Gjest Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Vi har sagt til gutten vår på 5,5 år at når det regner ute, så skal han ta på seg genser, og ikke gå rundt ute i t-skjorta. Han blir fort syk, og vi vil jo selvfølgelig ikke at det skal skje. Vi vil jo helst at han skal ta på seg regnjakke også, men det er ikke så lett når ingen av de andre barna tar det på seg. I barnehagen var det annerledes, for der passet de voksne på at barna tok på seg klær etter vær. Nå virker det som de må passe på selv, og det fungerer jo ikke for en gutt som ikke engang har fyllt 6. I dag skulle de på skogtur, og jeg tenkte det var best å ha gummistøvler på, men da det var strålende sol da jeg leverte gutten på SFO, så var det ikke lett å putte gummistøvler på han. Så da spurte jeg rett og slett de voksne der borte hva de kom til å gjøre, om de kom til å be barna ta på seg gummistøvler når de skulle avgårde. Og det sa de at de skulle. Så da regner jeg med at de gjorde det. I går da mannen min hentet guttungen, så var han ute i bare t-skjorte, selv om det regna, og det var en annen litt større gutt som gikk i bar overkropp. Er det ingen som følger med hva ungene driver med? Jeg begynner jo å lure da.... Hvor mye ansvar har egentlig de som jobber på SFO? Passer de egentlig på barna, eller må barna klare seg selv? En 6-åring kan ikke alltid passe på seg selv. Det er jo derfor vi har han på SFO når vi må jobbe.
Håperpåønskebaby Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 En assistent i SFO har samme ansvar som en assistent i barnehage.. En 6-åring trenger hjelp og veiledning, og det skal de ansatte i SFO gi!
Supha Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Synes du skal ta det opp med lederen der jeg. Du må kunne forlange at de gjør en jobb på SFO og ikke bare sitter på ræva og lar barna seile sin egen sjø. HELT enig med deg at barn på den alderen ikke kan ta ansvar for egen påkledning. Hvis de kunne det hadde vi jo ikke trengt SFO!
Gjest Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Babygirl: Det virker ikke som de gir noe hjelp og veiledning på denne SFO'en hvertfall. Har en kamerat med en datter på 7,5 som går på samme skole, og han sier at de har kjefta på damene på SFO flere ganger, for de har nemlig funnet på å sende jenta hjem når venninna hennes gikk hjem, fordi de regna med at moren var hjemme, i og med at hun er i permisjon. Det går jo ikke an!!!
Gjest Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 NETTOPP, Supha! Vi betaler masse penger for dette her, og det er da ikke bare et oppbevaringssted for barna, eller...? Leste om akkurat dette her i lokalavisa i dag. Var noen "nybegynner"-foreldre som mente det virket som et oppbevaringssted. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg.....vente til gutten blir syk, eller ta det opp nå...? Selv om det er sol ute om dagen, så er det ikke alltid varmt i lufta nå. Og det skjønner ikke barna. De syns det er varmt. Og da kler de av seg....
Håperpåønskebaby Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 Gå sammen med flere foreldre og skriv et klagebrev til rektor ved denne skolen, det bør da kunne skje endringer! De ansatte er der for barnas del, ikke for sin egen..
Gjest Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 Skolen har jo ikke begynt engang......også er det sånn som dette allerede. Hva når de begynner på skolen da. Hvem har ansvaret når barna skal ut og leke i friminuttet da? Er det noen som passer på at de kler skikkelig på seg da eller? Klagebrev til skolen er jo en idé, men kanskje vente til skolen har begynt. Begynner neste mandag.
Supha Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 Ta det opp jo før jo heller. De plikter faktisk å levere en tjeneste som har innhold. Jeg hadde samme følelsen med eldstemann. Han var ofte kald og våt når jeg hentet han. De ante mange ganger i ikke hvor han befant seg en gang. Han mistrivdes veldig og når han var åtte år ville han ikke dit mer. Så han klarte seg selv hjemme et par tre timer etter skolen. Han var en fornuftig gutt så det gikk kjempefint. Jeg følte også at jeg betalte for nærmest ingenting. Som du sier: en OPPBEVARINGSPLASS!
Gjest Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Gutten vår stortrives. Da jeg hentet han tidlig en dag forrige uke, så kjedet han seg bare, og da fikk han lov til å gå tilbake til skolen (et bare et steinkast fra hagen vår) og leke videre. Jeg passet selvfølgelig på ved å stikke bortom 5-6 ganger. Så fra nå av henter jeg han senere, selv om jeg er hjemme tidlig. Han liker seg der - heldigvis! Men ja, får vel ta det opp med dem når det passer seg sånn. Skal bort og hente han snart, så vi får se hvordan han er kledd nå da. Også spent på hvordan det gikk på skogturen. De skulle padle i kano bl.a. Hjelpes!
Gjest Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 Var og hentet gutten vår istad, og da gikk han rundt ute med kliss våt bukse. Han påstod at han hadde falt i vannet på skogturen. Og da ble jeg en smule irritert. For det første hadde jeg sagt til han tre ganger + vist han at jeg la en ekstra bukse i sekken hans, så han kunne ha skiftet, og for det andre, så burde jo damene på SFO ha bedt han om å skifte. Jeg gikk inn og spurte hun lederen som var der, og da så hun ut som et spørsmålstegn, for hun hadde ikke sett at gutten var våt. Påstod at hun selv hadde hjulpet dem ut av båtene, og at ingen hadde falt i vannet. Etterhvert fant vi ut at han faktisk hadde hatt et lite (stort) uhell i buksa og sikkert ikke turt å si ifra. Men syns likevel det er litt sløvt av de ansatte å ikke oppdage det. Merker at etter kun en uke, så liker jeg ikke SFO.
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 12. august 2008 #11 Skrevet 12. august 2008 Jeg har min sønn i sfo og han er like gammel som din! Vet jo ikke hvem sfo eller hvor du bor men på den skolen min sønn er så er jeg fornøyd så langt.... Vi bor i Sarpsborg og min sønn har astma og allergi. og på sfo så har jeg fortalt de hva de skulle gjøre ved evt astma anfall. hun jeg fortalte til skulle gi beskjed videre til alle andre. det har de fått. har spurt. Men er enig med deg. og de andre her, at de som jobber på sfo må ta et ansvar for barna og passe på de. selv om de begynner på skole så kan de ikke passe på seg selv! En assistent på sfo er lik en assistent i barnehage. en førskolelærer på sfo har et like stort ansvar der som i en barnehage. Og når vi betaler så mye for en sfo så må vi kunne ha noe å si! Ta det opp på et møte med skolen, hvor dere innkaller til møte med foreldre og ledelsen!
Gjest Skrevet 12. august 2008 #12 Skrevet 12. august 2008 Vi bor i Drammen. Mange skoler her, og jeg hører folk som er fornøyd med SFO enkelte steder, men ikke andre steder. Som jeg skrev i ett av innleggene over her, så har jeg en kamerat med en datter på 7,5 år. Hun ble sendt hjem av SFO-damene samtidig som venninna dro hjem, fordi hun visste at moren var i permisjon, og antok dermed at hun var hjemme. Helt utrolig! Det er ikke å ta ansvar i alle fall!
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 12. august 2008 #13 Skrevet 12. august 2008 Hadde de på sfo sendt hjem sønn min fordi jeg er hjemme så tror jeg at jeg hadde klikket i vater... koblett inn ledelsen og aviser og muligens gått så langt at jeg hadde anmeldt de som hadde ansvare der. Det er ikke lov å sende hjem barn fra sfo uten tilatelse fra foreldrene selv, eller at de skal være med noen hjem! Man kan ringe å si at han kan gå hjem men ikke uten foreldrene sitt samtykke! Er helt utrolig at de får lov til å forsette.. Men ta det opp! og får med flere foreldre som har opplevd det samme! sett inn i avisen eller noe
Gjest Skrevet 12. august 2008 #14 Skrevet 12. august 2008 Tenkte å se an ut uka. Kjenner ingen andre foreldre, og jeg leverer såpass sent på SFO, siden jeg er delvis sykmeldt, at det ikke er noen andre foreldre der da. Dette med dattern til kameraten min.... De hadde gitt tillatelse én gang til sende henne hjem når venninna gikk, og da regnet de visst med at det gjaldt denne gangen også. Moren hadde kjefta dem huden full. Skjer noe sånt med gutten vår, så blir det bråk. Vi bor bare 100 m fra skolen, så det kan godt hende de er i stand til noe sånt. Antagelig kommer jeg til å gi beskjed om at dersom klokka blir 16.30, og jeg fortsatt ikke har rukket å hente grunnet forsinkelser i trafikk eller på jobb, så kan de sende han hjem, også kan han vente i hagen de to minuttene det tar for meg å komme hjem. Men da skal det være strenge regler og retningslinjer for gutten også. Han vet at hvis han ikke gjør som vi sier når det gjelder sånne ting, så får han ikke lov til det igjen. Følger han reglene, så er han til å stole på, og da får han lov igjen og igjen. Men dette var litt utenom temaet...... Vi får ta opp saken med SFO etterhvert.....
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 12. august 2008 #15 Skrevet 12. august 2008 Hei Ut i fra lokalavisa om sfo og skogtur i dag med kano, regner jeg med at du ikke bor så langt unna meg. Min datter på var også på eiksetra i dag (med 300 andre barn!) Er fryktelig nysgjerrig på hvilken sfo det er snakk om...
Lucien Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 Hei! Jeg har selv jobbet ved SFO på flere skoler mens jeg var i privatskole, og vi fikk beskjed med det samme vi begynte der at barna var vårt ansvar mens de var der. Selvfølgelig skal de passe på at barna deres ikke går ute i bar overkropp eller i bare t-skjorte når det regner! Så lenge dere har klær liggende som han skal ha på seg til andre værforhold og litt skifte, syntes jeg det var uhørt at han gikk ute uten genser eller jakke på seg! Snakk med rektor er mitt tips. De SKAL faktisk ikke bare overlate en 6åring til seg selv! Det er utrolig hvor mye morsomt de kan rote seg bort i uten oppsyn, men det er ikke alltid like trygt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå