Gjest Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 var på ul i dag for å sjekka at han låg rett vei..jm sa i går at d var hu nesten helt sikker på,men jeg kunne få en time for sikkerhetsskyld.. joda..d viser seg at rakkeren ligger med hodet opp!!! å jeg er 37+5 i dag..jeg har helt angst for å føde fra før..har liksom ikke gått opp for meg at jeg skal føde før nå ,derfor har jeg tatt d med ro..men nå når jeg fikk høre at jeg måtte innstille meg på setefødsel ,ja da knakk d helt for meg..de begynnte å snakke om epidural (noe som jeg får heeeelt angst bare de nevner at noe langt spisst skal inn i MIN rygg) å ks..d får jeg hvertfall angst av..herregud..hvor skal dette ende.. har fått meg en skikkelig knekk..de vil ikke la meg gå over tiden hvis han ikke har snudd seg etter 2 uker ,da skal de ta vannet.. han har ennå go plass her inne sa de,å hanvar 3200 g..så han kunne ennå snu seg..meeen d begynner jo å haste nå da.. skal til akupunktur på tor for å se om hu kan snu han med å sette noen nåler..så d er mitt siste håp.. noen som har født setefødsel før? herregud jeg ble så dårlig på sykehuset etter den beskjeden at jeg kunne ikke komme meg fortere ut derfra..gikk meg vill og av alle ting.. så jeg følte jeg holdt på å kvelest .. nei dette må fordøyest..
*min lille sin!* Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 men kjære vene da... gir deg en klem *husk at alt går bra til slutt* klemz
MammaKos Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Uffamei.. Ikke no gøy å få angst.. Et lite tips er at jeg hørte at noen bestemte yoga-øvelser kan å babien til å snu seg - du kan jo ringe et yogasenter som har gravide-yoga å høre..?? Er jo verdt et forsøk.. Lykke til!!!
sonnenschein Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Stakkars deg, skjønner at du fikk deg en knekk! Men dette går nok bra ser du, de er jo så flinke og kanskje snur han seg tidsnok. Krysser fingrene for deg jeg :-) Klem, klem
konemor med gutt+spire:) Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 i dag er du ikke alene om å ha det helt jævlig føler sånn med deg. jeg bare gråter og gråter etter at de ikke tar meg på alvor på sykehuset i dag og sender meg hjem med piller jeg vet ikke fungerer for har brukt de før og dessuten så så fikk jeg mot noe jeg ikke en gang er plaget med. søvnvansker! grunnen til det er fordi jeg har så vondt ikke det at keg ikke hadde fått det til om jeg hadde hatt muligheten til det. jm sa jeg kunne få bli innlagt frem til termikn menst legen bare lo av meg! er så lei nå!
Zupermam Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 hei! jeg har ikke erfaring med setefødsel, men jeg anbefaler iallefall epidural! Jeg neket kirurgen min å sette epidural da jeg måtte operere et kne for et par år siden, men da jeg var i fødsel sist, krevde jeg det:) hehe. Først får du en bedøvelse, satt med en liten sprøyte, så du kjenner ikke at de setter selve epiduralen. Men den gjør at smertene blir helt levelige, og jeg fødte en sønn på 5100 gram, som førstegangsfødende. Ble ikke skremt, og hodet hans var vel på størrelse med rompa til ditt barn , hihi:) Det kommer til å gå såå bra, de er så flinke atte. Og si ja til epidural! Lykketil!
Sørlandsjente1 Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 Åh herregud så ille!!! Tenker virkelig på deg! Gikk skikkelig på trynet i dag selv... Var på kontroll for en mnd siden, og ble da enig med legen at siden jeg revnet så mye sist, skulle jeg få keisersnitt hvis babyen var over 4 kg denne gangen. I dag hadde han lest rapporten fra sist og konstaterte at siden den innerste muskelen ikke ble revet over sist, (noe han trodde ved forrige kontroll), kunne han ikke forsvare et keisersnitt denne gangen allikevel- til tross for at ungen kommer til å veie 4,5kg denne gangen!! Han kunne like gjerne ha dratt til meg på trynet. Skal på ny UL om en uke, så får vi se..... Men du.... har en venninne som har 3 barn. Nr. 1 lå feil vei, og hun hadde kjempeangst akkurat som deg. Hun beskriver den første fødselen som den desidert beste!! Hun fikk epidural tidlig og en jordmor som virkelig tok angsten hennes på alvor. Krev å bli hørt, og be om smertestillende! MASSE LYKKE TIL!
WildPrincess Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 Jeg leste i går kveld et avsnitt i boka "På vei" til Gro Nylader om setefødsel... og etter å ha lest dette så roet jeg meg veldig ang. skrekk scenarioene jeg hadde i fohold til setefødsel. Kjøp boka, lån av ei veninne eller finn den på biblioteket. (Står om dette ganske langt bak i boka). Setefødsel slik hun sbekriver det er noe heeeelt annet en det jeg så for meg i mitt hodet ihvertfall
student med mage Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 kjære deg. skjønner godt at du fikk dånedimpen og helt hetta når du var der inne, men vi mennesker har som regel en evne til å tenke klart når det største sjokket eller skuffelsen har lagt seg. du får bare ta tiden til hjelp, også får vi håpe at babyen ombestemmer seg at hode ned er best;) Hvis ikke får du holde hodet kaldt og tenke på at det er maange som opplever setefødsel og at det går bare godt! Krysser fingrene for deg, og håper uansett utfall at du får en fin fødsel, alt er glemt når babyen kommer ut vettu;) Sor klem sendes herved.
Mama B Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 Hei, føler veldig med deg.. Jeg frykter at han ikke kommer til å snu seg her heller. Og for å være helt ærlig har jeg heller ikke lyst til å føde i sete som 1. gangs. Når det er sagt så får man jo epidural tidlig, og det går som regel veldig bra!!! :-)
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 12. august 2008 #11 Skrevet 12. august 2008 Stooor klem til deg! Opplevere litt av det samme som deg....Var på omvisning på føden i går, og der blei det tilfeldigvis oppdaga at babyen vår oxo ligg i seteleie!!! Dumme meg trudde at den hadde lagt seg riktig sidan den har lagt sånn lenge no, minst 2mnd.... På det lokale sjukehuset tar dei ikkje imot setefødsler, så da blir det enten å bli sendt langt herifra eller KS! Eg blir vurdert til snuing snart, men det klarer dei i kun 50% av tilfella. Huff... alt har gått knirkefritt til no, så dette var uvant.... vi får berre tenke på at vi uansett er i trygge hender og det viktigaste er at babyen kjem ut frisk og rask! Har forretsen høyrt om mange setefødsler som har gått ganske greit, tenkte berre å nevne det liksom..... Lykke til da! Krysser fingree for at babyene våres greier å snu seg i tide!!!!!!
Tutta73 Skrevet 12. august 2008 #12 Skrevet 12. august 2008 Uff, jeg føler med deg. Skal til samme undersøkelse på UL i morgen.. Jeg er sikker på at det kommer til å gå bra med deg ) De vet hva de driver med heldigvis. Selv har jeg også begynt å tenke på at jeg faktisk skal føde, og det kommer litt kipe følelser i forbindelse med at jeg hadde en tøff fødsel sist. Tenker veldig mye på det, men jeg tror kunsten er å tenke positivt (selv om det IKKE er lett, og jeg er i samme båt som deg..)
Lizz27 Skrevet 12. august 2008 #13 Skrevet 12. august 2008 Hei. Har nettopp en venninne som tok keisersnitt fordi babyen lå med rumpa ned. Snakk med legen din og forklar at du er så redd som du er. Det ordner seg nok skal du se. Stor klem
Gjest Skrevet 12. august 2008 #14 Skrevet 12. august 2008 åååå tusen takk for fine ord jenter..dette var god lesning altså.. godt å få noen oppmuntrende ord.. men den epiduralen..huff..er så redd for å miste kontrollen over egen kropp..å plutselig ikke kjenne følelsen i beina?er d sånn d er?at en blir helt lam?
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 12. august 2008 #15 Skrevet 12. august 2008 Nei huff så kjedelig! Håper du finner noe som kan hjelpe med å snu ham. Ikke noe gøy å bruke de siste dagene/ukene på å grue seg. Lykke lykke til!
Modo Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 hei. nei d trenger ikke å være sånn. jeg hadde epidural under min fødsel og det var helt fantastisk. den tok bort all smerte, men alikevel hadde jeg full følelse og kunne være oppe å gå........ :-)
Gjest Skrevet 12. august 2008 #17 Skrevet 12. august 2008 modo:men d stikket i ryggen da..er ikke d veldig vondt? ser for meg at d svir å skikkelig vondt jeg så reagerer bare akupunktøren setter nål i ryggen min..å den er jo liten
Gjest Skrevet 12. august 2008 #18 Skrevet 12. august 2008 Hei på deg! Dette er ikke det værste som kan skje... faktisk. Men jeg forstår at du får helt panikk og at dette var dumt. Dette kan du faktisk klare kjempe fint. Eller rettere sagt, dette klarer kroppen din! (Regner med at det automatisk blir ks hvis bekkenet ditt ikke er stort nok, noe som blir vurdert) Kjempe viktig at du bruker de neste dagene og uke til å forberede deg mentalt og sette deg inn i hvordan du vil takle dette. Jo tryggere du er på deg selv og kroppen din, jo lettere blir det for deg å stole på att kroppen din får det til. (Tror du at du ikke får det til da blir det vanskeligere å mestre enn om du har tro på det) Jeg hadde en setefødsel med min nr to. den var uopdaget og jeg fikk helt panikk da de fortalte at han lå i sete og i neste øyeblikk kom pressriene. Men fødselen gikk kjempe fint. Uten att jeg viste om det hadde de satt pedendal blokade på meg neden til. Det resulterte i at jeg ikke kjente pressriene og rett og slett ikke kjente når jeg måtte trykke.... kjempe rar opplevelse. Jeg kjente og minimalt med at bebisen sitt hode stanget i åpningen og siden jeg ikke presset for hardt, og alt gikk gradvis så revnet jeg ingen ting. Gutten var 3400g da han kom ut, frisk og fin! Synes det er leit at så mange snakker så negativt og tror det er verdens undergang når det er snakk om setefødsel, det gjør enn så redd og engstelig. Stol på deg selv og ha troen på deg selv! Rundt deg har du mangen til å hjelpe og støtte deg under fødselen. Fødselslege får du også hos deg, og det er jo betryggende! Lykke til, jeg har tro på deg!!!! (Ps:jeg hadde ikke epuderal, så hvis du gruer for det så trenger ikke det heller være nødvendig, men man er jo så forskjellige)
Gjest Skrevet 12. august 2008 #19 Skrevet 12. august 2008 kanskje di kan snu babyen?jeg fikk snudd min i uke 37+1 og det gikk over all forventning og helt fint:)
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 12. august 2008 #20 Skrevet 12. august 2008 Setefødsel trenger ikke å være et mareritt.Ei venninne fødte sin første i setefødsel og nr to som normal bakhode. Hun hadde en supergrei setefødsel og en tung bakhodefødsel. Så fordi om det kan se ut for at du får setefødsel så kan det gå helt fint det - og der jo nok av historier om folk med "normal" fødsel som har helt pyton fødsler.Så jeg tenkter at jeg ikke kan vite hvordan fødselen blir uansett før den er over. Tar det derfor som det kommer:)
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 12. august 2008 #21 Skrevet 12. august 2008 Hei Redor! Jeg har også baby i seteleie, og er 36 uker i morgen. Det er ikke farlig med epidural eller snitt. Gleder meg uansett jeg :-) Men kjiiiipt å ha angst da. Men ikke bekymr deg, det går så bra så!!!
Tobarnsmor:) Skrevet 12. august 2008 #22 Skrevet 12. august 2008 du får ha lykke til! <3 også må du oppdatere oss )
Gjest Skrevet 12. august 2008 #23 Skrevet 12. august 2008 tusen takk ..d hjelper å høre at d går bra selv om en må føde seteleie.. d er vel frykten for d ukjente så gjør meg så skremmt.. skal nå til venningsakupunktur på tor så får vi se om d hjelper..men d sa jeg sikkert lenger her oppe og..gjentar meg selv ..sorry:) dere er gode å ha altså..som forstår meg..noe kanskje de som ikke er gravide gjør.. klem til dere alle
Gjest Skrevet 12. august 2008 #24 Skrevet 12. august 2008 men vennen da, dette går da så bra så - venninna mi fødte vaginalt med setefødsel, det gikk helt fint. Om du har for smalt bekken tar de jo keisersnitt ) ingen grunn til bekymring
Mage igjen Skrevet 12. august 2008 #25 Skrevet 12. august 2008 Jeg har også angst for setefødsel, dvs jeg hadde. En venninne av meg fødte i seteleie for et par mnd siden, og jeg spurte og grov, men hun synes aldri det var noe problem. Fødselen gikk fort og greit og overhode ikke noe problem i det hele tatt. Når det gjelder epidural er det ikke noe skummelt! Jeg hadde det med min førstefødte, og jeg kjente ikke at de satte nålen i en gang. Du har nok av andre smerter så det er en ting du egentlig bare er glad for å få, da vet du at det værste gir seg snart! Jeg var også oppe og gikk med denne i ryggen, så det at man svinner i beina er iallefall ikke alltid riktig! Skjønner at det er litt sjokkartet å få den beskjeden. Jeg tror selv at min lille ligger med hodet ned, pga spark og sånn, men hvis jeg plutselig får motsatt beskjed neste kontroll får jeg som deg litt sjokk jeg også! Lykke til!!!!! Det går så bra skal du se!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå