeg er det når jeg er ferdig ut lært men ikke har mitt fagprøve når er jeg egentligen det då? du kan jo ikke vara fagarbeider uten fagprøve om du har tagit fagprøven... eller? jeg er forvirrad?
mockis me Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 Hei =) Er frisør og når du har fullført læretiden din men ikke tatt svennebrevet er du frisør uten fagbrev/fagarbeider uten fagbrev.Dette er jeg veldig sikker på.Sjekk på arbeidstilsynet hvis sjefen er usikker.Du skal ha ca 10 kr mindre pr time enn en med fagbrev.Er ikke sikker på satsene men det er noe sånt.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 I frisørfaget heter det Frisøransatt uten svennebrev: Her er en gammel overenskomst... http://64.233.183.104/search?q=cache:UwN3PHa6CqoJ:coreweb.nhosp.no/hbl.no/html/files/Frisoeroverenskomst_06.doc+fris%C3%B8r+l%C3%B8nn+2008&hl=no&ct=clnk&cd=6
*2sesser*nå1blå<3 Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 hei:)er også frisør..jeg mener også at når du er ferdig med lærlingetiden er du faglært/frisør uten svennebrev..du kan jo gå i flere år uten å gå opp til et svennebrev ev.stryke...å da er du heller ikke lærling lenger så du skal opp i lønn også og det er ikke såå store forskjellen fra hva du tjener som svenn..dette er hværtfall de reglene jeg har jobbet etter.du kan også ringe fagforbundet for spørsmål:)
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 9.8 Ansatte som har gjennomført VK-2 frisørlinje men ikke har bestått svenneprøve, lønnes etter utdanningsløp 4. (4 år) 9.9 Alle ansatte som har 5 års praksis i frisørfaget, skal lønnes som frisører med- eller uten svennebrev. Kopiert fra den linken jeg limte inn oppfor her.
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 jeg var ferdig med læretiden i maj 07 og jeg har fortsatt samme lønn 1 år senere. min lærlinge lønn har varit på ca. 8000 utbetalt i månaden så er de stor forskjell på lønningerne som lærling og fagarb. uten fagprøve? jeg får sjekke opp i dette... men uansett så har jeg ikke fått den lønningen jeg ska ha i 1 års tid...de er mye penger.
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 13. august 2008 #11 Skrevet 13. august 2008 har pratat med fagforbundet nå og de sa at jeg var fagarb. uten fagprøve men at jeg skulle skrive et brev til nikita og forklare at jeg har feil lønn... hva skriver jeg då? hur skriver jeg et sånnt brev? jeg er ikke så flink med sånne ting som dette. har lite erfaring i arbeidslivet. hvor sender jeg brevet?(selfølgeli nikita) men de er jo sikkert noe særligt sted jeg ska sende det? eller? håper virkeligen at noen kan hjelpe meg..=)
*2sesser*nå1blå<3 Skrevet 13. august 2008 #12 Skrevet 13. august 2008 jeg jobbet i nikita,skulle begynne på mitt 7.år.der hvor jeg jobbet praktiserte vi med lønn som fagarbeider uten svennebrev.men at man måtte huske på en del ting selv,er ikke alle dagligeledere som er like flink å henge med...jeg ville ringt hovedkontoret selv og spurt etter lønnsansvarlig(husker ikke navnet)og ev.personalsjefen,Oddhild,heter hun.for å få gjennomgå kontrakten din,for dette er jo strengt tatt noe de vet i utgangspunktet!Det står bla.i lønnsoversikten demes i personalpermen at det er slik det gjøres!!!!så i bestefall kan du få en god etterbetaling:)vær bare litt bestemt på at de har gjort feil,for ikke bestandig de er like flinke å innrømme det selv...lykke til:)
Villemo&Pjokken Skrevet 13. august 2008 #13 Skrevet 13. august 2008 er frisør jeg også. såvidt jeg vet har de lov å gi deg mindre lønn enn en som har svennebrev. MEN du er ikke lærling så du skal ikke ha lærlingelønn men mere. Bare så synd det er ett så utrolig dårlig betalt yrke.. =/ Ikke rart mange omskolerer seg når tariffen er så lav som den er...
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 13. august 2008 #14 Skrevet 13. august 2008 Ble ikke overrasker over at det er Nikita som er arbeidsgiveren din. De har ikke noe bra rykte akkuratt.. Stå på og krev etterbetalt det du skulle hatt!!!!
Villemo&Pjokken Skrevet 13. august 2008 #15 Skrevet 13. august 2008 enig med Dumle. Rådfør deg på nav, de er jo der for å hjelpe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå